M’n zoon van 3 nog niet hoor.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat is het bij mij toch ook niet. Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik het te flashy zou vinden - de praalzucht uit die andere thread waar ik niks mee heb. Maar ik kom er steeds meer achter dat niemand in mijn omgeving überhaupt ziet wat ik om heb, dus dáár hoef ik het niet voor te laten. Ik kan het lekker voor mezelf doen.
Ook zijn de kosten het probleem niet: ik ben verre van rijk en heb slechts een relatief mager salaris, maar ik ben een effectieve spaarder/belegger en heb al wat opzij gezet voor een volgende “grote” aanschaf (Tudor zou nieuw binnen bereik zijn, maar Rolex zou vintage worden - ik ben me bewust van de grenzen van mijn financiële kunnen). Eigenlijk had ik voor dat geld een black bay in gedachten, of een vintage Omega graaltje.
Het is meer zo dat ik er gevoelsmatig nog niet klaar voor ben, omdat ik Rolex zélf associeer met een bepaalde leeftijd, status of functie. Ik ben een academische flierefluiter van eind dertig, en dat klopt niet met mijn éigen beeld van een Rolexdrager. Zoiets. Ofzo. Wie weet
Waarom zou je principieel tegen een horlogemerk zijn?
Om dezelfde reden dat je geen Lonsdale draagt.
Als in je omgeving Rolex wordt geassocieerd met yuppen of kampers, kan ik me voorstellen dat je daar niet mee gezien wilt worden.
De mijne van 7 ook niet hoor
Principes hoeven niet per sé ergens op te slaan
Ik begrijp volledig wat je bedoelt, en het is niet echt vreemd hoor.
Rolex heeft nu eenmaal de status van een Rolls Royce onder de horlogemerken (toch al zeker voor leken). Dat het dan vreemd aandoet, er zelf een te dragen, vind ik niet meer dan normaal.
Nou RR… ik zou eerder iets als Mercedes denken. RR is voor mij meer Patek.
En wat gevoel betreft bij Rolex, ik moest bij m’n eerste ook wel even wennen
Nou ja, daar zeg je zo wat. Toevallig is mijn auto aan vervanging toe, en ik kijk dan standaard niet naar Mercedes, waarschijnlijk om dezelfde reden.
Dan laat je je leven leiden door anderen, wat natuurlijk mag…
Ik ook niet MB, maar wel een van de andere ‘premium’ merken. Is een vreselijke marketingterm, maar toch, eenmaal een van bv de Duitse drie of Lexus gereden, dan merk je het verschil in beleving wel. Dit geldt imho ook voor klokken als Rolex, Omega, JLC, etc.
Ook in de vintage markt zijn nog wel wat alternatieven, bijvoorbeeld Enicar of Octo:
Succes met de beslissing!
Ik hoop dat liefhebbers daar doorheen kunnen prikken.
Als autoliefhebber vind ik de BMW 850 CSI een prachtige auto. Uit sociaal oogpunt zou ik er nooit instappen.
(Sociale) omgeving is inderdaad iets.
Er is op het werk iemand met een redelijk lage functie, die zich als een echte dandy kleedt. 3-delig, dasspelden, strikjes, pochets, manchetknopen, ‘gouden’ horloge, sjaaltje, etc. in uitbundige kleuren of met stevige strepen. Ieder dag iets anders. Op zich heeft hij erg mooie kledij, en ik heb er wel respect voor, maar in een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf waar onze president zelf een simpele jeans draagt, komt het gewoon erg verkeerd over.
Sommigen kunnen het authentiek vinden, maar je merkt dat de meeste mensen er weinig begrip voor hebben.
Als je tot een (al dan niet zelf gekozen) groep behoort, en je draagt zaken die daar niet in passen, plaats je jezelf toch een beetje buiten die groep.
Ik lees deze topics vaak mee en het komt er altijd op neer van wat er het beste bij je past. Het is erg Nederlands om te kijken naar je omgeving. Wat vinden dé mensen van je, is het niet te, kan het wel bij m.n baan/status.
Je leeft maar een keer. Wil jij die porsche of die dikke rolex/breitling etc. Als het je maar gelukkig maakt. Om in te haken op je argumenten zou ik dus zeggen gewoon kopen die datejust en genieten elke dag!
dusdat.
“Kleed je niet naar de functie die je hebt, kleed je naar de functie die je ambieert”. Ik ben even kwijt van wie de uitspraak is. Ik onderschrijf dat, maar soms is het wel gênant. Ik werkte ooit bij een bedrijf waar de ontwikkelaars allemaal in gympen en spijkerbroek kwamen. Één kwam steevast in pak met das. Mijn credo: pas je een beetje aan. Ik heb een kast vol pakken maar zit nu op een opdracht met een informele omgeving. Ik kleed me nooit formeler dan mijn opdrachtgever. Dat betekent dat die voorlopig in de kast blijven. Een BMW 850 zou ik echter wel gewoon rijden. Omdat het kan. En ik denk dat ik ermee wegkom.
En ontopic: ik heb een datejust uit mijn geboortejaar, 1980. Het enige horloge dat nooit weggaat. Al raak ik aan de grond en moet ik buurtkatten eten, die blijft!
Doe ik ook al een tijdje, moet zelfs nu naar een ander deel van het dorp uitwijken.