van zwart naar donkergroen naar parijs rood, naar lichtgroen en naar lichtblauw. de roze polijstblok is enkel voor kunststof. Op zwart begin ik in principe nooit, dat is echt heel grof.
Als het een stalen kast is beginnen we op donkergroen, maar dan hebben we eerst de kast voor geschuurd met van die simpele bosh metaal spuursponsjes. je begint grof en gaat naar de fijne spuurspons om te eindigen, dan gaan we naar de donkergroene polijstpasta en herhalen we het hele proces tot we bij de lichtblauwe zijn
plaqué kasten beginnen we op parijs rood en eindigen we op lichtgroen
Gouden kasten beginnen we ook op parijs rood, een zeldzame keer beginnen we op donkergroen, maar dan is het voorzichtheid troef want die neemt redelijk wat weg op zacht goud
Chromé kasten is lichtblauw maar dan moeten ze 100% in orde zijn, minste kras dat er op staat en je polijst dan maak je het alleen maar erger.
Kunststof voorschuren met de schuursponsjes en dan op de roze rol en een zeldzame keer eerst op de zwarte rol
Vanaf parijs rood gebruiken we zachte witte rollen, alles dat groffer is dan parijs rood gebruiken we stevige gele rollen voor. Rollen ook op tijd vervangen, als er harde korreltjes op zitten dan maak je krassen ipv glad polijsten
Machientjes die we gebruiken zijn van hbm
Als je de vorm wegpolijst heb je ofwel te veel geschuurd ofwel niet volgens de vorm geschuurd of te hard gedrukt tegen de polijstrol of te grof begonnen of niet met de vorm mee gepolijst. Ik ben 1,5 uur bezig geweest om de kast van de manhattan terug blinkend te krijgen en er de fijne zonnestraaltjes terug op te krijgen. de groffe zonnenstraaltjes die je soms ziet bij horloges, die kan ik niet terug zetten, daar heb je een speciale machine voor nodig en die hebben we niet. de fijne zonnestraaltjes zet ik terug met het groffe bosch schuursponsjes
Met polijsten kan ik geen diepe krassen verwijderen, dat is ook niet het opzet hier. We willen de diepe krassen “verminderen en zachter maken” maar vooral de glans terug brengen. Vintage horloges met hier en daar een kras storen me niet, maar ze moeten wel terug blinken zoals van vanouds.
ik heb nu net gevoeld aan de manhattan, die is echt nog wel scherp, de foto met de lichtinval doet misschien vermoeden van niet, maar hij is echt wel scherp
voor
na
nu zie ik op de foto wel dat ik iets aan de baret moet doen die vervangen is, die is te dun zodat de endlink niet geheel op zijn plek blijft