Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

waar is deze te verkrijgen ?

1 like

De hardcover is goed zoeken. Ik was vastberaden destijds :relieved:

1 like

Volgens wat ik heb gehoord is het een nuttig boek. Ik moet er nog aan beginnen.

Ik heb er drie bij Bol com besteld

1 like

Dit is ook wel een interessante link met veel info.

2 likes

Net geen €30 vandaag met prime https://www.amazon.nl/gp/product/B09WRCNDN5/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

2 likes

Klinkt aantrekkelijk. @EnricoTutti had het over een filter erin leggen. Waar koop je die?

Passen hier trouwens die standaard elma mandjes in?

Volgens de afbeelding zijn de delen per deel 2,5cm. Ik ga kijken of ik bij 1 deel het middan kan verwijderen zodat ik een extra ring van 2,5cm heb. Ik service ook vismolens dus die zou ik ook graag willen drogen.

Ik kocht ze vroeger bij Blokker. Worden (werden?) verkocht als filters voor luchtreiniger. Ik knipte daar het filter uit. Maar die dingen kosten ruim 20 euro. Tegenwoordig bestel ik ze bij AliExpress. Een enorm harmonica vel voor rond de 2 euro. Op de filters van Blokker staat ook ‘made in China’ dus dat zal wel hetzelfde materiaal (papier met kleine gaatjes) zijn.

2 likes

How could I make it any worse? Repairing a Ball Trainmaster on death’s doorstep

In this video, I’m going to fix a vintage Ball Trainmaster wristwatch.
C Spinner Watch Restorations

After a horrific train crash in 1891, the Lakeshore and Michigan Southern Railway began working with Webster C. Ball to improve their railway’s timekeeping equipment. Ball eventually developed the standards that came to be adopted widely amongst other rail companies as well. Watches that met its requirements became known as railroad-approved. Webb Ball produced the first pocket watches specifically designed and approved for railway personnel use. By the 1950s wrist watches were beginning to achieve the average level of accuracy required by the railroads, and many were approved for railroad use. It was during this time period that the Ball Trainmaster wristwatch was developed and released.

Chapters:
0:00 Intro and Disassembly
8:09 Cleaning
9:38 Assembly
23:41 Timegrapher
23:54 Crystal
24:20 Wrapping Up

Whats Inside a “Mumbai Special” Watch?

HI guys and thank you for tuning in. This might be a video that split opinion and can open the door to some healthy debate. What is inside a Mumbai Special watch. This phrase I do not really like as it is stereotyping a whole group of people which is wrong. So lets look at one of these watches closely inside and out. Watch as I discuss this watch and then open the caseback, examine what is in there, disassemble and service.
I welcome everyone’s opinion on this subject but please keep your comments respectful.
Michael
myretrowatches

Lijkt me niet zo hard nodig omdat deze op en neer draait!

1 like

kan de duur van 1 cycle gewoon korter maken om het resultaat te verbeteren. Gewoon constant heen en weer gaan. Alhoewel die golfbrekers icm wel echt goed werken. Komt er echt brandschoon uit als ik het onder de microscoop bekijk. :grin:

3 likes

Motor + korf samenstelling opnieuw ontworpen. De korf is nu opener zodat er meer vloeistof doorheen kan en de motor samenstelling is nu in meerdere onderdelen opgebouwd om makkelijker aanpassingen te doen. De lagers zijn vervangen voor kunststof glijlagers en het scheelt echt veel met geluid. Heb alles wat slimmer ontworpen dat er minder materiaal nodig is, goedkoper en sneller te maken dus. Had ook nog deze prachtige blauwe kleur rol liggen dus Elkrid is niet meer met het echte te onderscheiden :joy::stuck_out_tongue_winking_eye:.

Zie hieronder een video voor het centrifugeren met het nieuwe ontwerp. Dit is nu de hoogste stand op zon 600RPM. Hij kan nog wel sneller maar vraag me af of het nodig is (ik moet dit in de software even aanpassen). Ik zag dat moderne high end Elma machines tot zon 1200RPM kunnen. Weet iemand of dit ook echt gebruikt wordt?

4 likes

heb zelf eens gedacht om inderdaad zo iets te maken maar als je alle in excel zet qua kosten en tijd dan kan je beter een kopen.

1 like

Je maakt het niet voor een paar euro inderdaad. Alhoewel als het kapot gaat kun je het fixen en je hebt veel meer bewegingsvrijheid in mijn ogen. Ik had alles nog wel liggen eigenlijk dus nu kost het praktisch een paar tientjes. Vind t ook wel leuk om te doen. Zit sterk te overwegen om hem volledig automatisch te maken… :sweat_smile:

5 likes

Ja als dat het geval is dan is het inderdaad wel moeite waard.

Leesvoer is binnen.

7 likes