Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Ik heb deze overwogen. Toch de (misschien) overkill variant gekocht. Laat maar weten of dit voldoet mocht iemand deze aanschaffen. Ik ben benieuwd. Airgoo is trouwens een bedrijf in nederland, kunt hem ook daar bestellen. Retour zal via amazon beter zijn verwacht ik. Prijs was bijna identiek.

https://www.amazon.nl/Airgoo-Compressor-koelventilatoren-levensmiddeldecoratie-afbeelding/dp/B09C35KYWK/ref=asc_df_B09C35KYWK/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=709858396950&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6456966162586364159&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010531&hvtargid=pla-1428625855584&psc=1&mcid=6da9e36c777f3de88660b22b7e8e4fbf&gad_source=1

Dan heb je deze koppeling nodig volgens mij: 6mm 1/8 PCF (pcf voor binnendraad)

En uiteraard de 6mm slang en pen die ik eerder gepost heb.:sunglasses:

Af te regelen kan op de compressor. Zowel op de stanley die ik heb gestuurd als de airbrush. Ik kan hem inderdaad ook op de ontvochtiger regelen. Dit doe ik niet omdat ik mijn stanley meer vertrouw :joy:. Geen zin dat dat ding ontploft omdat die de druk niet aan kan, het is maar een ding van amazon waar ik een donkerbruin vermoeden van china kwaliteit krijg…. Hier staat dus maar zon 2.5 bar op nu, moet wel goed gaan.

1 like

Ja maar zal niet zo eenvoudig als dit zijn. Moet je een venturi systeempje op de compressor beunen of met een andere afzuigoplossing komen…. :thinking:

Ik weet ook niet echt waar het vuil dan heen gaat. Heb er mezelf maar minimaal in verdiept maar mogelijk komt dit nog wel :grin:. Ik heb ze wel in china voorbij zien komen, de pennetjes.

Ha, interessant. Is de kracht waarmee de lucht er uit komt te regelen via het eindstuk of doe je dat op de compressor zelf? Ik was al aan het rondneuzen voor een compressor om PCP reservoirs mee te vullen, maar die hebben veel (héél veel) meer druk nodig dus of dat te combineren valt weet ik niet.

Oeh 300 bar!
Maar dat zal een meertraps compressor worden.

Zó grof zou ik het nu ook weer niet spelen, met 300 bar zit je ruim boven de krachtontwikkeling van een gemiddeld handvuurwapen :sweat_smile: maar ja, 200 bar is wel courant.

1 like

Ja knopje niet helemaal indrukken. Compressor is al geknepen van 8 tot zon 2.5bar.

Moet genoeg zijn. :joy:

Er zijn ook PCPs die je gewoon tot 300 bar vult hoor. Maar meestal is het gebruikelijk om een 300 bar fles te nemen en een 200 bar drukbuis te vullen idd.

1 like

In die hoek waar jij woont kan/mag er meer dan bij ons. Lekker spelen in de achtertuin?

Ja, maar dan heb ik schrik dat zo’n plastic buis van Aliexpress gewoon ontploft, of dat ik bij de eerste poging tot stof wegblazen het halve uurwerk de landsgrenzen over katapulteer. :rofl:

2 likes

Oh om een balletjes pistool worden ze hier al wild :joy:

Moet je ook echt niet doen! Hahaha

Dat pennetje is trouwens van metaal, kwaliteit valt niet tegen eigenlijk. Je kunt hem ook orgineel van horotec kopen voor zon 100 euro.

Tuurlijk. 1000 joule handkanonnen vergunningloos want “lucht”. Maar of die compressoren dan ook bruikbaar zijn om stofjes van een horloge te blazen is mij niet duidelijk. :sweat_smile:

2 likes

Vind t sowieso wel lomp. Wat voor soort compressor is dat die 300 bar kan leveren?

Speciaal voor dat soort druk gemaakt. Geen reservoir, koeling voorzien etc.

Maar het zijn vrijwel altijd chinese merken, of rebadged.

2 likes

Oh kende ze niet, interessant. Koeling zal inderdaad wel nodig zijn😂. Lucht comprimeren geeft naast de pomp al een bak aan warmte.

Van 200 bar naar 2 bar zal lastig worden.
Er zijn wel mogelijkheden om de druk terug te schroeven naar zo’n 80bar.
Of een duikfles nemen met regulator er op.

Ik zou toch meer behoefte hebben aan een stofzuigertje. Die heb je vast ook in je opleiding. Als je daar nou een goedkoop alternatief zou vinden, zou ik erg blij worden.

1 like

Die hangt er wel, maar vooral voor de sier. Die doet het helaas niet. :smiling_face_with_tear:

Ik zal wel is wat gaan googlen als ik weer ergens beland ben waar ik me stierlijk verveel.:joy:

Ik ben is gek gaan doen en heb ik een horloge met een Valjoux 7750 gekocht. Deze moeten we uiteindelijk in Hasselt servicen en ik ben van mening dat je beter vooraf zo veel mogelijk kennis kan hebben voordat je aan de stof begint. Waarom? Omdat ik van mening ben dat je dan direct de juiste vragen kan stellen zodra je aan dit onderwerp gaat beginnen omdat je al wat problemen ervaren hebt. Dit heeft me in mijn studie ook veel gebracht destijds. Er zullen er hier veel mee oneens zijn maar so be it :stuck_out_tongue_winking_eye:. Uiteindelijk is het ook leuk om uitstapjes te maken ipv alleen maar handopwinders. Het zal uiteindelijk niet perfect zijn maar wel beter dan waar het vandaan komt. Mochten mensen tips hebben voor de weg terug zijn die altijd welkom!

Deze had ik voor een prikkie kunnen kopen omdat deze veel te snel liep. Uiteindelijk stond het afregelkompas veel te ver, voorbij de bocht :face_with_spiral_eyes:. Gelukkig is de spiraal nog intact, en liep deze weer op tijd maar was wel sterk toe aan een service. Nu wat nodige vetten bestellen en wat onderdelen zodat die weer in elkaar kan.

Uiteindelijk ga ik deze documentatie aanhouden voor de smering etc.
Ik vond hem wel degelijk en uitgebreid ogen. https://www.watchmaterial.com/content/eta_7750-7765.pdf

Hierbij wat mooie plaatjes!

12 likes