Klopt maar dat het chroom er bijna helemaal af is vind ik ook niet alles. En de kast helemaal glad schuren doe ik dan ook zeker niet. Wil eigenlijk gewoon dat die weer een beetje door de dag kan.
Klopt, altijd wat een afweging. Ik was vooral benieuwd door de vermelding van putjes - zo heb ik er ook veel. Krassen en putjes vind ik minder erg, dat hoort inderdaad bij patina, maar als er hopen messing te zien is stoort het mij soms wel. Dat een beetje bijwerken zou ik zeker zien zitten. Ik lees aandachtig mee dus
Ik merk wel dat er heel weinig te vinden is voor vernikkelen. Mij niet zo duidelijk waarom, nikkel is wel slecht voor huidcontact en misschien is het proces te schadelijk - maar goed, er is ook zink en zilver.
Ja dat heb ik dus ook. Maargoed ieder zijn ding en dure klokken ga ik ook niet verprutsen. Volgens mij is het huidcontact toch niet persee slecht? Kunt er wel allergisch voor zijn dat nikkel.
Ik ben geen scheikundige maar lees voornamelijk dat de belletjes waterstof zijn. Ook in zon kleine mate dat het meteen ontvliegt. Ik houd er voor de zekerheid geen aansteker bij. Again, ik heb hier mijn papieren niet voor om er iets heel grondigs over te zeggen.
Dat heb ik dus niet voor over. Verchromen levert wel veel vieze stoffen op las ik. Vernikkelen lijkt redelijk onschuldig. Ik heb het wel buiten gedaan, just in case.
Ik vind de vorm wegpolijsten veel erger dan een toplaag terug zetten zoals die origineel was. Gebeurt vaak… vooral bij dure merken met massieve kast kuchgroenkuch
En goed polijsten is ook iets dat je niet op 1 2 3 leert gok ik. Ik probeer het voorlopig nog niet.
ja maar dan ben je een nep hersteller als je dat doet Ik zie hierboven nu toch nergens iets tussen staan waar we de vorm van weggepolijst hebben. Vorm wegpolijsten is eigenlijk ook heel moeilijk tenzij je heel hard duwt op je kast, de kast niet goed houdt of een ultra groffe polijstpasta gebruikt. Op een lapideermachine daarentegen is het zo gebeurd als je niet oplet.
Nee, ik vind het altijd zot hoe fris die kasten eruitzien bij jullie. Ervaring zeker, en potentieel zien in wat je koopt. Terwijl als ik soms zie hoe de strakke randen van de lugs van sommige Rolexen vermassacreerd zijn… vraag ik mij inderdaad af of ze die tegen een bandschuurmachine geduwd hebben
Misschien een idee voor een workshop: “kasten in ere herstellen zonder beenhouwerswerk”. Misschien dat ik dan ook mijn dremel eens durf beginnen gebruiken zonder het gevoel te krijgen dat ik op het punt sta een kindermoord te plegen.
nog eentje, is toch netjes in vorm gebleven denk ik dan en ehb ik toch wel een eindje mee bezig geweest om hem terug afgewerkt te krijgen zoals hij was, wat niet wegneemt dat hier en daar nog krasjes staan, net omdat ik niet nodig vind die allemaal weg te halen, maar ik vind het wel nodig de bling van eerder gloriejaren terug te brengen
oei die gebruiken wij niet. Hier zijn het 3 hbm polijstmolentjes met daarop rollen met polijstpasta van grof naar superfijn Polisjten doe je in verschillende stappen van grof naar fijn, je kan nooit met 1 polijstbewerking de glans bekomen die we er pogen op te zetten en dan hangt het nog van eht materiaal van de kast en de staat ervan af waar je begint, op een plaque kast begin je nooit op de groffe rol, dan schiet er niets meer over. En helaas chromé kasten, die zijn hier uit den boze, eens beschadigd zijn ze niet meer te redden tenzij je opnieuw laat verchromen. de voorkeur gaat uit naar staal, dat krijg je altijd terug mooi, die manhattan van vandaag is eerst opgeschuurd alvorens tegen de molentjes te gaan, dat gaat met staal, gewoon uitkijken dat je met de vorm mee schuurt en niet afrond.
a watch is more than just a timekeeper, it is a piece of jewelry and cries out how his or her owner stands in live. Wij zien de beauty of live en dus moeten onze horloges ook dat uitstralen. Dat zijn allemaal horloges geweest - van de goedkope brol tot de iets duurdere want eerlijk is eerlijk hele dure hebben we niet - waar iemand fier op was en dat willen we terugbrengen. daarom houden we ook het meest van de horloges met inscriptie, dan kan je nog eens tukje verhaal pogen op te zoeken en fantaseren over de eigenaar …
Helemaal mee eens. Ik vind het altijd wel mooi als het zichtbaar is dat er aandacht aan besteed is maar toch het eea zichtbaar is leeftijd. Dikke patina op de dial bijv.
Zoals die chique Longines van een van de Carton de Wiarts, dat was wel een klepper
Mijn enige met “persoonlijke” inscriptie heb ik uiteindelijk terug verkocht, een 1942 Alpina van de Kriegsmarine. Te klein om zelf te dragen en ja, “Johannes Günther” is niet echt nuttig om op te zoeken
Ja, schijnt vrij courant te zijn. Misschien daarmee dat ik vaker zink zie dan nikkel. Maar gelijk hoe, ik ben heel benieuwd om zo eens een “pokdalige” kast voor en na te zien. Ik dacht altijd dat putjes her-platen heel erg lastig maakten, zou wel tof zijn moest dat toch doenbaar zijn.
Nou ik heb ze weer een beetje zilverkleurig in ieder geval. Ik moet wel zeggen dat ik vaak lees dat je niet met te hoge stroom moet vernikkelen ivm belletjes die gevormd worden op het voorwerp. Zoals hierboven vermeld kon ik op constante stroom aan de gang dus ik heb voorzichtig een start gemaakt met 0.3A dat een spanning van zon 5V gaf.
en ook al hebben we de originele doos, we hebben er ook dit longines presenteerding voor gekocht, die slagzin zegt het helemaal als ik naar de carton de wiart horloge kijk
Wat hij denk ik bedoeld is dat het lastig is om die laag erop te laten zitten. Het doel is volgens mij niet om die putjes dicht te krijgen maar om het basismetaal weer zilverkleurig te maken. Dit was in ieder geval mijn doel om toch het karakter te houden.
Ja dat merk ik ook. Alhoewel het best prima gevuld blijft. De kast die ik geprobeerd heb was ook echt helemaal afgetuigd dus had er niet veel verwachtingen van. Zie hier het resultaat. Ongeacht van de beschadiging (die je met vernikkelen niet dicht maakt) is het wel weer mooi van kleur. Het basismetaal koperkleurig was abnormaal zichtbaar vooraf.
Interessant! Dan gebruik je bij het hele proces 6 fases van polijsten? Mag ik vragen welk type borstels of lappenschijven je dan gebruikt? Je hebt gele, witte,…. Daarbij verschillende polijstpasta’s in ook weer verschillende kleuren. Ben wel nieuwsgierig welke keuzes jij hierbij hebt gemaakt om te komen tot het beste resultaat.