Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Zoiets zou ik ook verwachten, al heb ik deze nog niet eerder gezien.

Duwen en draaien tegelijkertijd kan je doen door er een eindje pegwood bovenop te zetten en dan te draaien.

2 likes

Je hebt het toch niet scheef er in proberen te draaien ?
Ik heb er al verschillende zo gedaan en met dat schroefje nooit problemen gehad. Wel met allerlei andere dingen aan zo’n Timex uurwerk.

1 like

Ik heb er een ander uurwerk ingezet, en sommige onderdelen, zoals de secondewijzer en het nog een tandwiel overgezet, was noodzakelijk, anders konden de wijzers er niet opgezet worden, omdat de plaat op dit uurwerk niet zo diep zakt als op het originele uurwerk. Maar het loopt en ik heb het nog niet geolied, want dit schroefje gaat net zo zwaar als van dat andere uurwerk dus ik ben daar niet aan begonnen.
Timexen zijn niet gemaakt om te repareren, maar om een nieuwe te kopen als ze het niet meer doen, dat is mijn conclusie, misschien heb ik het mis, het is geen fijn horloge om aan te werken.
Dit is het originele uurwerk waarbij het schroefje op de balans er niet meer uit wil om dat er geen grip meer is op de kop van de schroef.

En het tweede uurwerk zit nu in deze kast met de secondewijzer van het donoruurwerk.
Maar het loop en nu kan ik even een hapje gaan eten.

2 likes

Nee, dat was niet het geval, daar heb ik speciaal goed op gelet, op een gegeven moment wou het niet verder erin terwijl de balans nog wieberde, het moest zeker nog wel een 0.3 mm dieper, ik wilde het er uit draaien, maar ook dat ging moeilijk en op een gegeven moment helemaal geen grip meer. Heel die kop is te veel beschadigd, erg zacht materiaal, ik denk bewust gebruikt om de logische reden, om een nieuwe te kopen. Ik heb daar al eens iets over gelezen dat het eigenlijk weggooi horloges zijn, doet ie het niet meer dan flikker je het weg en koop je een ander, dat is de Amerikaanse commerciële gedachte, denk ik.

Hmmm daar ben ik het dan niet mee eens. Wel dat het wegwerp horloges zijn, maar om nou te zeggen dat ze expres zo’n busje van zacht materiaal maken dat gaat wel wat ver.

2 likes

Dat mag, ik heb zo mijn gedachte erover, waardeloos materiaal gebruikt en waarom dat het dan zo zwaar gaat dat het zeker kapot gaat, is dan niet bewust voor gekozen, als je veel horloges wilt verkopen moet je het zo aanpakken.

Zoals ik al schreef. Met dat busje/schroefje heb ik nog nooit problemen gehad. Wel met een heleboel andere dingen vanTimex, maar nooit met dat schroefje.

2 likes

Schroefjes gaan wel vaker zwaar. Bijvoorbeeld omdat ze al lang niet gebruikt zijn of flink vastgeschroefd (of geroest). Zeker bij dekstenen met kleine schroefjes kom ik het tegen. Een goed passende net geslepen schroevendraaier is cruciaal. En geduld.

Nou zeg, dat valt best mee bij mijn Gruens. :joy:

3 likes

Is ook toevallig dat ik twee Timex horloges heb waarbij dat schroefje zo vast zit dat het direct beschadigd raakt als je het los wilt schroeven, ik gebruik toch goed passende schroevendraaiers, de positie is wel link, als je uitschiet met je schroevendraaier kan je de balans raken en flink beschadigen, dat speelt ook wel mee, het is een linke operatie voor een leek om te doen. Dus misschien is mijn oordeel onterecht, maar het voelt wel zo omdat ik toch dacht alles goed te doen.

Ook geprobeerd, maar het lukt niet, aan de onderkant gaat het veel makkelijk, ik heb ook al eens goed gekeken of er verschil zit in de afdeksteentjes, maar dat is niet het geval, ik ben benieuwd waar dit eindigt. Het lijkt of hert geheel te dik is, ik heb en zoek nog steeds op YouTube voor eenzelfde sluiting, maar nog niet tegengekomen.

Mijn plan van aanpak met Timex is eenvoudiger.
Zodra ik ze in bezit krijg gooi ik ze in de vuilnisbak alvorens ze te repareren :laughing:

Horlogeklussen is een hobby, dus moet het wel een fijne, bij voorkeur ontspannende bezigheid blijven.

5 likes

Niet weggooien André. Kun je altijd nog andere mensen mee blij maken

1 like

Span jij die uurwerkjes in een houder als je probeert dat schroefje te verdraaien ?

1 like

Oei, laat @Cricket33 dit niet horen. :rofl:

1 like

Nou ik ga als hobbyist beginnen hoor! Een hele tijd geleden begonnen met babystapjes. Sinds februari toch echt serieus en een hoop bijgeleerd en financieel een stuk armer geworden. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen :grinning:

10 likes

Dit roept veel vragen op :slight_smile:

Wat gebruik je voor verlichting?

Is de voet zwaar genoeg? Ik bedoel, als je de arm helemaal uittrekt is er geen neiging tot kantelen?
De werkhoogte is echt 20cm? Ik vraag het omdat ik een tijd AmScope microscopen heb zitten bekijken en afhankelijk van de configuratie hadden die maar een werkhoogte van 10 of 16,5cm.

Op welke hoogte (van de tafel gemeten) kijk je in de microscoop?

Ik twijfel erg over de voet. in principe moet het met hun “standaard” voet ook wel lukken. Toch wat handiger om weg te zetten…

Niet gemakkelijk voor een eeuwige twijfelaar.
Dank alvast!

1 like

In dit geval niet in de houder, als je wat druk zet heb je kans dat de houder omkiepert, heb ik al diverse keren meegemaakt, in dit geval lag het plat op de werkmat, vooral om dat het een linke lpaats is als ik uit zou schieten dan loopt de balans gevaar voor beschadiging, dus extra voorzichtig geweest. Bij het tweede uurwerk ging het net zo zwaar dus heb ik het schroefje laten zitten.

Ik wilde net zeggen. Niet in een houder klemmen want dan vervormt het uurwerk en het schroefdraad gat. Het is daar allemaal heel erg dun.
Ik leg ze altijd op een stevige ondergrond en dan kan ik gemakkelijk het schroefje los draaien. Echt nog nooit problemen daarmee gehad.

Heb je nu wel een lopende Timex ?

2 likes

Ja, het mooie dress horloge loopt nu met een donor uurwerkje van een lelijke Timex die al een halfjaar hier ligt en nooit iets meegedaan, dus nu kwam het goed uit.

3 likes

Secondewijzer is van de donor, want de originele paste niet op de as.

6 likes