Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Dat herken ik :see_no_evil:
Op de Rikketik schoot me dat in de gedachte en heb ik een reserve gekocht bij Peter. Beter mee verlegen dan om verlegen :smiling_face:

3 likes

Ik heb gisteren ook een nieuwe moeten kopen…:roll_eyes:

1 like

Ik heb gelukkig nog een reserve liggen. Maar dus nu wel weer voor een nieuwe zorgen…

1 like

Vanavond deze Fero klaargemaakt. Zit een EB 8800 penanker uurwerk in. Ben er heel erg blij mee :smiling_face_with_three_hearts:

23 likes

Mooi met dat rood er in!!

1 like

Deze een hele tijd terug weten te fixen. Liep te veel te snel omdat het kompas helemaal voorbij de bocht zat. Ding had ook echt nauwelijks amplitude. Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden, beetje auto verkoper horloge ofzo…. Ik zag hem vandaag en dacht laat ik hem is een kans geven. Wat vinden jullie van deze :thinking: ? Gezien de ‘t swiss made t’ verwacht ik ergens in de jaren 90 gemaakt. Ik had hem puur gekocht zodat ik relatief goedkoop is een 7750 kon proberen.

Hier nog wat mooie plaatjes van het project

9 likes

Zou bijna pooier zeggen.

Ik ook niet mijn smaak en ren snel weg bij dit soort horloge. Maar … ieder zijn smaak en kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die het wel mooi vinden. Gelukkig is niet iedereen hetzelfde :wink:

2 likes

Nu nog een pak zoals Don Johnson in Miami Vice :grin:
Plaatje van het net:

4 likes

Inderdaad!

Ik krijg er eerder zo’n gevoelens bij :rofl:

Ik zou die Miami vibes nog niet zo afwijzen. Maar dat komt misschien omdat ik van de generatie vice city ben. :grin:

1 like

Vandaag deze om de pols. Voor ik er aan begon toch maar eerste eens straling gemeten en ja hoor Radium.
Dan ben ik toch maar voorzichtig, dus open gedaan met mondmaskertje, voorzichtig de wijzers eraf en meteen in een apart potje en nogmaals gemeten. Geen of zo goed als geen radium meer op de plaats.
De plaat heeft de nodige patina. Ook de marker op drie en nog wat zwart in de rand ontbreekt.

Binnenin tikt een AS 1130

Hij liep niet maar zag meteen niets verontrustend dus maar gedemonteerd. Bij het afnemen van de wijzers merkte ik echter nogal veel speling.
Er zit nog steeds een zwarte veer in en ik vind nergens tekens voor vroeger onderhoud. Doch er moet aan gewerkt zijn want de schroeven en vooral de schroef van de tirette heeft duidelijk sporen gebruik. Daarna gereinigd en geolied.
Het monteren ging best vlot tot ik hem omdraaide om de kant van de keyless works te gaan monteren en daarbij vaststelde dat het afdekplaatje voor het juweel van het ankerrad eruit viel. Ik had die naar mijn mening nochtans goed vastgezet. Het zal toch niet zijn dat ik de schroefdraad van het schroefje heb verkloot?
Nogmaals los en weer vast proberen zetten en … zat nog steeds los.
Opeens kreeg ik het idee dat de schroef mss langs de onderkant in de brug van het ankerrad moest zijngemonteerd. Dus die er weer af (makkelijk zo’n aparte brug) en ja hoor, hoe had ik dat kunnen vergeten na het demonteren.
Dus na dit euvel weer maar es naar de kant van de keyless works.
Toen ik echter het uurrad wou terugplaatsen zag ik waar het wiebelen van de wijzers vandaan kwam. Het centrumgat had enorm veem speling. Dus wederom alles uit mekaar en heb weer de wijze les geleerd alles maar dan ook alles meermaals te controleren bij demomentage.
De triebniet kwam eraan te pas en ik heb het gat toch weten te dichten (enfin zo goed als ik denk dat nodig is, of dat perfect is dat betwijfel ik want deed dit voor het eerst.
Verder waren er geen noemenswaardige problemen.
Voor het weer plaatsen van de wijzerplaat heb ik getracht het deel zwarte verf die mankeerde terug aan te brengen en met veel geduld en een superfijne naald en modelbouw zwarte verf is me dat min of meer gelukt.
Ik heb dan de wijzerplaat gefixeerd met blanke lak en ook de lume (radium dus) van de wijzers hiermee gefixeerd.
Dan maar es op de timegrapher voor een tussentijds meting en wat zie ik een BE van 1.8. Kan ik hiermee leven? Neen dus balans er weer af, balanskloof los wiel eraf en bijregelen.
Het resultaat :

