Heb weer lekker wat amplitude verticaal! Ik kwam van zon 160-180 af na een service (dit is de 2e keer). Dus dikke 60 gewonnen met een tap netjes maken. Helaas wel veel variatie op de rate in verschillende posities. Waar kan dit vandaan komen en vanaf waar zien we het als acceptabel?
Ik heb wel eens mensen horen zeggen dat een vintage horloge met een afwijking tot 60 seconden per dag acceptabel is……… de vraag is of je dat zelf ook vindt
Ik krijg daar jeuk van en probeer alles te doen om hem zo dicht mogelijk naar nul te zetten. Totdat blijkt dat daar waar mijn capaciteiten ophouden en ik er vrede mee kan hebben
Hoe vlieg je dat aan? Die delta in verschillende posities is mij niet duidelijk hoe weg te poetsen…
Zo de wijzerplaat is weer in orde en ik heb ook nog dit horloge aan het lopen gekregen
Het betreft een Örnen, ik heb er een experiment mee uitgevoerd, gisteren een paar penankers in de Elma gereinigd en beide kwamen er tikkend uit, daarna nog een penanker en ook die kwam er weer tikkend uit. de Örnen is geen penanker en ik wou het opofferen om te weten wat er gebeurt als je een horloge wat geen penanker is een rondje Elma doet. Het ging er dood in en kwam tikkend in het korfje eruit. haha
Het had een amplitude van boven de 300 zonder olie, daarna heb ik het een beetje getuned en de steentjes geolied, wat een priegelwerk, echt goed uitkijken want ook die steentjes zijn zomaar foetsie.
Ik wou gewoon even weten hoe zo’n horloge eruit komt als je het er compleet in legt.
Het loopt weer fantastisch en hopelijk voor het horloge nog een lange tijd.
Ik heb meteen die andere cijfers en indezen ook nog wat extra behandeld.
Het ligt nu te drogen, morgen weer in elkaar zetten.
Nu moet je je niet aanleren om een uurwerk altijd kompleet in de elma te doen.
Uit elkaar halen, alles inspecteren, schoonmaken en weer monteren. Zo wordt het gedaan. Ook bij penankers. Uitzondering die ik altijd maak zijn de Timexen. Die ga ik niet uit elkaar halen omdat het weer monteren iets is voor mensen die aan zelfkastijding doen.
Nee, dat absoluut niet, het is juist leuk om te leren sleutelen en omgaan met de kleine onderdeeltjes, om dat onder de knie te krijgen dan wordt het ook steeds leuker.
Ik was gewoon nieuwsgierig en ik weet het nu.
Dat is ook een mooie!!
Dit horloge is van een klant van mij, we spraken over koetjes en kalfjes en toevallig kwam mijn hobby ook ter sprake, Casper heet ie, Casper zei dat hij een horloge had liggen dat stuk is en al eens is gerepareerd, maar nu weer de cijfers eraf lagen, ik zei, als we bij je adres zijn dan wil ik het wel even zien dan kan ik het misschien voor je repareren. En zo gezegd, zo gedaan.
Eer van je werk en weer iemand blij gemaakt. Dat is altijd leuk.
Ja, dat vind ik ook erg leuk, hij had nog een appje gestuurd van, zeg maar wat het kost, hahaha
Daar doen we niet aan, maar dat weet ie nog niet.
ik moet ook es op zoek gaan naar een jacot, er worden er vaak wel aangeboden maar ik heb geen iedee hoe een complete er moet uitzien. Iemand enig idee of voorbeeld?
Veel is rommel inderdaad. Compleet zijn ze eigenlijk bijna alle niet, vooral de kant waarmee je de bovenkant van de tap kan bewerken zijn vaak kapot. Dit setje heb ik en die lijkt zo goed als compleet. Bij deze kan ik zelfs die plaatjes vervangen. Je moet alleen nog een boogje zien te scoren en een tappenvijl. Ook die vijlen zijn nieuw ongekend duur. Ik heb een vijl in een lotje weten te scoren een hele tijd terug, daarna dmv een slijpsteen mezelf enige tijd bezig gehouden om deze kap te realiseren. Zo’n boogje kun je zelf maken of je kan zon trektouwtje voor een badge gebruiken. Persoonlijk vind ik een boogje fijner werken.
