Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Klinkt alsof je nog heel lang vooruit kunt. :slight_smile:

1 like

Ha! Een memorabel moment! Had je de mandjes weer gevonden?

1 like

Nou, dat is nog eens ’ meteen in het diepe springen! ’
Het is logisch dat je de eerste pogingen niet de duurste uurwerken opoffert. Maar goedkoop gefabriceerde horloges zijn véééél moeilijker dan gewone doorsnee horloges. En die hoeven ook echt niet duur te zijn…
Maar petje af voor de moed!!:+1:

1 like

Als je zorgt voor agitatie dan is het resultaat egaal.

1 like

@basvg @Macx

Ik snap jullie helemaal hoor. Maar een horloge wat er aan de buitenkant leuk uitziet verdient het in mijn ogen om gemaakt te worden. Nu was hij heel……… alleen liep hij niet :sweat_smile: Zaten overduidelijk koekresten van olie in. Ik hou wel van een uitdaging en baalde best wel dat ikzelf een onderdeel sloopte.

Mijn vrouw riep al heel hard: “Man, je bent net bezig. Een neurochirurg begint eerst aan een rug te opereren en duikt niet direct de hersenen in”.

Vond het wel toepasselijk :smile:

3 likes

Van jouw Timex weet ik het niet, maar sommige modellen zijn niet gemaakt om te servicen. Die kunnen niet eens uit elkaar. Ik heb onlangs een heel kaliber , in zijn geheel, in de Elma gedaan.

Prachtig :joy: wat ben jij al vroeg actief.

ik las eens ergens dat Timex dat ook aangaf als manier om te servicen!
Ik heb hier ook zo’n oude timex liggen en ga het er ook eens op wagen!

3 likes

als je nu voor je gaat vernikkelen, je kast glad zou zetten, dan ben je de putjes kwijt. Wij hebben enkele kasten naar Haveman gestuurd jaren geleden en daar vroegen ze om ze zelf glad te zetten, zij deden dan verchromen/vergulden en afpolijsten voor de bling. Wij kregen super gladde kasten terug. natuurlijk moet je wel een beetje uitkijken bij het glad zetten dat je met de vorm kast mee schuurt en met de vorm mee op de groffe polijstpastamolen glad zet. En akkoord het is een werkje dat tijd en geduld vraagt, maar het eindresultaat gaat velen maal beter zijn zonder de putjes

2 likes

Ja maar ik denk dat je de vorm al best snel kwijt bent als je diepe puntjes wil wegpoetsen…?

Vullen met lood?

1 like

Dan ga ik echt dingen doen waar ik geen kaas van gegeten heb. :sweat_smile: iemand hier ervaring met echt zon afgetrapte kast weer (netjes) in vorm krijgen?

Eigenlijk ben ik helemaal geen voorstander van het delen van instructie video’s over onderwerpen die ik niet zelf beheers.
Lead wiping/filling restoration and repairs - tech torque (streetmachine.com.au)
Maar als je dit proces verkleint zou het prima kunnen werken.
Helaas heb ik geen tijd om dit uit te proberen ik blijf wel gatenkaas horloges dragen.
De vraag is alleen of vernikkelen daarop nog goed werkt?

2 likes

Ziet er weer als een heel vak op zichzelf uit. Mij leek het wel leuk om kasten beetje netjes te krijgen voor uurwerken die ik weer aan de praat heb. Maar soms gaat het een brug te ver helaas…:cry:

Daar heb ik dus best wel lang over zitten twijfelen omdat ik dat ook had gelezen. Maar ik dacht: als je het doet, doe het dan goed. Op zich kan het uurwerk wat ik nu heb liggen prima uit elkaar en is het niet moeilijk. Als je alles eraf schroeft hou je de platine en de brug over waar alles tussen zit. Die zou je een minuut of 20 in de ultrasoon moeten kiepen (of 3 ronden van 7 minuten) en dan opnieuw in de olie zetten. Maar … dan zijn er punten waar je niet of slecht bij kan komen en draait het staal op staal. De veer in de veerton is zo’n ding.

Uiteindelijk dus besloten om hem uitelkaar te halen, maar nu wat spijt dat ik dus niet voor de eerste optie ben gegaan en het hamburgertje in de ultrasoon te kiepen. Ik dacht: als ze dat hier horen word ik gekielhaald … :see_no_evil:

Die zeven asjes tegelijk op zijn plek zetten is de grootste ramp. De rest is kinderspel. Maar … ik ga niet opgeven en ga proberen een ander anker te scoren. Is het horloge te mooi voor. Zal kijken of ik eerdaags een foto kan posten. Een service verslagje zal ik posten als het me is gelukt :wink:

4 likes

Uhm … deze jongen is bijna 49 en mag nog steeds 5 dagen in de week aan de bak om zijn centjes te verdienen. Het winnende lot heb ik nog steeds niet gevonden :wink:
Ik begin meestal rond 07:30, kun je na je uurtjes werken weer vroeg naar huis en heb je nog iets aan de rest van de dag.

3 likes

@basvg @Macx

Gaat om deze Timex

Vond dat wel de moeite waard om te herstellen.

4 likes

Als het om een uurwerk zoals in die oude Timexen gaat, die hebben geen deksel op de veerton.

2 likes

Eerst de veerspanning er af laten. Altijd

3 likes

Klopt. Vanmiddag een andere Timex ff snel opgeofferd op zoek naar een plaatsvervangend anker. Gevonden…. :partying_face:

Alleen door de snelheid plofte de veerton eruit……… weg as…… die werd gekatapulteerd :smile:
Geen idee waarheen. Vind ik ooit wel een keer.

3 likes