serieus volgens mij is dit het meest lastige horloge ooit.
Ondanks de saaie, doch gave looks bestaan er 24000000 modelletjes van dit horloge .
Ik zie vaak niet per direct overduidelijk de verschillen maar als ik de reacties op NAs en dergelijke mag geloven zijn ze er wel.
Dus, stel ik wil een speedmaster.
Geen nieuwe, sorry jongens maar daar is ze net ff wat te saai voor.
Gebruikt dus, wat is een eerlijk budget hiervoor?
Leeftijd, dat maakt geen knars uit zolang er maar geen patina oid op te vinden is.
Ik vind dat slijtage, daar hou ik niet van.
Welke moet ik kopen?
Geschiedenis e.d. heb ik niks mee.
Comfort en mooi heb ik wel wat mee.
Vanuit dat oogpunt zou je aan 39mm denken, toch???
Mijn polsen kunnen elke maat hebben, dus roep maar.
Dit kan een werkelijke hersenscheet zijn hoor.
Als het te ingewikkeld gaat worden ga ik voor iets anders spannends… iets kopen is hard nodig.
Ik zou gaan zoeken naar een jonge FOIS. Heb je saffier, net even niet-standaard looks, en is net even wat smaller dan de Pro.
Na de introductie van caliber 3861 zijn de prijzen van jonge FOIS’en (cal. 1861) wel mede gestegen. En - vind er eerst maar eens een. Nieuw ook sowieso niet meer te krijgen.
Met betrekking tot “patina”, na 20 jaar begint zelfs een uiterst zorgvuldig gedragen horloge dit wel echt te laten zien. Ik zou in jou geval dan ook niet kijken naar ouder dan +/- 2010.
Ik vind de versies met hesalite er iets interessanter uit zien dan die met saffier maar dat is puur en alleen een persoonlijke mening natuurlijk.
Even een kleine edit: een hesalite glaasje van 10 jaar oud gaat hoe dan ook een patina hebben, als je van die nieuwe, verse crispe look houdt dan is saffier echt met afstand de betere optie.
er zijn vele mooie modellen die idd veel op elkaar lijken …
als je niet een heel duidelijke voorkeur hebt …
jong gebruikt kijken wat er langs komt …
compleet met doos natuurlijk en saffier zou mijn voorkeur hebben.
handopwinder met zichtbodem is geinig maar ook dat heb je wel een keer gezien, en als je daar niks om geeft wordt het alleen maar makkelijker
Gewoon de standaard MOTFM, plexiglas. Niet alleen om geschiedenis, vooral omdat het licht mooier op de wijzerplaat valt. Elke service een glaasje zijn niet de kosten. Het saaie aan een nieuwe ontgaat me, kan me niet voorstellen dat iemand plezier beleeft aan een flinke service rekening.
De nieuwe 42mm draagt niet groter dan een 39mm black bay 58.
Nieuw bij de juwelier of een handelaar gewoon te krijgen, geen bos bloemen en maanden inlikken bij je AD nodig.
Dare to be different? Zou je zo’n knal gele of rooie Schumacher eens kunnen bekijken…
Of ga je voor de klassieke Speedmaster Pro (in wat voor variant dan ook)…Als je geen band met geschiedenis hebt is de enige vraag: sapphire of hesalite…en dan de goedkoopste die er het beste uitziet…vast wel ergens hier in blauw te vinden…
Niet de geijkte Speedmaster maar ik raak er na meer dan een jaar niet op uitgekeken. En een perfecte diameter. Prachtigewijzerplaat die van zeeblauw naar haast zwart gaat.
Maar goed. Het is wel iets waar je van moet houden.
Passen, passen, passen; flippen, flippen, flippen. Uiteindelijk kom je dan in de configuratie uit die bij je past, voordeel van een speedy is dat ze vrij courant zijn.
Gewoon beginnen met een Hesalite closed case back in de standaard configuratie en vanuit daar doorpakken, of niet!
Saffier absoluut .
Handwinder of automaat maakt mij niks uit.
Daar doen we niet aan, kopen en houden.
Ik heb dit idee in de kop en nog een totaal ander horloge.
1 van de 2 wil ik graag doorzetten.
Speedmaster komt altijd overal wel voorbij, daarom wil ik dat denk ik ook wel eens ervaren .
Vind m mooi, dus dat zit alvast goed.
Ik vind hem de nieuwprijs niet waard .
In de gebruikte markt denk ik wel.
Al weet ik nog niet precies welk budget eerlijk en handig is om in te zetten.
Ik neus en ontdek even, als blijkt dat in de gebruikte markt ik de prijs ook niet vind passen bij wat ik zie ga ik gewoon verder met mijn andere ideeën .