Als een Blancpain Fifty Fathoms er niet in zit.. Tornek Rayville 👏

De Blancpain Fifty Fathoms blijft voor mij een grail horloge. De hele historie van het merk spreekt me aan. Het zijn echt duik horloges met een eigen gezicht. De vintage modellen zijn onbetaalbaar en helaas maakt Blancpain de reguliere modellen nu alleen in 45mm (te groot) en de Bathyscaphe in 43mm (te groot) of 38mm (te klein)

Wat achtergrond info over de Fifty Fathoms:

The Fifty Fathoms was the brainchild of Jean-Jacques Fiechter, then CEO of Blancpain who was an avid diver. When he took the reigns of the company in 1950, he set out to create a watch that could accompany him in the abyss below the surface.

De Fifty Fathoms was dus het eerste duikhorloge ooit gemaakt. Mooi stukje hieronder bij Hodinkee. Als je van heritage houdt zit je bij de Fifty Fathoms gewoon goed.

Aangezien Blancpain niet de juiste maat heeft blijft het voor mij persoonlijk hopen op ooit een 40mm Fifty Fathoms, en dan geen limited maar een regulier model. Dat zou een winaar zijn. Ik spaar alvast voor dit moment :wink:

En dan Nu Tornek-Rayville

Tornek suggested Blancpain relabel the watch “Tornek-Rayville” and let him sell them to the U.S. Navy. Rayville, by the way, is a phonetic anagram of Blancpain’s hometown, Villeret . The plan worked, and around 1,000 TR-900s were created and promptly put to use between 1964 and 1965

Oke… interesting…,Blancpain roots, militaire roots maar vintage exemplaren ook onbetaalbaar. Wat blijkt in de US heeft Bill Yao de rechten. Hij is ook de eigenaar van MKII watches. Ze hebben een reissue uitgebracht van deze Tornek-Rayville in een zeer leuke prijsklasse.

Gisteren heb ik deze eens goed bekeken en ik ben om. Perfect alternatief voor de Blancpain totdat ze ooit een 40mm maken.

Robuust NE15(Seiko) uurwerk er in, blasted kast.
Dit is gemaakt voor de zomer maanden en het strand/zwembad :slight_smile:

Helaas sold out en wordt er pas weer een batch gemaakt eind zomer 2022.
Wat zit deze in de kop en ik wilde hem hier eens wat aandacht geven

Kortom I WANT ONE!

Link naar de website:

En gisteren om de pols

77 likes

Helemaal Top :star_struck: en ook een van mijn favoriete modellen !

1 like

Heel tof! Die zou ik ook wel willen. :ok_hand: Alleen jammer dat ze dat rondje niet oranje hebben gemaakt…

Maar hoe heb jij hem om de pols gekregen? :sweat_smile:

2 likes

Helemaal te gek. Heb er eerder ook al
Naar gekeken. Maar zijn ze überhaupt nog te verkrijgen?

1 like

:ok_hand:t2::heart_eyes:

1 like

Jaa , heel tof horloge .
Maar kijk ook eens bij deze modellen van Squale .
Squale heeft natuurlijk een historische band met Blancpain omdat zij altijd de kasten hebben geleverd .

5 likes

Een horloge mattie heeft er een :wink:

Nu niet, maar eind zomer kan je weer een gok wagen

Klopt inderdaad. 1521 is mooi als kast maar door het dubbele logo spreekt hij me niet aan.

Zie nu net dat er een COSC versie is uitgebracht enkele dagen geleden die is wel mooi zeg (dubbele logo is weg)

De 39 serie doet me verder ook niks eigenlijk. De cijfers op de plaat, brrr. GMT is wel leuk

2 likes

Gaaf ding. Ik had de Keroman van MKii op de korrel maar die was zo snel uitverkocht.

De mkii oogt wat rustiger. Maar ik ga deze zeker ook checken! Proficiat!

Gr, HJR

2 likes

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het merk nog niet eerder voorbij had zien komen. Wel een geinig horloge (hoewel “not my cup of tea”).

Ik zie in de specificaties dat er een Seiko Instruments SE15 onder de motorkap zit (vergelijkbaar met Seiko-only 6R15), dus dat zal redelijk probleemloos zijn.

2 likes

1521 Militaire zonder dubbel logo , zonder datum .

17 likes

Heel mooi zeg!!!

2 likes

Een van de zoveelste hommage merken die probeert te teren op de Heritage en het succes van Blancpain. Beetje de Steinhart versie naar dan van de Fifty Fathoms.
Desalniettemin ziet het horloge er wel oké uit, maar dat is logisch als het design van een icoon afkomstig is. Leuk inderdaad als een Fifty Fathoms niet toereikend is.

Soms denk ik dat je aan het trollen bent :grin:

11 likes

6 likes

ik kende de horloges niet, maar wel erg gaaf, helemaal met het achterliggende verhaal.
(die Squale is ook erg mooi, daar maar eens naar kijken)

2 likes

Hierbij dan nog twee pics van m’n Militaire :upside_down_face:

16 likes

Tof ding. Ik zat tevergeefs klaar voor de vorige release. Geen mogelijk op de website gehad om ‘m aan te schaffen. Volgende rondje weer proberen, maar ík houd er niet te veel rekening mee dat het dan wel succesvol wordt.

1 like

Ik vind zo’n Squale iig veel gaver en minder hommage gehalte hebben. Squale is gewoon een gerespecteerd horloge merk.

1 like

Alle merken hebben invloeden van elkaar. Zo is je Tissot PRX weer een hommage van de Rolex OQ/AP RO.

3 likes

Niet correct. De Tissot PRX is gebaseerd op een horloge uit de jaren 70 van Tissot. De Tissot Seastar Quartz. Het oorspronkelijke ontwerp zou inderdaad wel wat inspiratie van de Oyster Quartz hebben gehad. Enige gelijkenis met de Royal Oak is de waffle dial.
Al met al is de Tissot PRX geen schaamteloze kopie zoals de Blancpain hommage hierboven.

2 likes