Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Ik haal altijd de spanning eraf, maar had gewoon haast en interesseerde me niet. Eigenlijk heel slecht. Zo’n veerton asje is een projectiel en wil je niet in je ogen krijgen. Draag dan wel een bril, maar dan nog.

1 like

Nou ik ben benieuwd. Morgen kan ik mijn rits aan glaasjes ophalen op rikketik. Dan kunnen de gefixte horloges ook gedragen gaan worden :grin::sweat_smile:.

1 like

Hoi alle, Rikketik is weer geweest en heb me toch weer een aankoop gedaan. Ik vond het tappenpolijst bankje wel fascinerend en leuk om een keer te gaan proberen. Ik had het op mp al een tijdje in de gaten gehouden maar niks gevonden. Als ik dan bij rikketik ben blijft dat toch weer plakken.

Misschien wel leuk om te laten zien maar verder niet heel relevant: Ik het het bankje mooi uit elkaar gehaald en gereinigd in de ultrasoon, dit was ook wel nodig omdat dat busje wat met de boog hoort te draaien niet ging, zo vettig was het ertussen. Het touwtje slipte over het busje dat het pennetje vast heeft ipv dat busje over het asje zelf. Dan heeft dit bankje natuurlijk weinig zin. Ook de kleur weer mooi terug gekregen en laten glanzen door cape cod doeken. Deze heb ik een tijd terug van mijn moeder gekregen (ook te verkrijgen op rikketik bij de ingang). Zie het verschil voor en na het gebruik van het doekje:

Nou goed, leuk eindresultaat zou ik zeggen. Mijn vraag is als volgt: wat voor vijl moet ik hiervoor hebben? Ik heb iets gevonden als een pinpolijstvijl (rechts of linkshandig). Ik wil het wel graag tot menselijke bedragen houden aangezien ik er weer 1 gezien heb waar het magische Bergeon op staat met een leuk prijskaartje. Iemand een idee waar ik zoiets dergelijks kan kopen? :slight_smile:
Heeft iemand dit ergens op Rikketik zien liggen? Dan wacht ik netjes tot de volgende keer en zet ik de jacht op zon ding uit.

2 likes

Nieuw zijn ze flink geprijsd ja. Op de rikketik heb ik ze wel gezien (tweedehands). Of beetje zoeken op Ebay naar Pivot file & burnisher.

Zit vaak hierin verstopt:

2 likes

Top @Jenneke, bedankt! Dit is wat ik nodig heb. :slight_smile:
Ik ga de nodige sites dan maar wat in de gaten houden en anders wordt het Rikketik deze zomer dat ik hopelijk wat vind. Mocht er iemand tegen die tijd zijn en er 1 vinden, laat het gerust weten :smiley:

1 like

@Akrid kijk ook even dit filmpje (iig vanaf ca 15 min), dan weet je welke variant jij nodig hebt. :yum:

2 likes

Ik zou niet in dese winders geld steken, ze zijn veelal alleen voor specifieke uurwerken, ik heb al m’n winders gewoon los gekocht wanneer ik die nodig had. Seiko’s gebruiken voornamelijk een 7 zowel met de klok mee als tegen de klok in windend en een nr 6 vice-versa. Tevens vind ik de bergeon mandjes top, ze zijn wel wat zwaarder maar passen nog net in de korf en super fijn mesh waardoor er niks uit kan vallen, tevens het schroefdraad maakt het voor mij extra veilig qua openen

3 likes

Thanks, inderdaad had al een video van hem gezien met uitleg over die vijl. Links moet ik hebben maar dat wordt weer een zoektocht merk ik… :frowning:

1 like

Goedeavond allemaal. Ik heb een vraagje. Ik weet niet of ik hier daarvoor op de goede plek ben. Maar toch. Ik heb van de week een lotje horloges gekocht waar ik mee kan gaan klussen.

1 like

Waar kan ik betaalbare glaasjes kopen er zijn er een paar nogal beschadigd. Ik hoor het graag van jullie. Als ik op de verkeerde plek door gewezen wordt

2 likes

ik heb ze bij spareparts besteld.

1 like

Als het plexi is en er zit geen scheur in, dan kan je met polijsten een heel eind komen.
Ik zou dat eerst proberen voordat je glaasjes vervangt

Mineraalglas met krassen zul je moeten vervangen, maar dan heb je wel een glazenpers nodig.

2 likes

Als er geen barsten in zitten en enkel krassen dan raad ik aan eerst te proberen polieren. Ikzelf start met schuren (ik eindig met korrel 5000) en dan afwerken met PolyWatch. De “gewone” witte tandpasta werkt ook en er is ook iemand die actief is op het forum die PlexiRevive heeft ontwikkeld.

1 like

Ik zal hier morgen wat foto’s plaatsen met de grootste problemen in de hoop op wat advies. Alvast bedankt.

1 like

2 likes

2 likes

Weet iemand wat het merk is van het eerste horloge. Bij de vostok krijg ik de bazel niet los. Buiten een beetje kruipolie nog een ander idee om dit op te lossen? Voor de rest heb ik graag een paar goede tips voor de krassen. Voor mensen die dit voor het eerst lezen. Lees even een stukje terug. Alvast bedankt.

2 likes

Met glas ben je wel klaar, dit zou je echt moeten vervangen (ik denk dat die junghans glas is). Kunststof kun je opschuren (fijne korrel) en dan polywatch. Ik vind die paar euro voor een nieuw glaasje het niet echt waard om er voor te gaan werken, maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging. Hier heb je wel een tooltje voor nodig om glas te zetten. Ik heb laatst glaasjes besteld bij spareparts. Wat ik heb gedaan:

Bij standaard glaasje zonder spanring: binnenmaat van de kast waar het glas in komt opmeten met de schuifmaat (gebruik de nonius), 0.2mm optellen en glas bestellen. Het nummer correspondeert aan de maat van het glas. Kunt dus eventueel het volgende gebruiken: D*10 + 2 met D de gemeten diameter in millimeter.

1 like

Super. Bedankt voor de adviezen.

2 likes

Ik lees “Imperial” op de wijzerplaat…