De Blancpain Fifty Fathoms blijft voor mij een grail horloge. De hele historie van het merk spreekt me aan. Het zijn echt duik horloges met een eigen gezicht. De vintage modellen zijn onbetaalbaar en helaas maakt Blancpain de reguliere modellen nu alleen in 45mm (te groot) en de Bathyscaphe in 43mm (te groot) of 38mm (te klein)
Wat achtergrond info over de Fifty Fathoms:
The Fifty Fathoms was the brainchild of Jean-Jacques Fiechter, then CEO of Blancpain who was an avid diver. When he took the reigns of the company in 1950, he set out to create a watch that could accompany him in the abyss below the surface.
De Fifty Fathoms was dus het eerste duikhorloge ooit gemaakt. Mooi stukje hieronder bij Hodinkee. Als je van heritage houdt zit je bij de Fifty Fathoms gewoon goed.
Aangezien Blancpain niet de juiste maat heeft blijft het voor mij persoonlijk hopen op ooit een 40mm Fifty Fathoms, en dan geen limited maar een regulier model. Dat zou een winaar zijn. Ik spaar alvast voor dit moment
En dan Nu Tornek-Rayville
Tornek suggested Blancpain relabel the watch “Tornek-Rayville” and let him sell them to the U.S. Navy. Rayville, by the way, is a phonetic anagram of Blancpain’s hometown, Villeret . The plan worked, and around 1,000 TR-900s were created and promptly put to use between 1964 and 1965
Oke… interesting…,Blancpain roots, militaire roots maar vintage exemplaren ook onbetaalbaar. Wat blijkt in de US heeft Bill Yao de rechten. Hij is ook de eigenaar van MKII watches. Ze hebben een reissue uitgebracht van deze Tornek-Rayville in een zeer leuke prijsklasse.
Gisteren heb ik deze eens goed bekeken en ik ben om. Perfect alternatief voor de Blancpain totdat ze ooit een 40mm maken.
Robuust NE15(Seiko) uurwerk er in, blasted kast.
Dit is gemaakt voor de zomer maanden en het strand/zwembad
Helaas sold out en wordt er pas weer een batch gemaakt eind zomer 2022.
Wat zit deze in de kop en ik wilde hem hier eens wat aandacht geven
Kortom I WANT ONE!
Link naar de website:
En gisteren om de pols