Het os wel te doen zolag je het voorzichtig doet.
Het horlogemerk kan ik natuurlijk niet zien.
Maar het uurwerk is volgens mij een AS .
Is het geen 1686?
Knap hoor
Ik zou om de roest weg te halen eerst met een koperdraad borstel aan de gang gaan. Haalt wel de roest weg maar krast veel minder of niet tov een glasvezel borstel.
Als je de glasvezel borstel werkt, vingercondooms gebruiken, die kleine glasvezels breken af en gaan in je vel zitten, niet fijn. Ook niet met je neus erboven en inademen.
Roest op de platine kun je vaak ook behoorlijk weg krijgen met gewone Jif en een nagelborstel.
Een glasvezel borstel is m.i. het allerlaatste wat je wilt gebruiken als noets anders werkt.
Bij cousins UK kan je ze ook apart bestellen in de maat die je nodig hebt.
Klopt, alleen ben je dan ook wel een aardig bedrag verder voordat je een setje bij elkaar hebt. Tenzij je natuurlijk altijd dezelfde nodig hebt, de kleinere afmetingen gebruik ik ook weinig.
Tot hiertoe heb ik geen setje. Ze met de hand terug zetten lukt best aardig en er zelden een probleem mee gehad.Ik doe zowel zowel handwinder als automaat veren zonder noemenswaardige problemen. Miss scheelt het wel een paar graden amplitude . Daar spreek ik me niet over uit!
Heeft er iemand een filmpje over hoe je een kompas van een balanskloof scheidt en weer terugzet toevallig. Ik ga me echt eens wat bezig houden met balansen, balansspiraal . Het wordt de hoogste tijd dat ik m’n terughoudendheid hieromtrent opgeef want steeds meer kom ik oude uurwerken tegen met balansproblemen en donors bieden niet altijd een oplossing!
Heeft iemand hier een beetje een ok caseback opener?
Ik heb een jaxa maar wil daar vanaf.
Horotec of bergeon is leuk maar mss net wat duur tenzij pre-owned
Zoek een beetje dit idee denk ik
Geen idee of dat werkt, dat opruwen van de binnenkant van de pincet.
Zelf denk ik dat het een kwestie van oefening en routine is.
Als ik terug denk aan de eerste cursusavonden in Schoonhoven dan vlogen de hebelveertjes je om de oren en zat er altijd wel iemand op zijn knieën de vloer af te speuren. Gaandeweg kwam zoiets nauwelijks nog voor.
Ik beweer niet dat bij mij nooit iets uit de pincet schiet, maar dat is heel sporadisch.
Zelf monteer ik nerveuze veertjes trouwens in een plastic zakje. Als ie springt, is ie nooit ver weg.
Is die niet net te skeer? Met risicos rondom losschieten/schades?
Vooralsnog werkt ie prima. Kan me voorstellen dat de bitjes wat sneller zullen slijten.
Ik ben wel altijd voorzichtig met het vastzetten van de kast en het inklemmen van de bitjes en draai met beleid, om losschieten te voorkomen.
(Al geldt dat voor alle tools. Als je de verkeerde bitjes gebruikt in een bergeon en je draait niet goed aan gaat het ook mis).
Het alternatief is de real deal, volgens mij zit er verder weinig tussen
Overigens probeer ik altijd eerst de rubber bal. De 15% die ik daar niet mee open krijg, gaan met deze wel los.
Cool. Ik twijfel een beetje. Heb wel een keer een horotec gezien met rubber caseback opener ook. Dat is wel nice ipv al die gekke sleutels.
Begrijp ik volkomen. Heb ik ook een hele tijd gedaan. Komt er een keer een betaalbare “echte” voorbij, dan twijfel ik geen moment. Tot die tijd ben ik tevreden met deze.
Naar mijn idee is het goed kunnen inklemmen van de kast het belangrijkst.
Als je een goede case holder hebt zoals deze
En die vast kan zetten in een bankschroef dan kan je ook prima met een handopener toe.
Gebruik deze inderdaad al jaren. Bijgeleverde bitjes kun je je twijfels over hebben. Heb een beetje moeite met het openen van een backcase met rechthoekige slotjes en de bitpunt rond is. Om die reden passende bitjes gemaakt van messing. Scratch kans iets kleiner en sterk genoeg. Overigens, het belangrijkste om schade te voorkomen is dat je vooral met een beetje beleid de handeling uitvoert.
Heb je misschien een linkje waar je die besteld hebt?
dit is pas mooi uitgelegd
Er is een website waar je voor Tissot, maar ook andere horlogemerken het bouwjaar kan achterhalen obv serienummer: