Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Hallo allemaal, hierbij een eerste stukje van mijn kant.

Enkele maanden terug ben ik met deze hobby begonnen met een hoop Chinese troep waaronder schroevendraaiers die al snel als tandenstokers gebruikt konden worden. Dit zorgde vaak voor frustratie en ben ik het al snel anders gaan doen. Sinds januari dit jaar ben ik wat gaan investeren in deze hobby. Een set Bergeon schroevendraaiers, stereomicroscoop, een timegrapher etc. maken het allemaal een stuk makkelijker werken.

Ik had laatst een ‘Allaine’ horloge gekocht op MP waarmee ik weer wat kon gaan oefenen. Het is nogal een klein horloge en aangezien ik nogal groot ben zal ik deze ook niet gaan dragen. Kast zonder kroon 29mm en een bandbreedte van 14mm is mij dan ook echt veel te klein. Ik heb afgelopen tijd wat losse uurwerkjes proberen te services met enig succes en dit was het volgende slachtoffer. Het uurwerk is een ‘Geneva Sport Watch 41’ basic handopwinder zonder poespas. Ik had er nog niet van gehoord en krijg de lift angle ook niet gevonden (iemand een idee?). Vooraf heb ik met de timegrapher gekeken hoe deze liep (volledig opgewonden) en dat was nog niet alles. Amplitude van zon 190 graden (lift angle 52graden?), een zware afwijking in de rate +120s en een beat error van 1.3ms (het laatste kom ik later nog op terug).

Tijdens het demonteren zag je al snel de opgehoopte rotzooi zitten. Vooral bij de veerton zat veel opgehoopt vet wat niet vers van kleur was (zie foto hieronder). Na demontage zijn alle onderdeeltjes schoon gemaakt met de ultrasoon reiniger (wasbenzine en IPA). Ik heb IPA natuurlijk niet gebruikt voor het balanswiel en anker. Binnenkort wil ik een begin maken met een zelfbouw horloge schoonmaak apparaat. Als het zo ver is zal ik hier het e.e.a. wel over posten. De oude veer is weer hergebruikt aangezien hier nog genoeg rek in zat en netjes vlak was. Dit was nog een oud type veer dus niet de S-types als ik ze zo mag noemen. Ik vond het ook niet echt de moeite om er een nieuwe voor te zoeken aangezien ik deze toch niet echt ga dragen en ik ook vooral benieuwd was wat er in amplitude te halen valt door alleen een service. Dit klokje weer geassembleerd en geolied.

De amplitude is weer een beetje op niveau en kunt wat meer van de tijd aan (zie foto hieronder). De beat error is nog steeds hoog aangezien ik hier nog niks aan gedaan heb. Dit wil ik op een later moment nog even proberen aangezien dit niet via de bovenkant kan bij dit uurwerk. Wat is de beste manier om dit te doen volgens jullie? Ik zat te kijken om zon balans standaardje aan te schaffen en een oliegever er tussendoor te friemelen? Ik ben bang dat als ik het balanswiel los haal ik het meer kwaad doe.

7 likes

Zo’n balans standaard en er tussen friemelen met een oliegever lukt mij van geen kanten en het zou volgens een uurwerkmaker die ik ken de luie oplossing zijn. Die uitspraak laat ik volledig over aan die uuerwerkmaker. Ik vind gewoon dat je er enorm veel skills voor moet hebben het zo te doen.
De balanskloof losmaken van de balans en voorzichtig de virole met een kleine schroevendraaier verdraaien of nog beter met een collet adjusting tool.
https://www.cousinsuk.com/product/hairspring-collet-turning-setting-tools
Alles weer monteren en testen en opnieuw tot je tevreden bent met het resultaat of zoals ik brokken maakt-) Oefening baart kunst-)
Je zal er nog wel achter komen dat er voor alles wel een tool bestaat aan jou om erin te investeren of niet. Hoe dieper je duikt in een uurwerk hoe meer tools er je pad zullen kruisen. Good Luck!

2 likes

Niet echt aan te bevelen dus. Luie oplossing klinkt niet meteen als een verkeerde oplossing. Misschien dat ik zon ding gewoon bestel en ik wel zie in hoe verre het mij gaat lukken :sweat_smile:, maar mijn verwachting is al goed bijgesteld nu ik je berichtje lees. Anders wordt het toch inderdaad een keer de balans proberen los te halen. Dit ga ik dan maar een keertje oefenen met een sloopuurwerkje.

Ja die tool kwam een tijd terug ook al ergens op het forum voorbij. Die schijnt op rikketik ergens verstopt te liggen voor een tientje… ik ga 21 april in ieder geval op zoek. Mocht iemand zo weten bij wie (namen zeggen me op dit moment nog niet veel), hoor ik dat graag.

Nette waarden hoor!

