Loopt wel heel strak!!
Waar is de Elkrid te bestellen???
Heb je nu ook al aan die Timegrapher zitten programmeren
Nou revisie 2 is al klaar. Ben een beetje zin aan het verzamelen om het droogstation te bouwen en daarna gaat de Elkrid in massaproductie.
jaa uiteindelijk is alles een chronometer wat op mijn zolder gereviseerd wordt door mijn Weishi hacking skills
Zonder één greintje grappenmakerij: voor welke eindprijs?
Nou ik durf het echt nog niet te zeggen eigenlijk. Ik had zelf al een hoop spullen waarvan ik de inkoop prijs niet meer weet omdat ik het vanuit werk/studie oid gekregen heb. Ik wil best een keer gaan kijken wat het moet gaan kosten als er genoeg geïnteresseerden zijn. Uiteindelijk denk ik dat het nog best wel wat kost om alles te bestellen door de motor, microcontroller etc.
Voordelen zijn wel tov een oude Elma dat je het zelf kan onderhouden en producten tot in de verre toekomst te verkrijgen zijn. En ik heb hem ook zo proberen te maken met de gedachte ‘less is more’. Een touchscreen is leuk maar biedt niks extra’s in functionaliteit.
Zeker doen. En je zou bloedserieus kunnen kijken om er een kleine officiële zaak van te maken, scheelt meteen een hele slok aan BTW op inkoop (die je dan meestal wel moet aanrekenen aan de eindklanten, maar goed) en, afhankelijk van welke grootteorde bestellingen je zou binnenkrijgen, volumekorting (die heel stevig kan zijn voor elektronica).
Gezien de prijzen die een Elma van 70 jaar nog altijd haalt en hoe snel die weg zijn, durf ik toch denken dat je er een verrassend groot doelpubliek zou voor kunnen vinden.
Overweeg ik ook mocht ik merken dat er genoeg mensen geïnteresseerd zijn. Dus bij deze, ieder die het overweegt, laat het even weten. Als ik het volledige ontwerp klaar heb, of zo goed als, kan ik gaan kijken om er een paar te bouwen. Uiteindelijk als er echt dingen niet goed zijn en er zijn er nog maar een enkeling in omloop is dit natuurlijk eenvoudig op te lossen. Uiteindelijk ondervind je toch de problemen door het apparaat te gebruiken.
Veel gaat afhangen van wat t uiteindelijk zou gaan kosten natuurlijk, een kleine erbij is een kostenpost die aan de hobbies vreet maar ik ben zeker geïnteresseerd.
Apropos, iets wat ik me afvroeg ivm het ontwerp: het staat me voor dat er vaak gemeld wordt dat de vloeistoffen sneller “slecht” worden onder invloed van licht. We kunnen natuurlijk een zwarte sok over de glazen potten trekken als die niet in actief gebruik zijn, maar misschien iets om eens op te broeden.
Wat zou een bedrag zijn waar iedereen de moeite zou vinden? Kijk, uiteindelijk is het allemaal ontwerp keuzes en kan ik ook kritisch gaan kijken naar onderdelen. Nu was het een grabbelton aan spullen en daarmee ging ik bouwen. Normaal doe je dit andersom. Ik heb de printonderdelen al kleiner gemaakt ivm snelheid en kosten. Ik kan ook gaan kijken of ik het met een andere motor enzo kan gaan maken. Voor 200 euro gaat het mij natuurlijk nooit lukken ook ivm de uren die erin zitten.
Ik kan er natuurlijk een bak omheen printen. Voelt wel redelijk brute force moet ik zeggen😅
Deze Adora wil graag tikken, maar valt stil. Zo te zien is de balans in orde, ik heb de automaat eraf geschroefd en nu wou ik het uurwerk er uit halen, maar het zit hartstikke vast, ook die ring zit kei vast, ik heb het glas eraf gehad, maar ook door het raam gaat niet.
Weet iemand hoe dit gemonteerd zit, en is dat een losse ring die je daar rond het uurwerk ziet zitten?
Ik weet niet welk kaliber het is, waarschijnlijk staat het onder de plaat.
Ik kan het ook zo verder leeg schroeven, maar het moet er gewoon uit kunnen.
Moeilijk om zeggen - zit het binnenwerk nog “level”? Ik weet dat ik ook ooit een ongelooflijke rotzak liggen gehad heb waar men blijkbaar ooit iets teveel kracht op één kant gezet had, en door het heel lichtjes scheef zitten zat die ook muurvast. Uiteindelijk een paar goed gerichte tikken moeten geven met hamertje en platte triebniet pons specifiek op het “hoger” liggende deel - scheelde echt maar een fractie van een millimeter - en eens terug “waterpas” viel die er gewoon mooi uit. Lomp natuurlijk, misschien zijn er wel betere manieren.
Geen voorlader?
Ik heb het glas eruit gehad en bleek geen voorlader te zijn.
Het merk staat op de rotor. Het is een Durowe Duromat.
En dus geen ETA
Weer wat geleerd, bedankt man.
Ik heb nu intussen 3 automaten gedaan waarvan 2 ETA en 1 Durowe. En ik heb het nu al niet op die automaat module van Durowe. Jeetje wat een ellende. Die van ETA vind ik toch wel gemakkelijk werken.
Volgens mij is het dit kaliber, nu nog uit de kast zien te krijgen.
Ik zou inderdaad ook denken dat deze aan de voorkant uit de kast moet. Als dat niet zo is vermoed ik dat de urenwerking die de verbinding vormt tussen de kast uurwerk en wijzeplaat, klem is gaan zitten.
Dit is een stevig onderdeel waar je wel wat kracht op mag zetten dus die kan je met een hefboom wel voorzichtig naar buiten werken waarna het uurwerk vrij komt.
Ook zou je kunnen overwegen een heel klein beetje kruipolie tussen de kast en uurwerkting te laten lopen.