Heldere review! Bedankt voor de moeite. Denk dat ik dan toch zelf iets ga bouwen.
Kan iemand zeggen welke kleur bergeon schroevendraaier je nodig hebt om een band in te korten? Dus een bracelet die schroeven heeft.
En wat is naast Bergeon het beste alternatief, kwalitatief gezien?
Ik denk dat dat altijd anders is eigenlijk.
Enig idee wat het meest gangbare is? 1.4mm?
durf het echt niet te zeggen. Uiteindelijk krijg je der een beetje gevoel voor als je een schroef kopje ziet.
Oke. Dan denk ik even over na om de set te bestellen rond € 70 die ik laatst zag.
Extreme Restoration of a Richard Bumper Automatic Watch AS 1298
Als je het op YouTube bekijkt zie je een hele lijst met gereedschap en oliën.
Ik zal hier maar weer een vraag plaatsen, deze prelde na service en dus ben ik opnieuw begonnen en heb ik de juiste veer gestoken. Ik kom dit veel te veel tegen dat ik er inmiddels wel een beetje klaar mee ben. En je raad het niet hoor, het geeft me helaas geen ander regelbeeld na de juiste veer te gebruiken. Iemand ideeën of tips? Ik dacht dat die lijsten heilig waren?
Zwakkere veer kopen. Dat is niet duur en werkt bijna altijd.
Korter in je Akrid schoonmaakmachine.
Ja dat zou nu een oplossing zijn, maar dan is een horloge service in het ergste geval 3 iteraties. Eerst met de veer die erin zat (als die er nog ok uit ziet), daarna de juiste veer obv de boekjes en als dat nog niet werkt moet je trial and error gaan doen met zwakkere veren. Eigenlijk moet je bij iteratie 1 de veer al structureel gaan meten omdat veel er in het verleden maar wat in gestopt hebben. Maarja, daar gaan we zelf ook weer aan mee doen als we van de lijsten af stappen. Ik vind het toch een storend iets inmiddels. Het is hobby, maar een horloge af maken is ook wel is lekker.
Grappige is dat deze daar niet in is geweest. Eerste ronde in een Elmasolvex RM in Hasselt en zojuist in mijn Elma superautomat.
Dat ja. Ik lig er ook al met veel te veel die in stukken liggen omdat die nog maar eens open moeten. Demotiverend soms.
Wel apart dat je zo vaak tegen prellen aanloopt doe je de full monty van tappen perfect glad polijsten ook ofzo? Al zou zelfs dat eigenlijk niet tot prellen mogen leiden als je ervan uitgaat dat ze vanuit de fabriek vrij goed zijn. Ik heb het zelf nog maar één of twee keer meegemaakt en dat lag aan een overduidelijk verkeerde veer, wat bij jou niet het geval is.
Ik doe geen dingen die onnodig zijn. Mijn huidige routine is vrij eenvoudig. Ik haal alles uit elkaar als ieder ander en reinig het uurwerk. Ik doe inspectie onder de microscoop van ieder onderdeel en herstel of vervang als het echt nodig is. Hooguit komt de triebniet en/of horia/seitz te pas als er echt ergens te veel speling op zit. Het is niet dat ik zo wild van die tooltjes wordt dat ik alles tot in perfectie af stel.
Toch wel vervelend want ik heb nu opnieuw gewoon echt geen zin om deze in de kast te steken als die zo staat te klapperen. Binnen de kortste keren slaat hij de plateausteen kapot. Deze ligt al maanden als project in de kast. Ik kan hier nieuwe veren in blijven stoppen maar vind het horloge financieel het ook niet waard om mijn nogal schaarse collectie aan veren hier aan op te maken haha.
Ik had voor dit uurwerk eerst een veer besteld bij cousins maar het was een hele rare veer. In eerste instantie voelde ik me zwaar voor de gek gehouden…. maar nu snap ik waarom die veer er zo uit zag, dit uurwerk gaat anders gewoon prellen.
Dit was de voorgeschreven veer die cousins me heeft opgestuurd voor de certina 19-10
Dit soort dingen hoort er gewoon bij. Desnoods haal ik een uurwerk 10 keer uit elkaar.
Prellen wordt vaak ook veroorzaakt doordat het materiaal van een moderne veer bij dezelfde dimensies als een oude blauwe of bruine veer gewoon meer veerkracht heeft.
Dit boekje komt uit de doos van die exacte veer. Heb via andere kanalen al begrepen dat iemand met dit exacte uurwerk tegen dezelfde lamp aan is gelopen. De voorgeschreven veer lijkt toch wat aan de sterke kant.
Ik heb deze en ben er echt heel tevreden over. De tool is kaarsrecht.
Je kan er ook andere uurwerk houders bij kopen.
Maar dit vind ik echt een super tooltje. Niet vaak nodig maar als je hem nodig heb is het genieten. Een polishing frog.
Ik kreeg van iemand de vraag zijn beschadigde bracelet schroeven van zijn Rolex weer netjes te maken. Het is een kleine investering maar je polijst ze kneiter strak en kaarsrecht.