Eens. Bij Syntra werk je in het eerste jaar met een chinese kloon van caliber ETA 6497. Dat is groot en overzichtelijk. Aan de hand van dat uurwerk leer je het uurwerk in- en uit elkaar halen, de hoogtespeling aanpassen, oliën, het uurwerk afregelen met de Etachron-sleutel etc. etc. Echt de basis. Dat is ook mijn advies aan alle beginnende hobbyïsten: begin niet gelijk met een automaat of chronograaf maar start met een handopwinder.
Knappe klusser die de eerste keer een chrono uit elkaar haalt en weer terug in elkaar zet
Ik waag me er voorlopig nog niet aan hoor, dichtstbijzijnde is een chronotop (Phenix 132) die ik zojuist uit elkaar gehaald heb:
even een vraagje rond om pakking/gasket/o ringen moeten deze vervangen worden door de originele van merk zelf of gebruiken jullie wat anders?
Ik pak gewoon generieke oringen.
Sommige merken hebben wel exotische vormen qua pakking, dan heb je geen keuze.
Heeft iemand een site of YT link over welke olie en vet waar te gebruiken?
hier zijn hoop nuttige info gedeeld, waarvoor bedankt !
Abercrombie and Fitch Solunar Vintage Watch Restoration - YouTube
deze is ook niet onaardig, denk ik
Hij heeft overigens veel dingen die handig zijn en dingen duidelijk zien.
Je moet er wel tijd voor hebben
Ik heb al een paar rondjes gedraaid in de horlogebouwwereld, maar deze kon ik jullie niet onthouden. Het complete verhaal staat te blinken als een fonkelende tijdcapsule op Show hier je zelfbouw horloge - 230 van xfactory.
Wat vinden jullie ervan? Gooi gerust jullie horlogehart op tafel! Ik sta open voor jullie mening, suggesties, en welgemeende horlogehugs. We zijn hier om van elkaar te leren, dus kom maar op met die horloge-wijsheid!
Knap gedaan hoor dat doen wij je niet na
Als ik het goed begrijp heb je wijzers, wijzerplaat en kast geschikt voor een bepaald uurwerk, gekocht op Alie. En ook het uurwerk. Vervolgens dit in elkaar gezet om zo een panerai look na te doen. Fantasieloos komt in mij op. sorry. Hou sowieso ook niet van dat design.
Het gaat hem vooral om je reactie op mijn post en deze is zeker gewaardeerd. Meestal ben ik in de weer met het onderhouden en pimpen van horloges, een dienst die ik aanbied aan vrienden, kennissen, en af en toe een radeloze collega-horlogemaker. Maar hey, deze projectjes zijn als een frisse wind, een verzuchting voor mijn creatieve ziel.
Ik laat mijn verbeelding de vrije loop met beeldjes die ik spot in magazines, etalages, en natuurlijk hier op dit geweldige forum. Nu, vroegere experimentjes waarbij ik iets creëerde dat nog niet bestond, kan ik niet delen hier. Die blijven in mijn privécollectie, verstopt voor nieuwsgierige ogen – je weet wel, problemen met een merk dat begint met de grote ‘S’. Maar laten we daar niet te veel over nadenken.
In dit draadje zie ik een schat aan waardevolle info voorbijflitsen, perfect voor de horloge-nieuwelingen die nog aan het begin van hun avontuur staan. Dus, dacht ik bij mezelf, misschien zijn er wel gelijkgestemde horlogefanaten die de handen uit de mouwen willen steken en iets bouwen in plaats van alleen maar renoveren. Met de tools en tips die hier worden gedeeld, kan je zeker een horloge-creatie neerzetten waar zelfs de tijd jaloers op wordt!
Tijdens mijn volgende ‘build’ neem ik wat foto’s ter illustratie om in dit draadje een post van te maken👍
Daar hebben we wat aan!
Bedankt!
Hoi Macx, ik brand eigenlijk van nieuwsgierigheid, dus vraag het maar gewoon, heb je ondertussen zelf ook al wat uurwerken uit elkaar gehaald en gefotografeerd?
Ook altijd leuk om van elkaar te leren namelijk!
Het bureau is trouwens een leuke tip, ga ik ook eens bekijken.
Ja dat met die schroeven heb ik in het begin ook veel gehad, het duurt helaas even voordat je je “pincetgevoel” ontwikkeld hebt… Als de schroeven wegschieten dan knijp je iets te hard in de pincet, hierdoor buigt de pincet door en creëer je een wigje die de schroef lanceert.
Ik gebruik zelf eigenlijk maar 1 pincet, heb ook wel een Dumont, maar die vind ik niet veerkrachtig genoeg, zal wel een kwestie van wennen zijn.
De 27-SA van Ali is mijn favoriet.
Mijn schroevendraaiers zijn van Horotec, ook erg fijn, gekocht bij Peter vd Kraats op de Rikketik.
Als de schroeven wegschieten dan knijp je iets te hard in de pincet, hierdoor buigt de pincet door en creëer je een wigje die de schroef lanceert.
Helemaal juist. Kalle Slaap (Chronoglide) wijdt een heel flimpje op YT aan verschillende soorten en vormen pincetten en het gebruik daarvan. Een tip is om de binnenzijde van het pincet licht op te ruwen door 'm even over een India-steen op en neer te bewegen. Dan ontstaan er lichte krasjes die de grip zouden verbeteren. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Ben benieuwd of er HF-leden zijn die hier ervaring mee hebben
Jazeker, loopt jullie vast wel tegen het lijf.
Leuke tip, die ga ik ook eena proberen