Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

van zwart naar donkergroen naar parijs rood, naar lichtgroen en naar lichtblauw. de roze polijstblok is enkel voor kunststof. Op zwart begin ik in principe nooit, dat is echt heel grof.

Als het een stalen kast is beginnen we op donkergroen, maar dan hebben we eerst de kast voor geschuurd met van die simpele bosh metaal spuursponsjes. je begint grof en gaat naar de fijne spuurspons om te eindigen, dan gaan we naar de donkergroene polijstpasta en herhalen we het hele proces tot we bij de lichtblauwe zijn

20240413_091030

plaqué kasten beginnen we op parijs rood en eindigen we op lichtgroen

Gouden kasten beginnen we ook op parijs rood, een zeldzame keer beginnen we op donkergroen, maar dan is het voorzichtheid troef want die neemt redelijk wat weg op zacht goud

Chromé kasten is lichtblauw maar dan moeten ze 100% in orde zijn, minste kras dat er op staat en je polijst dan maak je het alleen maar erger.

Kunststof voorschuren met de schuursponsjes en dan op de roze rol en een zeldzame keer eerst op de zwarte rol

Vanaf parijs rood gebruiken we zachte witte rollen, alles dat groffer is dan parijs rood gebruiken we stevige gele rollen voor. Rollen ook op tijd vervangen, als er harde korreltjes op zitten dan maak je krassen ipv glad polijsten

Machientjes die we gebruiken zijn van hbm

Als je de vorm wegpolijst heb je ofwel te veel geschuurd ofwel niet volgens de vorm geschuurd of te hard gedrukt tegen de polijstrol of te grof begonnen of niet met de vorm mee gepolijst. Ik ben 1,5 uur bezig geweest om de kast van de manhattan terug blinkend te krijgen en er de fijne zonnestraaltjes terug op te krijgen. de groffe zonnenstraaltjes die je soms ziet bij horloges, die kan ik niet terug zetten, daar heb je een speciale machine voor nodig en die hebben we niet. de fijne zonnestraaltjes zet ik terug met het groffe bosch schuursponsjes

Met polijsten kan ik geen diepe krassen verwijderen, dat is ook niet het opzet hier. We willen de diepe krassen “verminderen en zachter maken” maar vooral de glans terug brengen. Vintage horloges met hier en daar een kras storen me niet, maar ze moeten wel terug blinken zoals van vanouds.

ik heb nu net gevoeld aan de manhattan, die is echt nog wel scherp, de foto met de lichtinval doet misschien vermoeden van niet, maar hij is echt wel scherp

voor
glas bekrast

na

nu zie ik op de foto wel dat ik iets aan de baret moet doen die vervangen is, die is te dun zodat de endlink niet geheel op zijn plek blijft :wink:

11 likes

Mooie uitleg :+1:t2:

1 like

Ziet er goed uit. Hier zou ik eigenlijk mee moeten beginnen voordat ik een kastje probeer te vernikkelen.:sweat_smile:

1 like

Super uitleg! Daar hebben we wat aan. Ook maar eens proberen. Ik weet al wel dat commedant cleaner niet werkt.:joy::joy::joy:

2 likes

Super tof, dank je wel voor de uitleg. Dan weet ik wat te doen.

verschillende polijstpasta fabrikanten = verschillende polijst pasta kleuren.

1 like

uurwerkje uit elkaar gehaald? Wat is het projectje dat in bad mocht vandaag?

Ik draai de veren er met de hand in. Als je dit gewoon een beetje oefent en voorzichtig doet met niet te veel kracht zijn deze dure winders niet heel noodzakelijk als beginnende hobbyist. Ik heb de veren er daarna nog wel is een keer eruit gehad en ze lagen daarna nog steeds vlak op tafel. Welke winder set heb je gekocht?

Ik ben ook een beetje opzoek naar het toerental dat nodig is voor dit soort apparaten voor mijn zelfbouw. Boven de 1000RPM kunnen de high end apparaten wel maar de vraag is of dat niet puur voor het ‘droog draaien’ is. Denk dat zon 200-300 RPM wel genoeg moet zijn maar dit is puur visueel beoordeeld zonder enige ervaring… Kun je hierover niks op internet vinden? Misschien een handleiding van een nieuwer type Elma?

:scream: nooit je balans los in de mand leggen… altijd de dekstenen en chatons verwijderen en de balans terug op de platine schroeven:

Ik draai meestal ook op halve snelheid, alleen bij het droogslingeren doe ik meer. Mijn apparaat heeft ook een bepaalde opwarming, waarbij hij in koude toestand minder hard draait in dezelfde stand als in warme toestand :see_no_evil:

2 likes

heb die ook gezien maar heb wel gelezen dat die enorm uurwerk specifiek zijn. Ben benieuwd naar je ervaring. Laat hier maar wat horen of het iets is. :slight_smile:

Ja klopt 1 voor de deksteen en chaton van de balanszijde, 1 voor de deksteen en chaton van de platine en het anker en 1 voor los grut.
2 komen er van ali en 1 bergeon (duuuuuuur)

1 like

Klopt zoiets was het (mogelijk zelfs nog ex btw…), maar die past bij mij alleen in het bovenste mandje.

zou het niet doen, heb zelf fout gemaakt om daarin te geloven maar dat is zonder voor centjes.

ga jullie nog naar Rikketik?

2 likes

Ja, er zullen zeker goeie tussen zitten. Maar een die ik had geprobeerd was geen succes.

Ervaring rijker en €70 armer hehehe

Interessante test, ik heb dit nooit durven proberen.
Heeft de losse balans zo in de draaimolen gezeten?
De moeite waard om te weten of een balans dit overleeft.

3 likes

Oef, da’s geluk hebben :crossed_fingers:

Knappe Tissot, stijl van horloge die ik super vind. Meestal vrij klein maar om een of andere reden stoort dat niet zo.

1 like

Misschien Surensa?
Maar lijkt mij ook meer Lurena.

Surena bedoel ik.

Hier ook vanavond aan het pielen geweest. Had een prachtige Timex Automatic in een grote goedkope partij zitten. Liep niet.

De uitdaging aangegaan en alles uit elkaar, schoon gemaakt en getracht opnieuw in elkaar te zetten. Vervelende ervan is dat de vier tandwielen, het anker, de balans en veerton onder een brug zitten. Oftewel alles tussen de platine en brug. Nu ben ik redelijk geduldig en meende ik dat ik na veel gepruts alles eronder had zitten. Nog vervelender is dat de schroeven vervolgens van de andere/onderzijde erin moeten. Had gezien dat iemand de platen tijdelijk borgde met een stukje tape zodat bij het omdraaien niet alles weer uit elkaar stuitert.

Blijkbaar toch verschoven en bij het weer bij elkaar drukken de kop van de ankeras gebroken :rage:
Zal eens in de voorraad kijken…… heb nog een of twee timex horloges en hopelijk zit daar eenzelfde anker in :grimacing:

2 likes