Dit is meer iets uit de dynamica hoek wat zich een uitwerking heeft gevonden in de horloge wereld. Veerstijfheid omhoog geeft hogere eigenfrequentie maar dus ook een groter moment dat nodig is voor eenzelfde uitwijking. Statisch gezien kun je bij een lineaire veer er vanuit gaan dat het moment recht evenredig is met verdraaiing in hoek. In de dynamica is de som van de krachten evenredig met de hoekversnelling met de inertia van het wiel. Dit gaat toch wat verder omdat je dan met differentiaal vergelijkingen eindigt wat zwaar onnodig is om hier verder toe te lichten .
Kortom, hoger tikgetal moet je dus een hogere eigenfrequentie realiseren van de balans. In dit geval kan dat door de veerstijfheid toe te laten nemen (kost dus duidelijk meer kracht voor dezelfde uitwijking), of door de inertia van de balans af te laten nemen (je ziet wel is van die schroefjes zonder afregelmechanisme).
Wat ik dus wil zeggen is bij eenzelfde krachtbron (de veer in de veerton), krijg je een kleinere amplitude als het tik getal toeneemt adv een hogere veerstijfheid van de spiraal.
Ik heb hier toevallig nog recent mee te maken gehad. Een plakkende spiraal doet dit ook als het ware. Als de lengte van een veer afneemt gaat de eigenfrequentie omhoog tgv hogere veerstijfheid en dus ook het tikgetal. Hierdoor gaat een horloge dus echt veel te snel lopen. Zie mijn video hieronder die ik toevallig gister online heb gezet.
Had ik al maar ik vond het niet zo mooi voor het filmpje. Voorkomt omhoog spatten ook wat @Jenneke aangaf alhoewel ik daar niet veel last van had. De blauwe kleur is ook nog voor de āElkridā die met pensioen is.
Uiteindelijk moet er dan wel een concreet plan komen met een goed verwachting management van alle kanten. Mensen die echt geĆÆnteresseerd zijn in het akrid cult moeten zich maar melden, dan kan ik het e.e.a. gaan overwegen.
Ik denk wel dat ik nog naar een microscoop toe wil. Maar ik zit echt in het beginstadium, dus dat soort investeringen komt nog wel eens. Er staan nog veel dingen op het lijstjeā¦
Klopt. Oliegeven gaat beter onder de microscoop. Zeker de ankerpaletten.
Het plaatsen van radertrein, anker, balans doe ik liever met de loupe, dan kan je makkelijker onder een hoek kijken.
Ik heb de microscoop standaard onder een hoek staan. In ieder geval die met de 0.5 barlow lens waar ik voornamelijk onder werk. Ik vind het heel prettig werken. Echter moet ik het wel met loepjes gaan leren aangezien ik dadelijk hele maandagen in hasselt zit te schroeven.