1 like

Dit tooltje werd op de rikketik aangeboden door Pierre van justtime. Ik had contact hierover met hem en de vorige rikketik werden de laatste van die tooltjes verkocht. Toen voor een 10tje idd. Helaas niet meer verkrijgbaar;

1 like

Thanks, moet alleen nog de olie aanschaffen waar we het laatst samen over hadden. Gebruik nu een olie die me op rikketik is verkocht om wat mee aan te proberen: ‘dr. Tillwich Sorte 1-3’

Ben benieuwd als ik het hele setje heb wat dat doet. Wordt wel tijd aangezien ik nu normaal wat dingen aan de praat krijg. Dit voelt nog wat ‘beun’ aan. :rofl:

1 like

Ach je moet ergens beginnen :grimacing:

1 like

zonde, dan ga ik het mezelf maar even aanleren met iets anders. Bedankt in ieder geval.

Dat zul je sowieso moeten leren. Echte oudjes hebben geen shocksysteem en dan moet je balans uit elkaar voor reinigen en olie. Het wordt vanzelf minder spannend. :muscle:

Jawel, je loopt het risico de balansveer te verbuigen. Ik hang ze nooit op, want het gewicht van de balans kan al ellende veroorzaken. :sweat_smile:

3 likes

Ik hang de balans eigenlijk alleen op als ik de scheeftik ga afstellen, anders nooit, exact om de reden die je opgeeft.
Sommige uurwerken hebben een mega zware balans en een zeer dun spiraalveertje (heb nu een Osco 66 openliggen met exact dit) die zou ik niet te lang laten bungelen.

Een Seiko 5740C oid kan dit gemakkelijk mee, die spiraal is zo stijf dat de balans bijna niet eens hangt.

3 likes

Ja heb nog een uurwerkje waarbij dit het geval is. Hierbij heb ik alleen dat juweel nog niet gereinigd en van olie voorzien. Misschien een goede om het daar is op te oefenen.

3 likes

Nauw daar heb ik alle interesse in. Has je al ooit gehoord van de kiwi cleaner. Die verkoopt eigenlijk de plannen voor een zelf te maken cleaning machine. Bij de aankoop krijg je een lijst waar de onderdelen te vinden en de plannen voor het 3 D printen. Ikzelf heb er niet durven aan te beginnen maar mss kan het interessant zijn om met het forum wat te gaan organiseren?

3 likes

Leuk om te horen. Jaa die kiwi heb ik wel op internet voorbij zien komen. Alhoewel ik dit liever zelf uitwerk in CAD (3d teken programma) en opbouw. Beetje off-topic maar ik ben werktuigbouwkundig opgeleid en zon 8 jaar geleden met zelfbouw 3d printers begonnen, ook veel gespeeld met microcontrollertjes enzo. Deze hobby was een beetje op de achtergrond verdwenen wegens ruimte gebrek tijdens mijn studie. Sinds kort heb ik wat meer ruimte en leek het mij dus wel leuk om deze twee hobby’s te combineren. Ik heb al wat geprobeerd met stappenmotoren en wat stukjes code om deze netjes heen en weer te laten gaan voor verschillende toerentallen, versnellingen en omwentelingen. Dit lijkt al best mooi te werken. Binnenkort komt er wat meer tijd beschikbaar en wil ik alvast wat gaan uit tekenen en 3d-printen. Mijn idee nu is om eerst is te kijken welke specs de veel te dure machines hebben. Bijvoorbeeld de Elma Elmasolvex RM (ken hem verder niet) kan tot zon 1200RPM. De motor die ik nu heb haalt dit toerental niet en moet ik dus een grotere gaan gebruiken. De vraag is natuurlijk ook of dit toerental echt nodig is…? Aangezien ik geen ervaring met zon apparaten heb, ben ik nogal zoekende wat die exact allemaal moet kunnen om de kosten een beetje te drukken.

Zodra ik zo ver ben zal ik wel wat delen op dit forum :slight_smile: .

4 likes

ik had eigenlijk al zon vermoeden. Het is meer het ongemak hele tijd met die ultrasoon. Ik vind het best veel tijd kosten elke keer.

Waar kan ik deze vloeistof halen?

Thanks Max, Deze vloeistof moet je puur gebruiken zonder te verdunnen? Dit is een jerrycan van 5L?

1 like

Het is zo ver hoor … :+1::grin::joy:
Valt niks tegen. Dit is dat uurwerkje zonder shockprotection.

2 likes

Goed bezig! Tip van de dag, na het schoonmaken eerst de deksteen terugzetten en achteraf een druppeltje olie op de lagersteen leggen en “doorprikken”.

3 likes

Ja eerst schoon alles terugschroeven? Zon idee had ik al want het glijd meteen van die deksteen af…

1 like

Yes, schoon terugzetten, druppeltje olie op het gaatje van de steen en doorprikken met een naaldje.

1 like

Ik durf het niet te zeggen. Zo ver ben ik helaas nog niet om dat zo te zeggen. Staat dit niet ergens onder de balans. Ik heb het ook wel is dichter bij het centrumrad zien staan.

1 like