Alles op een rijtje voor de beginnende hobbyist

https://youtube.com/shorts/31QUnZ_IGq8?si=IKvCKl_v1vD5v75n ik kwam deze tegen laatst, geen idee welke tool dit is maar het lijkt wel heel goed te werken :sweat_smile:

1 like

Dat ziet er top uit inderdaad :+1::smiley:

1 like

Gezien de beeldkwaliteit en het uurwerk waar ze aan werken zal dit ook geen goedkope jongen zijn :joy: ziet er goed uit

2 likes

Maar hoe werkt het en wat is het? Zoveel vragen zo weinig antwoorden :rofl::rofl:

1 like

Ik overweeg toch sterk dat chinese ding te gaan aanschaffen. Ik vind het vaak een vervelend klusje dus waarom niet wat aan schaffen wat het wat makkelijker maakt :sweat_smile:, maar jouw filmpje is een beetje overkill voor de hobbyist.

1 like

Dat Chinese ding lijkt me juist frustrerend omdat je weinig zicht hebt op wat je doet niet?

1 like

Hoezo? Is toch goed te zien allemaal. En als je werkhouders hebt zit die er ook altijd recht onder.

Nouja omdat je hem zegmaar onder je wijzer moet schuiven lijkt me dat je dan gewoon soms wat weinig ziet ofzo maar heb er geen ervaring mee natuurlijk, het leek me gewoon beetje onhandig ofzo

Als je dit ding bedoelt:

Dat werkt inderdaad wel. Niet echt super, en er zit idioot veel speling op - kan je misschien zelf verbeteren met de draaibank - maar het doet z’n job wel.

1 like

Neenee die ‘degelijke’. Ik heb zon rood ding van cousins.

Die heb ik ook, maar gebruik ik niet meer. Vind het onhandig en gebruik gewoon de losse handtools. Nadeel daarvan is wel dat je de wijzers moet controleren of ze recht staan. Kost wat meer tijd om ze mooi recht te zetten, maar ik heb er wat meer gevoel bij waardoor ik er wat meer zeker van ben. Als het horloges onder zo’n tool ligt heb ikzelf het idee dat ik het niet goed kan zien met het aandrukken.

2 likes

Kijkt er toch via de zijkant in net als bij de triebniet, horia, seitz…? Ik kan zelf nooit zo recht drukken als zo’n tooltje.

Ik vergelijk het een beetje alsof je ponsen en een hamer gebruikt zonder de triebniet zelf :thinking:

2 likes

Iemand ervaring met deze polijstmachine van Vevor?

https://m.vevor.nl/sieraden-buffer-polijstmachine-c_11569/vevor-sieraden-stofafscheider-polijstmachine-tafelblad-sieraden-polijstmachine-p_010921010363?adp=gmc&country=NL&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20778159024&ad_group=153052518702&ad_id=681153827013&utm_term=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyoi8BhDvARIsAO_CDsDY1ObgJJ18MRM9Ol_e-1r-iQ9KxkVCvOMrLOP4hPKheUYMfDF2SHwaAjhVEALw_wcB

Gaat voornamelijk om oude horloges in een “goedkoop” segment weer wat mooier te maken en daar door wat te leren polijsten.

1 like

Ik niet, ik gebruik een HBM polijstmachine.

Klopt die gebruik ik ook. Prima ding.
Kende die van Vevor ook maar ga die handige afzuigkast namaken van multiplex. Komt vervolgens de HBM polijstmachine in te staan. Wordt het geheel een stukkie goedkoper van.

1 like

Ik gebruik ook die chinees, leg er een verhoging op en gebruik twee of drie brillen, werkt wel hoor.
Maar het goed terugplaatsen van wijzers is een zeer delicaat karweitje, zeer goed kijken en niet te hard drukken.

1 like

Bedankt voor het advies. Deze optie ook maar eens overwegen. Zelf bouwen is ook leuk.

1 like

Ik heb deze, opzich prima maar verwacht niet veel van de afzuiging, het werkt maar zou nu voor een ander apparaat kijken. De torque van de motor is ook niet super hoog dus je draait op hoger toerental wat met sommige wielen veel trilling geeft. Het filter wat er in zit heb ik met stukje binnenband vast gezet omdat die los zit en trilt en veel geluid produceert.

Ik zou zelf nu voor deze gaan: DM-8 Elektrische Frequentie Polijstmachine Stof Polijstmachine Doek Turbine Horlogeband Jade Polijsten Sieraden Apparatuur - AliExpress

1 like

Heb je deze zelf al? Zo ja wat vindt je ervan

Nee nog niet, ik heb een hele dure Ali wishlist op dit moment :rofl: