Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

Maar hij heeft het enthousiasme van een 25 jarige toch :grimacing:

2 likes

Dat wel, maar daar blijft het dan wel bij. :joy:

2 likes

Hallo Macx, jouw enthousiasme werkt voor mij juist aanstekelijk. Ga vooral door met het posten van je ervaringen als beginnend hobbyĂŻst, post filmpjes en maak ons deelgenoot van je ontdekkingsreis. Dat is voor mij juist de kracht van dit forum; een verzamelplaats van liefhebbers van horloges. Van doorwinterde horlogeherstellers voor wie een uurwerk geen enkel geheim meer kent (en die hun kennis hier gelukkig vaak delen) tot beginners zoals wij die elke dag wel weer iets nieuws ontdekken. Een bonte mengeling dus. En ja, dan zijn er leden die zich soms ergens aan storen. Dat kan en mag. En daarvoor bestaat bijvoorbeeld de mogelijkheid om een topic te negeren. Mijn oproep aan jou: ga vooral door!

4 likes

Alleen al het idee dat je een automatisch caliber (met de kast er nog rond :wink: ) kunt kopen op Ali voor €22.31 21.57€ 62% OFF|2023 Luxe Merk Mannen Horloge Staal Tourbillon Skelet Mechanische Horloges Lichtgevende Automatische Datum Diamant Fngeen 9001 Polshorloge| | - AliExpress en dat dan gebruiken om op te oefenen of het aanbrengen van olie beter onder de knie te krijgen, wel daarvoor ben ik blij dat @Macx ons bijlicht over wat allemaal mogelijk is voor de beginnende hobbyist !!

“Keep up the splendid work!”

2 likes

Ik vind het heerlijk zen om deze filmpjes te kijken

Deel je ook je ervaringen op service gebied? Dat vind ik ook wel leuk om te lezen/zien

2 likes

@Macx misschien vinden sommige mensen het niet overzichtelijk maar er zijn zeker mensen die het volgen en proberen er wat van te leren :wink:

3 likes

Ik vind het juist interessant om de leerfase te zien. Daar leren we allemaal het meeste van.
Ik heb juist aan mijn fouten het meeste gehad đŸ«ą en maak ze nog steeds.
Dat brengt ook creatieve oplossingen.

5 likes
5 likes

Tjonge, ik dacht dat ik al wat wist en kon. Maar dit is wel de hogere wiskunde van het vak. Ik heb nog een hoop te leren. Dank voor het delen!

2 likes

Let op dat dit soort uurwerken niet gemaakt zijn om makkelijk te servicen. Dus veel frustratie op kunnen leveren, zeker voor een beginner. Denk bijv aan een wijzerplaat die geplakt zit. :scream:

En ze gaan vaak ook niet lang mee:

3 likes

Je mag al blij zijn voor die prijs dat hij niet stuk is wanneer hij geleverd wordt :joy: Die kans is bij tweedehands aankopen daarentegen véél groter. Maar dan leer je hoe je iets repareert, en das het volgende om onder de knie te krijgen​:wink:

2 likes

Hoi @Macx, even een vraagje/mening.

Op internet zeggen sommige mensen (horlogemaker zoals Alex Hamilton) dat je horloge onderdelen wel in een ultrasonic cleaner kan schoonmaken en ander ( geloof dat die Kalle ) weer niet

Wat is juist ?

Ga zeker kijken, bedankt voor delen van info

1 like

De duurdere schoonmaakmachines van van bijvoorbeeld Elma of Greiner (13000-18000 euro
) hebben allemaal als eerste bad een ultrasoon.
Uurwerk inclusief de tere delen kunnen daar prima tegen. Beschadigingen zijn eerder het gevolg van tere onderdelen en zware onderdelen in een vakje of mandje. Je wil geen ankertje samen met de grondplatine in een vakje hebben en hem dan spoelen op de hoogste rotatie stand. Dus onderdelen intelligent verdelen over de bakjes. Zelf doe ik b.v. het ankertje en het ankerrad altijd in het korfje dat in het midden.

1 like

en dit hoor je te kennen als "beginnende hobbyist? :yum:

1 like

Het is niet te geloven dat na zoveel jaren het horlogenog zo goed uitziet

1 like

Ik heb een oude veerton waarin ik het anker leg alleen samen met het schroefje en de ankerbrug. Anker in de open ton, de rest er naast.
Datnin een klein korfje in een mand samen met ander kleine korfjes en een achterdeksel bijvoorbeeld.

2 likes

Wel als je veel met vintage bezig bent, of als je niet direct aan nieuwe onderdelen kan komen. Tenzij het allemaal niet zo nauw steekt en het horloge “gewoon” weer loopt ok is. :innocent:

Denk ook niet dat een beginnende hobbyist een totaal wreked horloge weer prima in orde gaat krijgen zoals de YT filmpjes tonen. :wink:

1 like

nou als je dan een keer ervaren bent, kan je op het zicht ankerpaletten verstellen. Wil je het 100% zuiver gebruik je dit toestelletje, maar behoorlijk duur. Ben je tevreden met 95% zuivere plaatsing van de paletten dan moet je leren op het zicht versteken en kijken naar de raakpunten van uitgaande en ingaande palet met de ankerradtand, die moet overeenkomen of kijken naar afstand tussen ankerradtand en de ingaande en uitgaande palet als ze mekaar niet raken, wederom die afstand moet overeenkomen. Ik doe het altijd op het zicht wanneer nodig omdat ik “lui” ben. Vreet tijd om met dat toestelletje en bijhorende verwarmingselement te werken en elke keer te controleren. Dus hier is het kijken, warm maken op een speciaal tooltje daartoe bestemd (niet bergeon, maar een tooltje van begin vorige eeuw) en dan corrigeren en als t even kan ineens goed corrigeren dat het anker niet terug uit het werk moet.

6 likes

Je kan beter beginnen met een eta 6497/98 of de Chinese kloon. Een Molnija zakhorloge uurwerk is ook prima en vaak voor een aardig bedrag te koop. De kwaliteit is vaak prima en dat is prettig sleutelen.
Daarop leer je het schroevendraaier- en pincet gevoel, het verwijderen en plaatsen van de balans, schoonmaken van het incabloc, etc. is wat beter te doen op een groter (dan een polshorloge) uurwerk.

Later stap je over op het repareren van uurwerken en oplossen van storingen.

Vooral heel goed kijken en veel doen.

4 likes