DU

DF

DD

Kan ik hier mee leven? Jazeker, t’is een oud uurwerk, nog steeds de zwarte veer en ben ondertussen wel zover gekomen dat ik weet wanneer ik tevreden moet stellen alvorens brokken te maken.

En het eindresultaat

28 likes

Goed en vakkundig gedaan Yuri! Resultaat: Een mooi stukje vintage horlogecultuur aan de pols.
Welk uurwerk is het?

Van het merk Luxor worden verschillende fabrikanten genoemd in Mikrolisk, maar ik denk dat het deze is:

1 like

Een AS 1130. Het toeval wil dat ik gisteren las dat Hentschel uit Duitsland zijn uurwerken maakt en ontwikkelt met deze als basis

!AS 1130 – Horology student

1 like

Toch een AS 1130. Ik had al zo’n vermoeden maar wist het niet zeker, vanwege de gedeelde anker brug. Dat is een wat jongere variant, de eerdere 1130’s hebben de treinbrug en de ankerbrug in één deel.
Het AS 1130 Wehrmachtwerk is inderdaad een soort kleine Centurion tank. In principe onverwoestbaar en relatief makkelijk te servicen door zijn eenvoudige opbouw. Dat was ook precies de bedoeling toen het ‘Wehrmachtwerk’ in opdracht van het Zwitserse defensie apparaat werd ontworpen in de jaren '50.
Het werd/wordt in zeer veel merken horloges gebruikt, o.a. in de bij mij zo geliefde Finse Leijona horloges, maar ook door de bekende Duitse fabrikant Junghans.
Hier nog wat meer info:
https://www.watchuseek.com/threads/history-of-the-as-1130-movement.5518216/
en voorts nog de (onmisbare) ‘pink pages’ van wijlen de wijze Dr. Roland Ranfft RIP.

imageimageimage
imageimage
Nog steeds te raadplegen via de 'Way Back Machine:
https://web.archive.org/web/20171030153526/http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&9&2uswk&AS_1130
Om daar de pink pages te kunnen oproepen moet je dan wel het kalibernummer weten, het zoeksysteem voor het identificeren van een (oud) horloge uurwerk in de Ranfft databas is na zijn overlijden helaas verloren gegaan.
Alternatief: ranfft.org

7 likes

De AS 1130 is één van de beste uurwerken die er zijn naar mijn mening.

3 likes

Goed gedaan!

Ik denk dat de radium wijzers niet origineel zijn. De goudkleur is wat minder logisch en met name, er zit nergens radium op de wijzerplaat.

5 likes

Zou kunnen maar ze zaten er wel op en heb voor alle zekerheid de radium toch maar gesecured met blanke lak.
Ik heb er even aan getwijfeld de radium te verwijderen maar ben echt nog niet handig genoeg in relumen waardoor ik toch wat bang was de wijzers om zeep te helpen. Daarvoor vind ik deze dan net weer te leuk.

3 likes

Deze Almé gisteren geserviced.

21 likes

Ik vind dat een heel verstandige maatregel.
Vaak wordt het risico van Radium onderschat door zowel professionele horlogemakers die ik ken als diverse amateurs.
Het is tenslotte een alfasstraler en botzoeker dat is heel serieus om rekening mee te houden.

Als je niet precies weet wat je doet is fixeren van radium veel veiliger dan verwijderen. Dus raad ik aan.

