Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Ik durfde hier niet arrogant te doen, maar ik ben blij dat je mijn gedachte hier los laat. :joy:

Ik denk dat ik weer even de 9010 weg poets en 1300 gebruik. Even kijken of ik dmv olie de amplitude net iets lager kan krijgen….

1 like

Heb je 9020? Hp1300 lijkt mij wel erg dik.

1 like

Ja heb ik ook. Die is wel heel oud. Ooit in een lotje gehad… maarja, verticaal gaat de amplitude ook over de 280 :cold_sweat:

Ik snap er echt niks van.

1 like

Als er geen drap onderin het flesje zit, is het nog prima.

De veer klopt zeker weten?

1 like

Olie lijkt er nog goed uit te zien.

Ik vermoed van wel. De schroeven etc. leken onaangeraakt. Maarja zeker weten doe ik het niet. Zou het heel typisch vinden dat ik toevallig 2 projecten pak met een te sterke veer :melting_face:

2 likes

Wil nog wel is over de 300 graden. Anker stenen met 1300 gedaan ipv 9010 (sowieso beunoplossing natuurlijk) en de twee raderen die normaal 9010 krijgen hebben nu 9020. Lijkt me prima zo. :+1::grin:

2 likes

Hoger gaat die niet dus ik ben weer tevreden :slightly_smiling_face:

3 likes

Zelfde trucje uitgehaald: 9020 op plekken waar 9010 hoort maar nu de ankerstenen wel gewoon met 9010. Hoger dan 310 gaat die eigenlijk niet en die prelplaatjes zie ik nu ook al een paar minuutjes niet. Top oplossing dus. :+1::grin:

3 likes
2 likes

Dit filmpje is mij net ook geadviseerd :slightly_smiling_face:

1 like

Ik ga is googlen, dank. Er zijn veel keuzes rondom pincetten blijkt wel weer. :grin:

1 like

Kan je het uurwerk niet ietsjes verdraaien?
Bij Pontiac werkt dat als een soort bajonetsluiting.
Leuk horloge trouwens!

1 like

Toevallig heeft deze dude hetzelfde klokje gehad een week terug (of soort gelijk misschien). Mogelijk kun je hier iets mee.

2 likes

Ik krijg eigenlijk geen enkel uurwerk normaal ingeklemd in de 4040 met de wijzerplaat zeide omhoog. Hoe doen jullie dit altijd??:slightly_smiling_face:

Schattig he?

7 likes

Net zolang draaien totdat alle bruggen een hoekje van de houder raken. Oftewel, de balans vermijden. En soms moet de opwindstift er dan uit. Andere optie, niveautje lager leggen. Derde optie, het kussentje gebruiken.

3 likes

Voor een rond uurwerk gebruik liever een werk ring waar ik het uurwerk los op leg, ipv de 4040.
Het inklemmen werkt idd niet heel fijn.
Voor een rechthoekig uurwerk is de 4040 wel heel geschikt.

En ik heb laatst geĆÆnvesteerd in een lignemaat specifieke houder, die werkt wel heel fijn, maar past alleen voor een specifieke diameter.

2 likes

Beetje zoals ik het nu doe dus… blijft dus altijd een beetje spelen en proberen. Zonde dat daar niet echt iets universeels voor is.

1 like

Ik zie weer een 3D print aan komen…:wink:

2 likes

Zei inderdaad hier ook al iemand op het forum. Misschien dat ik vanavond wel het e.e.a. ga proberen met wat houdertjes. Heeft iemand een fototje ter inspiratie?