Neeeeee, niet doen!!!
Je hebt er een goede kijk op en weet aan de hand van een foto het probleem al te zien!
Ik vind de reactie van Macx op jouw antwoord erg overdreven.
Hij had ook kunnen reageren met “Oohja nu zie ik het ook. Dus moet ik eerst die veer vervangen en daarna kijken of toch ook misschien de sten e.d. versleten is” dat had vriendelijker overgekomen.
Voor iemand met zo weinig kennis en ervaring ben je wel erg fel op mensen die je goedbedoelde adviezen geven, bijzondere keuze…
Maargoed zoals op de foto te zien is, is de tiretteveer gebroken, dit is onhandig, maar verklaart niet waarom je de opwindas uit het uurwerk kan trekken.
In mijn ervaring komt dat ofwel door een beschadigde tirette of opwindas ofwel door een verkeerde montage. Het komt ooit voor dat tirette niet goed uitgelijnd is met de opwindas waardoor bij het vastschroeven de tirette niet in het daarvoor bestemde gedeelte van de opwindas valt. Het schroefje zet je dan vast, maar met een beetje pech trek je de as toch uit het uurwerk. Zoals @Jenneke ook aangaf, op de foto is het lastig beoordelen, misschien zit er zelfs een verkeerde as in.
Maar goed, tip van flip, kijken kijken kijken, dan zie het vaak vanzelf.
Eens met @Serge2 en @TKH.
In dit hoekje van het forum zitten toch vooral leden die kennis delen en wordt er niet afgezeken oid.
Het antwoord van @vouwfietser was een correcte constatering op basis van jouw foto. Jouw reactie daarop kan ik dan ook helemaal niet plaatsen.
Als je horloges wil leren repareren, neem dan een eenvoudig, werkend uurwerk en KIJK. Lees een boek over uurwerktechniek en neem dan dat eenvoudige uurwerk eens stapsgewijs uit elkaar en monteer het weer.
Fouten opsporen leer je pas als je eerst goed begrijpt hoe het werkt en waarom.
Toevallig vandaag bij een damesuurwerkje wel gehad. Zonder tiretteveer draaide de tirette te ver door en kreeg de opwindstift net teveel ruimte. Floep bij uittrekken. Duurde even voordat ik het snapte.
Ipv zo te reageren zou TS beter wat dankbaarder en respectvoller zijn tov mensen die je een welgemeend en oprecht advies geven en hun kennis met je WILLEN delen.
Ik denk dat er genoeg gezegd is over je reactie op @vouwfietser , maar nu ga je wel heel ver met het verdraaien van woorden. Ik heb namelijk wel de post gezien die Vouwfietser geschreven had en dit echt is niet wat hij gezegd heeft en waar jij op reageerde. Hij gaf alleen aan dat hij dacht dat de tiretteveer gebroken was en hij zei daarmee niks verkeerd. Het woord onbegrijpelijk heb ik nergens terug gelezen.
Het mooie is dat je zijn reactie zelfs geciteerd hebt dus je kunt het zelf teruglezen. Ik vind niks onvriendelijks aan zijn reactie.
De woorden van @vouwfietser van gisteren staan volgens mij nog in je berichtje. Volgens mij heeft hij die exacte uitspraak niet gedaan. Ik heb het ook live gevolgd gister en dit staat me ook niet bij. Ik denk een terechte opmerking over de gebroken veer.
Wil verder niet stoken maar volgens mij zit hier een dikke miscommunicatie…
Er is overigens nog een andere mogelijke oorzaak waardoor een stift soms zo uit een uurwerk getrokken kan worden, en dat is als de boring in de platine helemaal uitgesleten is. Dit zie je wel eens als een uurwerk lang scheef in een kast gezeten heeft of als iemand z’n horloge altijd om de pols heeft opgewonden.
Goed, of er een bericht is geweest wat verdwenen is kan ik niet zeggen. Ik hou me er dan ook verder buiten. Nogmaals, ik ga er niet van uit dat mensen hier komen om het een ander moeilijk te maken. Laten we met zen alle weer overgaan tot de orde van de dag
Stop digging - ik vond dit een leuk topic maar wil je wel meegeven dat dat gevoel door je laatste berichten steeds meer teniet wordt gedaan. Succes met je hobby