Hallo, bedankt om even de tijd te nemen voor mijn vraag!
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar Alpha Sierra horloges op Vinted.nl
Deze horloges hebben een prijsbereik van 400-700 euro nieuw.
Ik vind dat deze er mooi uit zien etc.
Wat mij opvalt is dat deze verbazend goedkoop zijn op Vinted.
Waarom zou dit gebeuren? Ze hebben allemaal echtheidscertificaten.
Kunnen zo’n echtheidscertificaten ook makkelijk fake zijn?
Enkele voorbeelden (ze hebben allemaal certificaten) :
De nieuw prijzen van dit merk zijn gewoon veel te hoog. Dit is typisch zo n merk dat nieuwprijzen van 500 euro + heeft maar op vakantieveilingen kun je ze voor onder de 100 krijgen. Als je het mij vraagt zijn ze ook zeker niet meer waard als dat laatste bedrag.
Je mag het extreme kortigen noemen. Maar in feite zijn dit soort merken niet veel waard. Maar als je ze leuk vindt zou ik er gewoon voor gaan. Maar de nieuwprijs zijn ze absoluut niet waard
Wat ook nog wel eens gebeurt is dat dit soort (plak)merken onverkochte voorraad dumpen via outlets als iBood of Watch2day. Het feit dat de verkoper aangeeft dat het horloge nieuw/in doos is maar een lege batterij heeft, geeft aan dat het horloge al een aantal jaar ergens op voorraad heeft gelegen. Dikke kans dat het om een partij gaat die een opkoper heeft gekocht om deze via Marktplaats, Vinted etc. te verkopen.
Soms nemen ze nog de moeite om een website op te tuigen met schitterende glamour foto’s en belachelijk adviesprijzen. Jij als consument denkt dan “wow, normaal kosten ze veel meer” en daar worden mensen nu eenmaal hebberig van. Zit in ons DNA volgens meneer Cialdini.
Bedenk je dat deze horloges voor €7,- uit China komen. Nu je interesse in mooie uurwerkjes is gewekt zou ik hier gewoon nog eens een beetje rondkijken. Laat je adviseren en koop dan een keer iets leuks van een “echt” merk. Welkom en veel plezier !
De MSRP voor zo’n ding is compleet uit de lucht gegrepen, het gaat bij dit merk om Chinese makelij (op zich niets mis mee) waar door de fabrikant een compleet onrealistische prijs aan is gehangen. Meer dan €100 zijn deze horloges (nieuw) absoluut niet waard.
Edit: ik bedoel dan nieuw met garantie, niet via Marktplaats, Vinted of een of andere vage dealer
Het zijn zeker geen hoogstaand afgewerkte horloges, maar mits je niet de belachelijke “list”-prijs betaalt kunnen ze gewoon ok zijn. Weet wel dat de afbeeldingen op sites vaak renders zijn, en dus géén daadwerkelijke foto’s van een horloge. In het echt kunnen ze hierdoor behoorlijk tegenvallen. Uiteraard kijk je hier anders naar wanneer je een paar tientjes neerlegt dan wanneer je €500+ betaalt.
Absoluut mee eens! Ik heb zelf exact nul dure horloges, en ik zie het nut van afbranden al helemaal niet in. Iedereen moet gewoon kopen waar hij/zij blij van wordt.
Ander verhaal wordt het wanneer mensen advies vragen wat ze voor een bepaald budget zouden kopen, ik zal dan persoonlijk niet snel (zeg maar nooit) dit soort merken aanbevelen.
Er zijn legio vintage Zwitserse horloges te krijgen voor een paar centen met hoogwaardige uurwerken, veel leuker/duurzamer/verstandiger dan die Chinese meuk.
Soms is het best lastig, een Pulsar van € 75,00 hang ik gevoelsmatig een hoger kwaliteislabel aan dan een Alpha Sierra van € 100,00 terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
Zelf heb ik wel eens Chinese horloges gehad en ik moet zeggen kwalitatief mwoa, ook voor de prijs.
Enige uitzondering een San Martin, die heeft me echt positief verrast.
Ik heb hier van mijn ‘begin’ periode een Alpha Sierra en voor het geld best wel een tof horloge. Als je eenmaal een serieuzer merk hebt gehad hebt, ga je wel al snel de kwaliteitsverschillen merken. De automatische AS schraapt bijvoorbeeld bij snelle bewegingen. Voor de 50 Euro is dat "ok’, maar draag dit Horloge intussen niet meer.
Mijn Duxot ook van vakantieveilingen draag ik wel regelmatig en is op mijn huidige vakantie zelfs 1 van de lucky 2 geworden!
Inderdaad, genoeg van dat soort merken met vaak fake historie, Graf von Monte Whero of zoiets heb ik ook wel eens voorbij zien komen
Maar heel eerlijk, koop een modemerk horloge bij een juwelier voor € 300 / € 400 en je bent the Man, in de ogen van velen ( non HF’ ers ).
Daar zit ook gewoon een goedkoop uurwerkje in en die wordt écht niet door meneer Armani zelf met de hand gemaakt.
Ik snap niet helemaal wat een bepaald trustlevel hier mee te maken heeft. En tegenwoordig zijn veel mensen om alles gekwetst, lekker belangrijk.
Veel van dat soort zogenaamde merken zijn gewoon ook rotzooi en als je niet veel geld wil of kan besteden koop dan een voordelige Seiko of Casio of Citizen. Daar heb je zomaar voor een jaar of tien plezier van.