Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Je hebt in ieder geval geluk dat het een ingeperst steentje is, niet eentje met een ouderwetse vatting.

Zal hopelijk uitgeperst en vervangen kunnen worden, anders moet er ook nog wat geruimd worden.

2 likes

Dus stenenpers aanschaffen en ergens dit steentje vinden? Hoe kan ik dat het beste doen? Want ik kan me inbeelden dat de combinatie van binnen en buitenmaat een speld in een hooiberg zoeken wordt…

2 likes

Er zijn stenensets te koop, maar die zijn aan de prijs…

Ik zou het graag voor je doen, maar heb zelf ook nog wat meer oefening nodig voordat ik dit voor anderen ga doen :see_no_evil:

3 likes

Dit lijkt inderdaad een duur grapje te worden. Ik zie dat die stenenpers ook niet echt aan de schappelijke kant zit wat betreft aanschaf. :sweat_smile:.

Dit klokje ligt netjes opgeborgen mocht deze hobby nog verder uit de hand gaan lopen :stuck_out_tongue_winking_eye:, bedankt voor de info in ieder geval.

3 likes

Met de aliexpress horia variant zijn goede ervaringen. Daar zitten geen ruimers bij.

Steentjes kun je los bij cousinsuk bestellen (of zoektocht Ebay). onderdeel vanuit reserve uurwerk overzetten of steentje daarvan hergebruiken zijn ook opties.

2 likes

Ja dit las ik dus ook gisteren. Een ruimer is in dit geval nodig als je een te grote steen besteld? Zijn deze niet los ergens te bestellen? Zo ja, waar moet ik dan precies op zoeken?

Het verlanglijstje wordt maar groter en groter… maargoed dit is ook wat je leest als je met deze hobby start. :smiling_face_with_tear: :smile:

2 likes

Ja, ruimers (reamers) kun je los bestellen. Maar je hebt dan ook een houder (jewelling spindle) nodig om ze te kunnen gebruiken.

Je gebruikt ze als je idd echt niet de juiste maat steen kunt vinden. Maar ook als het een rub-in jewel is waarvoor geen vervanger gevonden kan worden. Ook kun je een ruimer gebruiken als je teveel speling hebt bij het centrumrad of veerton. En dan een bus (of ruby) wilt plaatsen.

Bovenstaande is allemaal in de categorie advanced… en zou ik dus niet bovenaan de lijst zetten. :sweat_smile:

2 likes

Nee klopt, thanks in ieder geval voor de info. Lijkt me iets om later te ondernemen, vooral om het volgende :woozy_face::

Ik had dus weer een dames horloge wat niet geweldig meer liep en waar de tijd niet van te verstellen was. Dit heb ik gelukkig weten te fixen door het centrumrad los te halen (het wiel met de tandjes zelf) en onder het asje van dit centrum rad de minuutpijp los te wrikken (via de minuutpijp kon ik er niet tussen). Nou, asje was helemaal verroest en netjes weer gefixt zoals hier onder te zien (links voor, recht na). Het uurwerkje weer in elkaar, olie waar nodig toevoegen en het liep weer als een zonnetje zoals op de timegrapher te zie. De tijd was ook weer fatsoenlijk te verzetten. Ik denk ik krijg die 1.8ms BE wel weer weggepoetst voor ik de rate ga afstellen en dus weer netjes dat balanswieletje eraf gehaald etc.

Wat gebeurd er nou weer toen ik hem wilde terug plaatsen, de spiraal bleef aan het centrumrad hangen… dit is zon klein uurwerkje waar heel die spiraal onder het centrumrad zit. Ofwel, de spiraal weer een heel eind verbogen. Is dit nou onhandigheid of zijn er voor die kleinere uurwerkjes bepaalde trucjes om die balans samenstelling fatsoenlijk terug te plaatsen onder dat centrumrad? Ik heb namelijk vaker hier mee zitten friemelen dat het maar net goed gaat.

2 likes

Veel oefenen en goed kijken. Terug plaatsen met beleid. :sweat_smile: En wat je nog zou kunnen proberen, balans stilhouden en juist met het uurwerk erin “scheppen”.

3 likes

Dat klinkt al als een goeie tip, thanks. Ik ga het is proberen want ik lijk de spiraal weer een beetje in goede vorm te hebben. Waarschijnlijk ben ik al mijn zuurverdiende amplitude weer kwijt :smiling_face_with_tear:.

2 likes

Nou het is gelukt en de amplitude is er nog gelukkig. Lift angle klopte hiervoor ook niet maar voor de vergelijking het plaatje. De juiste lift angle van 49deg geeft zon 265deg amplitude. Ik ga een set fijne pincetten en naalden bestellen aangezien ik er nog een paar meer heb liggen waar de spiraal van verbogen is. Goede oefening voor mijn geduld😅. Wat een bevalling was dit uurwerkje… thanks voor de hulp weer.

10 likes

Thanks voor de video! Bij mij ging het er niet zo gecontroleerd aan toe moet ik eerlijk toegeven. Ik was echter niet geheel ontevreden over het resultaat. :smiley:

Mijn persoonlijke tip: haal de spiraal van de balans af als je hier aan begint. De verbogen vorm is enorm vertekend zolang die nog op het wiel zit. Vergeet deze niet eerst even af te tekenen zodat je weet hoe je hem (ongeveer) terug moet plaatsen.

5 likes

Soms is het zelfs nog beter om de losse spiraal terug op de brug te zetten, dan kan je ook zien of de spiraalrol mooi boven het centrum valt.

6 likes

1 goede investering en je bent voor rest van je leven klaar :joy:

4 likes

Ben je al op dit punt? Hoe gaat het bij jouw hobby?

1 like

Sneak peek: de binnenwerken van de horloges hebben genoeg aandacht gehad. Het is tijd om te kijken of ik oudjes weer kan laten glimmen.

Ik ben nu een nikkel oplossing aan het maken met schoonmaakazijn en wat zout. Ik heb een labvoeding die current control heeft dus die staat op 0.5A ingesteld dat zon 16V oplevert. Zodra de anode kapot gaat zal de spanning wel oplopen. Heb ruimte tot 31V dus ik kan nog wel even. Ik ben benieuwd wanneer het azijn groen wordt.

Wordt vervolgd!

5 likes

Ha gaaf man! Dit heb je vaker gedaan zo te zien?

Nee, maar ik heb nogal wat gekke hobby’s (gehad) waardoor ik nog wel het 1 en ander heb liggen. Heb al een horlogekast geprobeerd met veel putjes. Resultaat best prima maar moet nog wat uitproberen met de stroomsterkte en duur dat de kast moet badderen. :sweat_smile:

1 like

larry-david-curb-your-enthusiasm

Ik zal hier wel wat posten. Wil em eerst nog even beetje polijsten met de dremel. :grin:

Coming soon

2 likes