Sellita is in mijn optiek ook één van de betere opties als het gaat om het aankopen van Kalibers… Soprod is van’t zelfde laken een pak… ook zwitsers…
veel “liefhebbers” willen nu eenmaal “Swiss” op hun horloge kunnen lezen…
Ik heb datzelfde Fenomeen ook in de fotografie meegemaakt… Leica moesten ze hebben… die “japanse zooi” was niks…
nou heb ik zelf eens met een Leica R4 Mot in mijn handen gestaan… heb er helaas niet mee kunnen werken… maar 't is indrukwekkend als je zoiets in je handen hebt… maar… dat is een Nikon F4 voor mij net zo goed… waarom?.. kwaliteit… ik kijk persoonlijk niet waar het vandaan komt… maar hoe het inelkaar steekt…
Zou ik een wereldreis per auto moeten maken?.. dan ging ik op zoek naar een LADA… een Niva om precies te zijn… als die dingen in Siberië heel blijven, en in de Gobi woestijn… dan blijven ze overal heel…
Miyota schakel ik ook zeker nog niet uit… in tegendeel zelfs… die 9015 is gewoon een mooi kaliber… vergelijkbaar met mijn ETA 2763, ook qua dikte…
En… ik heb nog wel wat ideetjes om een horloge platter te krijgen… zonder geweld… dat zit em in de dekselconstructie… wat ik heb verzonnen verklap ik nog niet… maar ik heb het eigenlijk nog nooit gezien… en mogelijk doe ik iets heel nieuws… we zien wel…
't voornamelijkste is dat ik de komende tijd eerst eens wat munten ga genereren zodat ik wat kan investeren in de dingen die ik direct nodig heb… waaronder RUIMTE… ik heb nu niet meer dan een kantoor en een kast… Geen ruimte voor de Freesbank… amper ruimte voor de draaibank…
menkepie Schreef:
Beste Arie,
Ik volg je postings nu een tijdje en bewonder je
technische skills. Ook gaaf dat je nu nadenkt om
zelf richting produktie/ontwerp te gaan.
Aan je technische vaardigheden zal het niet liggen
maar ik kan je adviseren om eens eerst goed naar
de markt te kijken, wat wil de klant en waar zie
jij de ruimte om die klant te bedienen volgens
jouw visie. M.a.w. wie is jouw klant!
Marktonderzoek dus voor je je definitieve weg
kiest. Heb je die weg eenmaal gevonden dan zijn er
voor mij 3 zaken die belangrijk zijn om succesvol
te worden.
- Omgeef je door een klein clubje mensen die jouw
enthousiasme delen en elkaar blijven besmetten met
dit enthousuasme. Je zult zeker een paar keer met
je kop tegen de muur aan lopen maar je hebt dit
clubje nodig om die muren aan te kunnen.
- Focus, focus en focus. Aangezien jij een
duizendpoot lijkt te zijn zal dit je grootste
chalenge worden. Geen zijstapjes maar focus op het
door jouw bepaalde pad/doel. 300%
- Executie en gewoon doen. Geen excuses over
ontbrekende materialen of tijd. Doen.
Ik wil die Kabaalstra’s wel in de vitrines zien
liggen!
Heel veel succes.
Gr.Men
Men, dat kleine clubje enthousiastelingen…die zijn er al…een aantal leden hier, met iets meer kennis van het horlogewereldje… ik heb achter de schermen al wat hulp gekregen van die mensen… zij weten dus ook wie ik bedoel…
2… focus… ja… daar heb je een punt… ik heb wel eens moeite om me op 1 ding te … Heee kijk!!.. een meeuw!.. :)o
Daarom ben ik vandaag min of meer dwangmatig aan het surfen… dingen uitzoeken… daarom heb ik eerst eens gevraagd hier naar boeken die in mijn bibliotheek niet mogen ontbreken, nu zijn de kalibers aan de beurt… mogelijk volgen er nog vragen over de diverse toeleveranciers… bandjes… moet ik ook nog hebben… leveranciers… eventueel fabrikanten… er is hier ook een lid… “Ko” die mooie dingen kan met Leder… moet ik ook maar eens een PB aan spenderen als het zo ver is…
3: executie gaat alleen goed na gedegen planning… als ik er nu volop induik en maar zie wat er op me afkomt… dan gaat het niet goedkomen… dat heb ik in het bedrijfsleven al genoeg gezien… daardoor ben ik nu werkloos… gebrek aan lange termijn visie…
wat de 9015 betreft… nog even… een teasertje… bestaat alleen nog maar Virtueel… maar…
geconstrueerd rond de Miyota 9015… qua design bijna identiek aan de Verdal-hommage die ik onlangs gebouwd heb… maar dan lichtelijk aangepast…
met wat ik vandaag tussen het zoeken op internet door getekend heb kan ik al 70% van het horloge maken… alleen het deksel, en de zitting voor het deksel ontbreken nog… en de lugholes moeten nog worden ingetekend…
't plan is nu: eerst werk zien te vinden om een ruimte te kunnen huren… dan mijn machines verhuizen en het atelier inrichten… dan kan ik in de vrije uurtjes een beginnetje maken… als ik een leverancier voor kalibers heb… dan laat ik er gewoon een aantal komen… dan kan ik een eerste serie gaan bouwen…