Bedankt, jongens, ik ga voor de eerste optie, dat is het makkelijkst, mocht dat niets uithalen kan ik nog altijd voor optie twee gaan en het uit elkaar schroeven. Je zegt in de wasbenzine, maar kan het dan misschien ook in de Elma? Zal ik dat eens proberen?, dan doe ik 'm in de Elma en kijk wat dat uithaalt.
Zorg er zeker voor dat je het uurwerk met de open kant van de veertrommel naar beneden laat drogen, die is namelijk open. De veer zou een coating hebben. Ik weet niet of die coating bestand is tegen die reinigingsproducten in de Elma.
@Serge2 had daar laatst een mooie unit van te koop voor de Elma.
Toch vind ik het wat brute force voelen… haha
Maar die coating kan wel tegen wasbenzine? Ik ben zo benieuwd wat het doet na een Elma beurtje.
Het is zover, de Timex heeft zich gereed gemaakt voor een ritje in de Elma.
Ik hoop voor 'm dat ie het overleeft.
Ik heb contact gehad met de Timex, hij heeft een beetje last van duizeligheid, maar verder gaat het goed.
Zojuist klaar met de cleaning en droging, ik zie door het gaas tot mijn grote verbazing het uurwerkje tikken, wat opwindend! dit had i niet verwacht, ik ga het zo meteen weer uit het mandje halen, maar ik ben nu al happy., kijken of dat blijft. Ik ga het nu weer in elkaar zetten en zet het gelijk even op de timegrapher.
Even de beide astapjes van de balans voorzien van een heel klein beetje Moebius 9010 en zeker niet teveel olie op de andere astapjes.
Ik leg altijd het uurwerk met de wijzerplaat kant naar boven en fixeer de balans met wat rodico.
Dan schroef ik het lagertje van de balans er af en doe ik een miniscuul drupje olie in het kuiltje waar de astap van de balans in komt. Dan schroef ik dat terug en stel de speling van de balans af. De andere kant kun je zo bij om te oliën als je voorzichtig bent.
Ik moet het nog oliën, maar ik was toch benieuwd hoe het zou zijn op de timegraher, niet slecht zonder olie, ik vind het heel goed zelfs.
Zo uit de Elma op timegrapher.
Ik ben benieuwd, ik ga meteen aan de slag en bedankt voor de tips.
Leuk man. Ik heb vanmiddag ook een Timex weer tot leven gewekt, maar dat ging jammer genoeg niet zo makkelijk als deze.
Ik moest de balans compleet verwijderen om een spiraalveer te richten omdat de windingen tegen elkaar lagen en de hele veer scheef was.
Maar dat is gelukkig goed gegaan.
Op die andere astapjes ook 9010?
Behalve het asje van het ankertje.
Kan best zijn dat ie dan minder goed gaat lopen.
Interessant stukje over de TIMEX uurwerken.
Ik heb er ook een paar liggen en ga die ook maar eens proberen te reinigen in een bak met wasbenzine. Ik heb geen Elma, wel een Ciska maar ik geloof nooit dat ze het TIMEX uurwerkje voor mij gaat schoonmaken!
Het is mislukt en het werkt nu niet meer, jammer dit moet ik eerst even verwerken.
Opnieuw in de Elma??
Het gaat om het schroefje dat op de balans zit, het ging al heel zwaar los en met het er weer erop zetten ging het ook weer zwaar, en het is dat zachte materiaal waardoor ik bijna geen grip meer heb om het aan te draaien.
Ik heb nog een Timex waar ik nooit na heb omgekeken, deze zit nu in de Elma, het is hetzelfde uurwerk, dus even kijken hoe die het gaat doen, dan gebruik ik dat schroefje of het hele uurwerk voor de eerste, want dat is de mooiste.
Deze nr2 vind ik zelf niet zo aantrekkelijk, dus het komt wel goed.
Timex nr. 2 in de Elma
Het liep zo goed zonder olie, maar nadat ik het schroefje op de balans er weer op wou draaien wat heel zwaar ging, ging het toch weer verkeerd, ik heb geen grip op het schroefje, het moet nog verder ingedraaid worden, nu zit er te veel ruimte op de balans en wiebelt.
Na de euforie kwam weer een teleurstelling, om het goed te verwerken heb ik nummer twee uit elkaar gehaald en in de Elma gegooid, misschien ga ik dat uurwerk gebruiken.
Deze hobby is in het begin vallen en opstaan, vol met leuke momenten, maar ook veel teleurstellingen en frustraties, ik moet er doorheen om verder te komen.