Alpina Avalanche Extreme Regulator

Één horloge wat ik zeker nog wil hebben is een Alpina Avalanche Extreme Regulator. Het liefst de versie met automaat, maar die is redelijk duur in vergelijking met de handopwinder. Geloof dat het zo’n 1500 euro kan schelen. De tourbillon zou nog leuker zijn, maar dan zitten we weer in een héél andere prijsklasse te kijken :wink:

Een tijdje geleden stond er hier op een forum een hele mooie Alpina Avalanche Extreme Regulator PVD aangeboden, maar helaas had ik toen even niet de financiële middelen. Nu wel, maar nu is dat horloge weg :frowning:

Dus dan kijk je wat verder rond en er vallen me eigenlijk twee dingen op over de versies. Natuurlijk heb je de verschillen rond de kleur van de kast en wijzerplaten, maar daar zit ik niet mee. Wat ik apart vind is dat het hier aangeboden model waterdicht was tot 20 ATM. De modellen die je nu tegenkomt zijn waterdicht tot “maar” 10 ATM:

De PVD-versie die hier aangeboden stond:

De versie die je nu veelal ziet:

Zoals te zien heeft de bovenste versie een 20 ATM waardering en de onderste een 10 ATM. De 10 ATM heeft overigens ook “Alpina Geneve” op een tandwiel staan.

Qua bandje zijn er ook verschillen:
De PVD versie die hier te koop stond:

En de versie die je nu veelal ziet:

En dan de vragen:
Beide gaan - naar mijn weten - wel door het leven als een “Alpina Avalanche Extreme Regulator”, maar toch zijn ze redelijk verschillend. Hoe komt dit verschil?

Is de versie van 20 ATM nieuwer of juist ouder?

En hoe zit het met het bandje? Want de versie met vlindersluiting vind ik toch wel mooier. Natuurlijk kan je dat los bestellen, maar ik denk niet dat ik vrolijk wordt van die prijs…

Hopelijk dat een Alpina-kenner mij wat wijzer kan maken… :}

Hier kun je de drie modellen op de site zien.
Daarbij is de eerste 20atm en de 2e en 3e 10 atm…
http://www.alpina-watches.com/en/watch/AL-650LBBB5AE6.htm

Mmm… het lijkt wel alsof de 42mm versie tot 20 ATM gaat en de 48mm tot 10 ATM.

Ook jammer dat alle versies een bandje hebben met gewone gesp. Toch maar eens navragen wat een Alpina-bandje met vlindersluiting kost…

Kom net op Chrono24 de Manufactuur-versie tegen. Die is 20 ATM én met vlindersluiting. Plus ook nog eens het automatische manufactuur uurwerk welke toch boven de versie met handgewonden uurwerk staat. Voor €1995,- best een mooie prijs lijkt me.

Alleen is die manufactuur wel een echte regulator? Want een echte regulator heeft een wijzer voor uren, minuten en seconden. De versie met manufactuur uurwerk heeft geen secondenwijzer maar een datum.

Ter verduidelijking zijn dit de specs van de (mijn oude) afgebeelde PVD versie.

In december 2008 was deze 48mm grote handwinder ongeveer 140 euro duurder dan de kleinere automaat.

De vlindersluiting heb ik er bij aankoop direct op laten zetten, dit had toen een meerprijs van 225 euro bovenop de listprijs van 1850,-

De vlindersluiting is voor het eerst toegepast op het manufacture model van Alpina en hoort dus niet standaard op de Avalanche Extreme.

Het verschil in ATM kan ik je niets over vertellen.

Bijgaand nog een foto om het verschil in maat weer te geven tussen de kleinere automaat of de grote handwinder.

Thnx RC :slight_smile:
Wilde je net een bericht gaan sturen om je te bedanken voor de informatie. Dus dan bij deze bedankt voor zowel de info via het forum als Privebericht :} . Ben er een stuk wijzer door geworden.

Het is dat ik weet dat 42mm voor mij te klein is maar die 48mm is wel heel huge zo naast de 42mm. Wellicht dat de 42mm ook nog eens kleiner aandoet omdat de subdials wat meer naar binnen zijn geplaatst wat de 48mm niet heeft. Ik wil sowieso de 48mm versie. Voor 48mm en automaat ga je dan dus meteen naar de Manufactuur welke ik niet zo mooi vind als de handwinder. Qua uurwerk is het natuurlijk interessanter, maar qua dials vind ik de handwinder (dus met subdial voor de seconden) mooier.

Dat van de vlindersluiting is nu wel duidelijk: standaard wordt die dus niet meegeleverd. Vind 225 wel flink aan de prijs voor een rubberband, maar dat heb je nu eenmaal met dit soort merken :sunglasses:

We gaan eens zien wat er nog voorbij gaat komen op de diverse sites, want op dit moment heb ik wel het budget voor een Alpina. Een maand geleden helaas dus nog niet…

Als ik het goed begrijp is die 225 enkel voor de sluiting, meestal kun je een vervangende band bij deze merken ook zonder sluiting bestellen.

@cme die 225 was toen de complete meerprijs voor de band met sluiting.