Bijna overal waar ik werkte had ik recht op een lease-bak of autovergoeding. Ik nam altijd het geld ipv de auto. Alle (jonge) collega’s vonden zichzelf ontieglijk stoer met hun leaseautootje en ik kon er alleen maar om lachen. Ik had eens berekend dat iemand die net fulltime begon die een leaseauto nam per maand bruto 500 euro kwijt was (reisvergoeding) plus de bijtelling van de auto (gemiddeld 200 euro) plus eventuele extra bijbetaling als ze een ‘dikkere’ auto wilden. Ben je dus zo’n 800 euro per maand kwijt omdat je in een nieuw golfje of ibiza in de file wilt staan ipv in de trein of met een tweedehands barrel en je geld gebruiken voor slimmere aankopen,.zoals een huisje of beleggen oid. Tsja. En de werkgever ook lachen. Want personeel dat al hun geld kwijt is aan consumptie is lekker afhankelijk. Bovendien zijn lease-contracten vaak een rem op het willen wisselen van baan.
Mijn auto is goedkoper dan mijn goedkoopste horloge. Dat is overigens niet altijd zo geweest. Deze auto heb ik een keer voor de gein naast mijn Audi S3 gekocht, die is inmiddels weg. Wat een rust en wat een plezier! Relatief lage kosten en geen afschrijving meer.
Wellicht wel een keer een mooie sportauto ernaast kopen. Maar gelukkig kriebelt het nog niet.