Ik vind die nekid watchmaker vaak wel wat ver gaan met zn relumen, replaten etc.
Bijv. die JLC voor mij is nu vernaaid. Die kleur van de gerlumede wijzers
Ik vind die nekid watchmaker vaak wel wat ver gaan met zn relumen, replaten etc.
Bijv. die JLC voor mij is nu vernaaid. Die kleur van de gerlumede wijzers
Is inderdaad wel een project zeg. Maar niets is leuker dan uitdagingen.
Druppel eerst wat WD40 tussen de kast en de brug over de stem. Laten inwerken, wellicht komt die los. Succes.
Ik vrees dat de opwindraderen en de stift een geheel zijn geworden. Inderdaad weken met kruipolie en hopen dat het los komt. Anders zul je de stift moeten doorhakken om het uurwerk uit de kast te krijgen.
Misschien dat je de stift in de kast met een puntbektangetje kunt beetpakken en dan de kroon eraf draaien? Dan kun je misschien net het uurwerk schuin uit de kast halen.
Mooie fotos ook!
Als het met de hand niet lukt kun je de verenwinder wel even lenen. Het begin is het lastigst… ( en kijk goed naar de richting!) succes!
Ik heb zelf een tweedehandse gekocht op ebay, heb ik al jaren plezier van. Hier staat er een, vergelijkbaar met de mijne:
Dat is dat lange ding wat voorin de doos ligt. Daar steek je een van de stiften in.
Hier wat plaatjes van de mijne:
Nee dit werkt net anders, je draait inderdaad met de lange hendel.
Ik heb de mijne destijds voor iets van 80 Euro gekocht dacht ik maar dat is al bijna 10 jaar geleden, dus misschien zijn ze intussen wel wat duurder zijn geworden.
Zo doe ik het ook meestal, zo laat mogelijk bieden
Waarom heb je de veerton er als eerste uitgehaald? Gewoonlijk stel je als eerste de gevoelige delen veilig. Dus de balans. Uiteraard pas als het uurwerk uit de kast is.
Heb je al de ST36 helemaal uit en in elkaar gezet? Zo nee, dat eerst even flink oefenen.
Top, dat is een meevaller
Goed bezig! Je komt er wèl!
Succes, ik blijf dit topic volgen
Lekker bezig! Misschien de volgende keer eerst het uurwerk uit de kast nemen, wijzers en plaat verwijderen om mogelijke schade te voorkomen. Dan het uurwerk in een houder zetten, het is namelijk veel gemakkelijker om de balans te verwijderen en terug te plaatsen als het uurwerk niet de kast zit, je heb veel meer ruimte om hem zijwaarts te verwijderen.
Gewoon dippen in wasbenzine (wel voorzichtig natuurlijk) of terug monteren op de lege platine en dan een rondje door de Elma.
Yep, zo doe ik het ook…
Ik zag een tijd geleden een video van Alex Hamilton waarin hij aangaf dat Hexaan een goed alternatief is voor One Dip. Kan je gewoon kopen bij werkenmetmerken.
Dat hoort zo, dat is de haakse overbrenging van het schakelrad.
Ik denk dat je eerst je tirette(veer) en bascule(veer) moet verwijderen, dan het schakelrad en ik denk dat het transmissierad (dat rechtopstaande rad) vastgeroest zit aan de platine. Daardoor kan je hem niet opwinden.
Ik zou trouwens alle overtollige roest met een glasvezelpen oid even afborstelen en dan pas alles schoonmaken.