Vaak zit er ook nog een plaatje bij waarmee je de tap kan meten. Ik lees vaak dat je hiermee krassen in de tap maakt (makes sense) dus ik gebruik gewoon een schroefmaat om de juiste ‘runner’ te bepalen. Laat de mensen die allergisch zijn voor engels maar weer boos worden, ik heb ook echt geen zin om de Nederlandse naam te zoeken voor dit ding, als die überhaupt al te vinden is .
Hopelijk kun je hier iets mee ! Succes in ieder geval!
Het is rustig hier. Zijn alle hobbyisten druk met uurwerken?
Ik heb zelf deze Elma op de kop getikt. Het grote leren kan bijna beginnen. Wellicht een verkeerde volgorde, maar het zij zo.
Nooit te vroeg voor een schoonmaakmachine! Mooi gescoord. Veel plezier ermee.
Eens met Dirk, mooi machientje, ik had ook al heel vroeg een machine gekocht toen ik de kans had om te kopen. Als je in de vintage gaat dan nu ook een geigerteller kopen, dat is ook nooit te vroeg. En een ultrasoontje voor de flexbandjes en de kasten., die heb je ook al voor onder de 100. En een microscoop is ook belangrijk, ik zou als ik jouw was niet met loepen gaan werken maar je aanleren om met een stereo microscoop te werken, je kunt wel een loeplamp kopen, die heb ik ook, is soms ook wel makkelijk als je toevallig achter de loeplamp zit, maar ik rij van de ene naar de andere met mijn stoel haha. Richt een kamer in speciaal voor je horlogehobby en zet er wat tafels in en een werktafel die omhoog en omlaag kan, dat is ook makkelijk, ik heb die van mij online besteld bij Ikea, en koop dan ook gelijk een magneetstrip en wat onderleggers. Schroevendraaiers en een glaslifter en oiliegevers zou ik van Bergeon kopen. Polijstmachine koop ik bij HBM kost niet veel, iets van 45 euro of zo.
Wauw zeg, wat mooi om dit allemaal te zien en te lezen.
Ik snap het plezier dat jullie hierin hebben.
Zelf sleutel ik ter ontspanning aan motorfietsen maar dat is allemaal toch nèt effe wat groter.
Dit (oneerbiedig gezegd) ‘gepriegel’ met dat hele kleine pipekleine spul vind ik wel héél knap !
Ik heb al van kinds af aan gesleuteld aan bromfietsen, een jaar of 9 a 10 toen zat ik al te sleutelen aan bromfietsen, opvoeren, opknappen en verkopen. Later heb ik veel gesleuteld aan mijn HD, die was van 1936 Liberator burger uitvoering. Ik heb die motorfiets een jaar of vijf geleden verkocht aan iemand uit Utrecht. Dus wat dat sleutelen betreft, begrijp ik wat je bedoeld, het is wennen aan die superkleine onderdeeltjes die zomaar uit je pincet vallen en dan die veertjes, het is oefenen en oefenen en doorgaan.
Het is een prachtige hobby, een veelzijdige hobby, veilingen bezoeken, verzamelen, opknappen etc etc. en natuurlijk hier je mede horloge broeders ontmoeten en foto’s posten. Erg belangrijk om hier de juiste mensen te leren kennen met veel ervaring, die geven tips en daar leer je weer van.
Toen ik op het idee kwam om mijn tijd in te vullen met deze hobby, ging ik ervan uit om me alleen met sleutelen en opknappen bezig te houden, daarna is ook het bezoeken van veilingen erbij gekomen en is het verzamelvirus actief geworden, en daar zit ik nu mee opgescheept. Dus als je virus vrij wilt blijven dan geen veilingen gaan bezoeken, haha. Alles online natuurlijk, ik ben nog nooit op Rikketik geweest, misschien ga ik daar ook nog een keer een kijkje nemen.
Sleutelen aan de uurwerkjes vind ik af en toe wel leuk, maar ik ben er niet zo erg handig in.
Ik zie hier vaak foto’s waarbij een amplitude van meer dan 300 graden worden getoond, maar volgens mij vind je alleen van Citizen gegevens hierover, en die zijn niet zo hoog.
Hoe hoger het tikgetal, hoe lager de ampltude.
Ik heb er niet veel verstand van, maar het lijkt me logisch omdat de afstand (de draai van de balans) hoe sneller, dan korter moet zijn, dus dan wordt de amplitude hoe sneller de balans gaat de amplitude lager.
Misschien heb ik het mis, dan graag een toelichting van een horlogemaker.