Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Ik ben benieuwd. We gaan een tapje herstellen met de tappenbank en wat evapo-rust. Genoeg gekocht om ook eventueel gereedschappen netjes te herstellen. Ik ben nogal bezeten met het onderhouden van mijn tooltjes :grin:

1 like

Hopelijk heb je er genoeg aan 5L :wink:

1 like

Voor dat tapje zal ik het net halen denk ik winkwink :joy:

Daar kan ik mijn auto wel mee wassen

1 like

Het is ook een persoonlijk probleem wat ik heb. 1 liter was de helft van het geld dus dan ben ik zo iemand die meteen het dubbele betaald voor 5 keer zo veel. :smiling_face_with_tear:

Is er iemand hier die ook slechte ervaringen heeft met dit soort afdeksteentjes met deze sluiting? Het is gewoon vreselijk. Plaatkant was helemaal geen probleem, maar hier op de balans gaat het gewoon niet, het lijkt wel of het niet past, de flappen gaan er niet in, ja, eentje wel natuurlijk, maar dan lijkt het dat ik te veel druk moet zetten om die andere er ook in te schuiven.

1 like

Niet bekend mee helaas… hopelijk heb je hem snel dicht… :slightly_frowning_face:

1 like

Ik ben er al een paar dagen mee bezig, niet de hele dag, maar als je een uur bezig bent dan stop ik ermee en wacht tot ik wat afgekoeld ben en doe dan de volgende try, en anders de volgende dag, dat is toch niet normaal, soms denk ik dan, ik stop er helemaal mee, het is toch niets voor mij, maar dan is het echt tijd om even een time-out te nemen. Even de gedachten verzetten en even wat anders gaan doen helpt om de negatieve gedachten te laten gaan en weer met vol optimisme er weer aan te beginnen, tot het weer voor de zoveelste keer mislukt om dat K steentje er goed in te krijgen. Ik zal ook niet snel ooit weer zo’n sluiting eraf halen.

1 like

Misschien even shot door microscoop hier neer zetten en vragen of mensen het schokprotectie systeem kennen. Hierdoor ben je misschien een stap verder in het achterhalen hoe die dicht moet.

1 like

Ik heb een foto geplaatst, daar kun je zien welke sluiting het is, de twee steentje liggen op de balansbrug.

Ik bedoel goed ingezoomd. Mogelijk zien mede hf leden het dan goed om er conclusies uit te kunnen trekken. :slightly_smiling_face:

1 like

Een ervaren sleutelaar ziet meteen wat ik bedoel.

1 like

Ik wacht vol verwachtig samen met je af! :grin:

1 like

Een soort kif ( :face_vomiting:) met vaste deksteen. Ken het niet. Is er niet stiekem iets vanaf de onderkant los te schroeven? :sweat_smile:

Of 1 flapje onder de rand doen precies tegenover het deukje, andere flapje in deukje en dan draaien. Boven en onder kan nog verschilln? Ik roep ook maar wat. :rofl:

1 like

Dat is wat ik zou verwachten inderdaad. Maar zelf nog niet tegengekomen (dat ik me kan herinneren) :slightly_smiling_face:

1 like

Hier zit 1 flapje er in geschoven, maar dan lijkt het of het geheel te dik is en ik te veel druk moet zetten om het tweede flapje in de spleet te schuiven, je kunt ook niet draaien en drukken tegelijk, je zou twee stukken gereedschap moeten gebruiken, je loopt ook risico dat door de druk het steentje eruit vliegt wat al diverse keren is gebeurd, wat weer veel frustraties oplevert en daarom vraag ik me af of er nog meer sleutelaars ervaring hebben met deze superlastige sluiting,
Ik heb de onderkant het steentje er uit gehaald zodat de balans staf misschien iets zou kunnen zakken waardoor het wel zou lukken, maar zoals op de close-up foto is de situatie zoals die nu is. Voor ik verder ga en het weer niet lukt wacht ik even op jullie reacties, misschien dat dat iets oplevert.

1 like

Timex
Ik vraag me af, is zo’n uurwerk ook geschikt om te servicen?, het lijkt of het niet uit elkaar is te schroeven.

1 like

penankers, ik blijf er vanaf. In ieder geval deze varianten :slight_smile:

Gewoon compleet in de wasbenzine en dan oliegeven op de tapjes.

5 likes

Wat @TKH zegt.
Maar er zijn er die er zich aan wagen. Aan de wijzerplaatkant zitten een paar schroefjes die het hele uurwerk bij elkaar houden. Als je er na het reinigen al in slaagt alle pivots op hun plek te krijgen, dan dien je het uurwerk op een of andere manier bij elkaar te houden (filmpjes die ik zag gebruiken plakband) om het om te draaien om de schroeven terug te kunnen plaatsen.

2 likes