Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Toch maar is in slowmotion gaan kijken morgen of ik hem zelf uit kan rekenen. Ik blijf dit een apart verhaal vinden …:thinking:

Is het niet zo dat de rate hoger ligt, omdat hij 2 tikgeluiden extra meet? Oftewel, in de praktijk niet sneller loopt maar dat de timegrapher het zo interpreteert? Zou ook de amplitude niet vertrouwen op moment van prellen.

Zou zomaar kunnen dat je het met je eigen oren wel kunt horen. Het klinkt raar. :wink:

Iets dunnere veer er in doen, als het dan een normaal beeld geeft weet je het zeker. :blush:

1 like

Dan zou de frequentie van 18000 naar 36000bph gaan. De frequentie is maar minimaal verhoogd zoals hierboven vermeld. Zoals ik de rate bereken, komt die wel overeen met de 18000bph en negeer ik de pieken door prellen. Ofwel de timegrapher lijkt ze te negeren. De timegrapher verwacht ook 3 snelle tikken achter elkaar ipv een enkele door het raken van het anker.

Ik hoorde het niet. Ook naar filteren kan ik er opnieuw een audio van maken en hoor ik echt bijna geen verschil. Anyway, snelheid van de balans is nul bij maximale uitwijking dus bij net aanraken hoef je hem ook niet duidelijk te horen. Dus de overgang tussen wel en niet prellen is natuurlijk niet hoorbaar. Hier lijkt dit uurwerk last van te hebben omdat het maar ‘af en toe’ gebeurd.

Dit zal het sowieso wel oplossen verwacht ik. Het veertje voelde toch al wat sterk aan voor uur klokje uit 1952.:grin:

2 likes

Dit is dus echt russisch , chinees, arabisch en een zwik andere slavische talen waar ik geen bal van versta-)

2 likes

Same here…:joy:

1 like

Als je zeker weet dat ie prelt, dan kan je ook het anker smeren om m wat af te remmen.
Niet direct de manier zoals het in de boekjes staat, maar wel een snelle test om te controleren of je daarna een wat normaler regelbeeld krijgt

1 like

Gewoon extra olie op de palleten stoppen? Ik doet altijd uitgangpallet beetje 9010 (ik moet nog de juiste aanschaffen) en dan 10x ankertje tikken en dat 3x.

Nee, de ankertappen smeren met 9010.
Normaal gesproken hoor je die juist niet te smeren.

De uitslag van het anker is zo klein dat smering juist vertragend zal werken

1 like

Haha nou, de timegrapher doet het puur op audio allemaal natuurlijk. Dus iedere keer dat de balans steen inslaat op het anker doet de timegrapher er iets mee. Door de periodetijd tussen verschillende inslag momenten te bepalen kun je de frequentie van de balans bepalen, en hierdoor dus ook de rate. En dus tijdens prellen ligt die wel echt een fractie hoger dan dat die dat niet doet obv de berekingen bovenstaand aan de hand van de twee verschillende audioopnames

Als je het puur obv van die plotjes doet, kijk is tussen de grote pieken in beide situaties (laatste bericht want die data is gefilterd). In 1 zie je dat er een kleine piek komt en bij de andere niet. In het eerste plotje gaf de timegrapher de enorm hoge rate aan en in het tweede plotje liep het horloge gewoon goed (beide rate waarde komen overeen met de berekening). Dat prellen betekend dat de amplitude zo hoog is dat die een volledig rondje draait en de andere kant van het anker zou raken. Het zou kunnen zijn dan bij 1 exacte amplitude de balans steen het anker maar net een kusje geeft :kiss:. Omdat het eigenlijk niet hoorbaar is denk ik dat dit het geval is (je blijkt normaal heel duidelijk een :horse_racing: geluid te horen). Ik verwacht dus nu dat dit het geval is en doordat de balanssteen botst bij maximale uitwijking, krijgt die een klap terug waardoor de frequentie minimaal toeneemt. Dit gaat echt over een heel klein verschil.

Kijk is wat een heel klein frequentie verschil van 0.00063Hz aan rate verschil oplevert, maar liefst 22s/d :cold_sweat:. Dit is ook wat mijn timegrapher op het moment aangaf.

Nee inderdaad, ik smeer die nooit. Kan ik wel is gaan proberen maar ik ervaar dit probleem verticaal ook niet. Dus bij lagere amplitude blijft die al mooi constant.

Nou, ik heb inmiddels ook een flink winkelmandje klaar staan bij Cousins om te beginnen met zelf reviseren van horloges (voornamelijk goedkope rommelmarkt/eBay-horloges).

Ik vind het trouwens wel verrassend dat er zo weinig gereedschap op het forum wordt verkocht. Ik zal vast niet de enige zijn die vol goede moed is begonnen, maar waarbij alles uiteindelijk toch ergens in een lade ligt te verstoffen (zoals mijn elektronica en soldeerapparatuur :rofl:).

2 likes

Abandon all hope, ye who enter here. :face_with_peeking_eye: :sweat_smile:

6 likes

Ik kom net van hasselt af voor de opleiding. Ik ben er weer achter dat er wat tooltjes bij moeten.

Dus waarom hier weinig verkocht wordt heeft meer te maken dat je altijd te kort komt volgens mij :joy:

7 likes

Haha ik geloof dit onmiddellijk. Ik ben blijkbaar goed in het uitzoeken van dure niche hobby’s.

Och, je moet nog een paar fases door.

Eerst de “het valt nog wel mee toch, ja?”.

Daarna de “maar ik kan de hobby bekostigen met wat ik ermee doe, breakeven draaien”.

Daarna de “maar het materiaal verliest geen waarde, dus worst case verkoop ik het terug, niks verloren”

Wat daarna komt weet ik zelf nog niet. :joy:

3 likes

Acceptatie

2 likes

Dit ga je toch niet geloven​. :thinking:

Het volgende uurwerk (FHF82) waar ik mee bezig ben heb ik ook zo veel amplitude uit weten te halen. Dit klokje was NOS, zo heb ik hem in ieder geval gekocht. Uiterlijk liet ook wel zien dat dit het geval was.

:rofl: Je schoonmaakmachine maakt te schoon.

2 likes