Ah klopt dat heb ik met een FHF uurwerk ook een keer gehad. Zie hieronder
Je kunt het raderwerk laten zitten als je er nog niet aan wil beginnen.
Je kan wel de veertonbrug verwijderen en dan de veerton eruit halen.
Deksel van de veerton wippen en kijken waar de veer stuk is. Is het aan het einde (tegen de veertonwand) kan je zelf een nieuw haakje buigen.
Uiteinde verhitten en met een pincet het uiteinde omvouwen. Opnieuw verhitten en dan laten schrikken in olie.
Het afgebroken stukje leg je in je nieuw gevouwen haakje om de grootste kracht op te vanfen.
Is de andere kant stuk, wordt het een ander verhaalâŠ
Nou als ik het zo zie lijkt die er wel heel veel op. Ik verwacht dus inderdaad aan de voorkant het merk FHF.
Hier had ik ook meteen een vraagje over. Dit is dat uurwerkje waarvan de balanssamenstelling afgelopen weekend aan de beurt was. Ik wil hier een nieuw glaasje voor kopen maar weet niet waar ik deze voor een schappelijk prijsje kan aanschaffen. Aliexpress zie ik kunststof glaasjes voor zon 5 euro. Waar halen jullie die en voor welke prijs?
Verhaaltje achter dit horloge: deze had ik gekocht met de wijzers eraf en het uurwerk liep niet meer. Na service doet die het weer maar met een teleurstellende amplitude van maximaal 220 graden horizontaal en verticaal zakt deze best wat weg. Hier zat wat ik mij herinner ook zon oude veer in en heb deze er ook gewoon terug in gestopt. Desalniettemin loopt die best prima op tijd. Dit is dat uurwerkje waar ik afgelopen weekend mee heb geoefend om het balanswiel los te maken zoals hierboven ergens gepost. Dit heb ik 5 keer moeten doen om de beat error naar 0ms te krijgen.
Er zijn verschillende adresjes waar je als particulier een glaasje kan kopen.
Per stuk
Of met korting meerdere:
Wel goed meten!
Dankjewel! Ik heb 26.5mm gemeten met de schuifmaat. Ik heb geen digitale dus ik ben afhankelijk van de nonius⊠Dus echt verder dan dat kan ik helaas niet meten. Meten jullie trouwens altijd het huidige glaasje dat erin zit of de binnenmaat van de kast? Ik merk dat ik binnenmaat kast ook op 26.5mm uitkomt⊠huidige glaasje zit er ook niet heel strak in.
Wat is âstandaardâ? Low-domed, high-domed?
Binnenmaat +0,2mm (+0,1mm voor spanringglazen).
Low.domed twee wijzers of met kleine seconde. High domed met centrale seconde.
En inderdaad zoals Tim schrijft +0.2mm voor een glaasje zonder spanring
Dankjewel! dit zijn nou is kort maar krachtige tips. Staan deze clubs timeparts en spareparts-watches bijvoorbeeld ook op rikketik?
Deze wel
Laatste leer had Peter geen glazen mee. Moet je ecjt bestellen.
True. Maar hij kan er vast wat meenemen.
Okay thanks allemaal! Weet ik een beetje wat ik moet gaan bestellen. Zie dat ze bij spareparts goedkoper zijn dus ik kijk wel even welke ik nodig heb. Misschien dat ik wel even contact met ze opneem als ik een aantal heb dat ik ze bij rikketik ophaal.
Ik heb hier een uurwerkje wat ik âvoor onderdelen of reparatieâ gekocht had. Je kent ze welâŠ
spiraal leek best wel verrot te zijn toen. Maar nu ik natuurlijk de super ervaren âbalanswiel monteur â ben, wilde ik is gaan kijken wat er nu aan de hand is. Dit veertje is eigenlijk in alle richtingen verbogen, zie foto. Tot wanneer zeggen jullie dat zon veer te reanimeren is?
Ziet er nog best reparabel uit . Die scherpe knik net bij de pitonpen is denk ik de vervelendste; je loopt het risico dat de spiraal breekt als je zoân scherpe knik probeert te richten.
Die is wel te redden hoor, lekker prutsen en vergeet niet adem te halen
En als je frustratie voelt opborrelen of je merkt het geduld te verliezen⊠onmiddellijk stoppen en iets anders gaan doen.
Ziet er goed doenbaar uit. Die scherpe knik aan de piton is vreemd maar heb ik al eerder gezien ergens in een boek - misschien nieuwe balansveer gestoken, moet ik eens nakijken.
Ik zie er maar eentje. Weet je ook waar is de andere schroef is gebleven?
Ik ben met een zakhorloge aan de gang maar er lijkt wat meer aan de hand dan een beetje viezigheid⊠juweel van de balans in de platine is kapot. Ik heb het gevoel dat dit nogal een investering wordt om dit zelf op een correcte manier te vervangen. Mensen hier ervaring met vervangen van juweeltjes?