Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Een erg mooie Timex :+1:

1 like

Gewoon een led ring van Aliexpress. Toch zou ik voor de 144 led variant gaan nu icm Barlow 0.5 omdat bij volledig ingezoomd ik toch wat extra licht nodig heb.

Nee ik heb de voet een kwartslag gedraaid om meer ruimte op mijn bureau te creëren dat 63.5cm diep is. dan staat de voet gelijk met de achterkant van het bureau. Ik kan de arm nog genoeg uittrekken zodat ik ergonomisch aan mijn bureau kan zitten. Voor de mensen die willen weten hoe ik het heb opgebouwd: 1x SÄLJAN 246cm met 2x MALM 40x78cm van onze Zweedse vriend. ALEX was voor mij te laag maar zou ook kunnen. Hierdoor zal je zitting wat lager eindigen waar ik later in dit bericht over spreek omdat de microscoop dan ook naar beneden gaat natuurlijk.

Met Barlow 0.5 wel. Zonder Barlow natuurlijk niet. Hier zitten alle opzet lenzen erbij dus met dit pakket kun je de volledige werkhoogte realiseren.

Oke, komt die he! een detail beschrijving van mijn huidige situatie:
Ik ben lang (1.95m) de bovenkant van het bureau is bij mij 82cm. Oculair hoogte vanaf het bureau is nu ingesteld 42cm dusdanig dat die op de bovenkant van een 4040 vuurwerkhouder focused (met 0.5). Mijn zithoogte (bovenkant zitting) is dan zon 47cm als ik gewoon met een rechte, relaxte houding erdoorheen wil kijken. Ik zou hier volle dagen achter kunnen zitten zonder enorm veel last van nek o.i.d. te krijgen. De stoel staat normaal hoger als ik aan dit bureau achter de PC zit. Het is niet dat ik met de benen in mijn nek lig dat hij zo laag zit.

Echt zelf weten, ik werk op deze manier heel fijn en doe mijn uurwerkjes gewoon onder de microscoop. Maargoed ieder koopt wat die zelf het prettigste vind werken. Hier een foto met wat veel voorkomende gereedschappen voor scale. Als je nu door de microscoop kijk je recht op de uurwerkhouder zoals op de foto. Je moet echt gaan trekken wil je hem omkrijgen, ik kan helaas geen zwaartepuntsmeting doen voor je :rofl:. Als je voor de standaard basis gaat kun je niet op een contrast werkmatje werken o.i.d.

Ik hoop je in ieder geval zo wat info te hebben kunnen geven :smiley:

6 likes

Er is ruim 20 cm werkruimte. werktafel in de laagste stand en dan kun je zelfs naar 24 cm gaan als je zou willen.

3 likes

Houd wel rekening dat je je werkje in focus moet hebben dit wordt puur bepaald door de hoogte. Ik ze de hoogte zo nog even meten bij de vevor als ik het uurwerk in focus heb. :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt! Heel nuttig!
De zithouding is heel belangrijk voor mij.

Dankjewel voor het meten.

1 like

Dat is groot nieuws Dirk! Hou je ons op de hoogte?:+1:

1 like

Ha Max,

Deze Timex is mooi gered, dat heb je goed gedaan!

1 like

Dankjewel Serge, ik vind 'm ook mooi en gelukkig had ik nog een donor blokje.

Morgen ga ik beginnen met 4 Arsenals, alle vier cal AS 1604, ik had voor 1 al een nieuw escape wiel besteld en dat is in juni al binnengekomen, gelukkig had ik van veel horloges al foto’s gemaakt en zodoende kwam ik bij de Arsenal uit waarvoor het onderdeel was besteld, dus ze liggen al te wachten voor een beurtje en reparatie.

Ik ga nog wat glaasjes en een stem met kroontje bestellen en intussen ligt Lagonde superautomatic uitgestrekt in de opwindmachine en wordt er helemaal opgewonden van.

3 likes

Lekker bezig! Zoals Barry Stevens zei: “Vooral doorgaan!”

1 like

:+1:

Ik ken mensen op HF die een geigerteller hebben, of toegang hebben tot een werkplek met die faciliteiten😂

Ik noem geen namen🤣

1 like

Doe ik zeker Bas, 4 maal rikketik per jaar blijf ik doen om de goedkope projecten te scoren en de hobbyisten club te zien😁

3 likes

Wat met roest? Bekijk onderstaande video onder het genot van een kopje thee :wink:

2 likes

misschien is die 5L evapo rust van mij toch niet genoeg…

1 like

Zijn hier nog lezers die, net als @Macx een poliermachine hebben?

Ik heb momenteel deze in mijn,winkelmandje staan bij Ali voor (na toepassen van coupons) ongeveer $126:

Lijkt jullie dat iets?

Bedankt Dirk. Besteld! Ook voor de verstelbare voet gegaan.
Hoewel “Ships from France” stond aangegeven kreeg ik praktisch onmiddellijk een verzendbevestiging met UPS_CZ_EU :thinking:
Nu nog een 144 led ringlicht voor erbij.

1 like

Ik ben aan het twijfelen tussen deze of een machine van HBM met beschermkap.
Vevor heeft me nog nooit teleurgesteld.
Aan het merk ligt het niet.

1 like

Top ik ben benieuwd wat je er van vind. Ik kan niet meer zonder. Deze was eigenlijk de goedkoopste die ik heb gevonden, 15 euro in men mandje nu.

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €25,22 | Adjustable Microscope Ring Light 6500K 144 LED Stereo Microscope illuminator with Power Adapter for Stereo Microscope and Camera

1 like

Nou ik had een uurwerkje wat verticaal maar niet lekker wilde lopen dus we gaan weer is wat proberen. 1 tapje was duidelijk in niet zo’n goede staat, de evaporust heeft zijn werk al een beetje gedaan dus op naar de volgende stap. Ben benieuwd of dit het probleem is voor de slechte waardes in verticale stand.

5 likes