4 likes

Dacht ze in een potje te gooien met isopropanol en de lume er zou uit te halen met pegwood of is dat de verkeerde manier?

Mooi geworden Peter. Stalen Kastje en ook een 1130?

Een (mij) onbekend merk. Toch altijd leuk om even te gaan spitten naar een stukje achtergrond, herkomst en geschiedenis.
Dit kwam tevoorschijn, zoals altijd te beginnen bij Mikrolisk:

Almé… wie van de twee? zelfde registratiedatum. Misschien toch dezelfde firma?

Bij Brailowski kijken: daar staat Almé vermeld.

Bij Voumard kijken: daar staat Almé óók vermeld.

Maar bij beiden staat ook het merk ‘Beleco’ vermeld !?

Bij Beleco kijken: daar staan dan weer zowel Voumard als Brailowski vermeld, maar met heel verschillende registratie datums.

Die twee zullen dus toch iets met elkaar van doen hebben gehad. Soms word je wel tureluurs van die verwevenheid van die Zwitserse horlogemerken. Ik hou het er even op dat de één (Voumard) de ander (Brailowski) op zeker moment heeft overgenomen.

In de ‘Davoine’ van 1947 en de uitgave van 1956 vind ik Almé of Beleco zowel als Voumard als Brailowski niet terug.

Toch was Voumard niet echt een kleine speler in de Zwitserse horloge wereld. In 1963 ontwikkelde men een horloge dat de kroon voor het wijzerverzet en het opwinden aan de achterzijde had, ongeveer zoals de Jaeger LeCoultre Futurematic dat had in een ontwerp uit 1953. De ‘backset’ Jaeger toepassing werkte echter alleen voor het wijzerverzet, de kroon aan de achterzijde van het horloge werkte bij de Voumard ontwikkeling zowel voor opwinden als het wijzerverzet.
Zie hieronder de rest van het interessante verhaal:

Van de site hierboven een stukje Google vertaling.

Artikeldatum: 27-10-2009

VOUMARD Leeg BerichtOnderwerp: Voumard VOUMARD Leegdo 05 nov 2009, 16:21

Hallo,
Dit is een bedrijf uit Neuchatel, dus Zwitsers, precies gevestigd in Hauterive. Ik ken de huidige activiteit ervan niet, maar het mag niet langer over horloges gaan, misschien over machines voor de horloge-industrie.
In de jaren zeventig ontwierpen en produceerden ze een opmerkelijk, origineel product, dat tot op de dag van vandaag ongeëvenaard is, zowel qua kast als qua uurwerk, de Voumard 2000; 2500 met kalender.
Omdat deze stukken met Voumard zijn ondertekend op de wijzerplaat en het uurwerk, en de kast naar hun ontwerp is, kunnen we bijna spreken van fabricage.
Het uurwerk: integrale directe centrale secondewijzer, lantaarn op de loop, opwindmechanisme bevestigd aan de achterkant van de kast en niet aan het uurwerk, vandaar de opwindkroon eronder… Zoals op de Jaeger Futurematic!
Ton op pen, niet verwijderbaar; robijnrode timerpen! Bijna geen platinafrezen; een geklonken afstandsstuk dat de tandwieltreinbrug en de kraan ondersteunt, en samen met de ankerbrug de enige 3 delen vormt die moeten worden gedemonteerd om het tandwieltrein, het anker en het balanswiel los te maken.
De centrale seconde blijft echter op zijn plaats vanwege de niet-verwijderbare loop.
Zelden gemakkelijk schoon te maken, rustiek, maar merkbare resultaten: gangreserve 55 uur en 30 minuten , dagbedrijf op 10 seconden, zonder enige fijnafstelling. Het zou mogelijk moeten zijn om naar 5 seconden te gaan door jezelf toe te passen. Niet slecht voor een gemiddelde 11 1/2!

Tenslotte, terug naar het uitgangsbunt ‘Almé’: daar heb ik verder geen info over kunnen vinden behalve de registratievermelding van Mikrolisk. Er worden wel hier en daar Almé horloges aangeboden op de diverse bekende veilingsites.

6 likes