Alternatief voor ETA?

Luitjes, zoals bij velen bekend is ETA verworden tot “huisleverancier” voor de Swatch groep, en is “even een Doos kalibers bestellen” voor een hobbyist/startend ondernemer niet mogelijk…

Als je een contract kan sluiten, dan is er wel wat mogelijk, maar ik vrees dat daar de nodige “extra” kosten aan verbonden zijn…zoals bijvoorbeeld een minimale afname van een x- aantal stuks per jaar…

Ik ben dus op zoek naar “alternatieven”… Iemand noemde vandeweek in een ander topic al het merk Sellita , verder is er natuurlijk Miyota en Seagull

nu vond ik tijdens het surfen ook nog Soprod, ook zwitsers, en ze leveren aan Festina… ook geen kleintje…

Mooi is ook dat ze op hun site al aangeven dat ze “onafhankelijk” zijn

(van de website:)
" Soprod is independent and guarantees at all times a high quality and regular supply to its customers, providing innovative and flexible solutions to fulfill all their requirements and wishes."

dat klinkt intressant…
Ook fijn dat ze gedetailleerde tekeningen op de site hebben staan… ik kan dus vrij eenvoudig deze kalibers in 3D tekenen, en er een kast omheen ontwerpen…

Weet iemand nog meer fabrikanten die “nie zo moelluk doen” en gewoon leveren als je wat besteld?..

Niet eerst beginnen met een donor uurwerkje?

Been there… done that… X( ( ETA 2763, met pijn en moeite heb ik er 2 kunnen bestellen… zonder urenrad… die moest weer van een andere leverancier komen… gedoe… geen zin an )

als ik wil starten met het maken van horloges, dan is een eerste en belangrijkste vereiste voor mij dat ik A: een betrouwbare leverancier heb, zodat ik ook na 10 jaar nog aan reservedelen kan geraken, en B: dat ik gewoon laten we zeggen 250 uurwerken in een keer kan bestellen…

Dat klinkt serieus, 250 uurwerken!

Laat ik het zo stellen… als ik besluit “Ok… ik ga een Horloge-atelier beginnen”… dan moet ik toch wel een redelijk aantal horloges kunnen bouwen, om in mijn levensonderhoud te gaan voorzien…

'k zeg niet dat mijn eerste “batch” al meteen 250 stuks bedraagt… maar als ik er mijn boterham mee moet verdienen… dan moet ik wel 't nodige “wegzetten” om ook het beleg te kunnen bekostigen…

Ik zal dus ook moeten gaan rekenen… wat moet een horloge gaan kosten om mijn kosten te dekken, en om wat munten te genereren om verder te investeren, en na mijn 67ste nog wat pensioen te leveren… Ik heb dan in wezen 25 jaar om mijn bedrijf zover op te bouwen dat ik een opvolger kan zoeken, en de tent kan verkopen… of. ik werk door tot ik erbij neerval… da’s ook een keuze…

als ik opstart naast een fulltime baan, dan kan ik eigenlijk maar 2 dagen in de week werken… als ik tenminste niet met de motor weg ben, of op vakantie…

een bedrijf oprichten doe je niet even zomaar tussendoor…

daarom ben ik nu doende om Alles uit te vlooien… ik heb een lijstje bookmarks met bedrijven die in aanmerking komen voor toelevering… zoals bedrijven die metaal kunnen etsen, Anodiseren, Vergulden of Rhodineren en meer van zulks…

er komt best het nodige kijken bij een mooi horloge… mijn eerste Vingeroefening is best geslaagd als ik dat mag zeggen… maar er zijn nog heel wat dingen te verbeteren… Indexen bijvoorbeeld… maar hoe maak je die?. ik heb wel wat ideetjes… maar daar moet ik eerst wat mee experimenteren om te zien of het uiterlijk wat ik voor ogen heb ook haalbaar is…

Dan moet ik ook gaan berekenen, wat kosten de toeleveranciers me, wat kosten mijn machines, wat kost het, of wat scheelt het als ik dingen in eigen beheer ga doen…

Ik kan wel zeggen “ok… ik koop een Etsbad”, dan kan het Etsen zelf mogelijk goedkoper zijn… maar als ik dan die winst “overboord kieper” met de voorbereidingen ( belichten en dergelijke) where’s my gain?.. dat soort zaken…

ik ben geen bedrijfskundige… maar kosten/baten moet je gewoon goed in de gaten houden… Feitelijk moet ik met mijn gewone uurtarief voor een gereedschapmaker rekenen, en dan zien of het uit kan…

Een leverancier van Kalibers die prijsgunstig is, en vlot datgene kan leveren wat ik nodig heb… daar ben ik naar op zoek… en dan betrek ik het liefste rechtstreeks van de fabrikant… de tussenhandel wil er ook aan verdienen, maar die zijn toegerust op de levering van… laten we zeggen enkelstuks tot een paar kalibertjes…

Beste Arie,

Het wordt dus serieus, zeer interessant om te lezen dat je bezig bent om te kijken of je een business kunt opzetten. Een collega-uitvinder van jou op HF heeft naar zijn eigen zeggen via Soprod een uurwerk laten bouwen/modificeren, zie: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1823122,1823122#msg-1823122. Misschien kun je via hem wat extra info of eventuele samenwerking opzetten…

Mvg,

Het wordt in zoverre serieus dat ik momenteel op een keerpunt in mijn leven lijk te staan…

zoals ik eerder aangaf… ik ben geen bedrijfskundige, maar ik heb door schade en schande geleerd dat er heel veel mis is in het bedrijfsleven…

als ik nu door een uitzendorganisatie wordt benaderd voor een functie… dan informeer ik eerst naar de financiele status van het bedrijf… genoeg leergeld mee betaald… Ik vrees dat heel veel bedrijven, ondanks de voorspelde economische groei vanaf volgend jaar alsnog “omvallen”… dan begin ik liever zelf iets… dan heb ik niet het risico dat ik wéér op straat kom te staan omdat de toko omvalt…

Dat betekent wel dat ik Goed beslagen ten ijs zal moeten verschijnen… daarom dit “orientatierondje”… als ik vroeger hoog finishte in een race, dan kwam dat door kennis van het circuit… ik kon mijn tegenstanders verschalken door een bocht net even anders te nemen…

er zijn richting het opstarten van een eigen bedrijf nog heel wat bochten in het verschiet… en daar wil ik niet uitvliegen… dus… rekenen… wat kost een Kaliber inkoop… wat moet/wil ik er zelf aan doen, wat kost dat qua materiaal/bewerkingskosten en engineering…

Wat MOET ik hebben, en Wat kan ik beter uitbesteden… al die dingen moet ik uitvlooien…

't is een hele bak werk… maar best wel een mooie uitdaging… eens kijken of de moeite van het uitzoeken het starten van een bedrijf aantrekkelijk maakt.

vooralsnog ga ik eerst nog op zoek naar werk… om even wat te kunnen sparen voor de “opstart” omdat ik de draaibank tegen die tijd ook CNC wil hebben… zodat ik makkelijk mijn bewerkingen aan de diverse onderdelen kan doen…
Mogelijk komt er een tweede draaibankje, met wat aanpassingen om ook zelf Guilloché te kunnen maken… of er moet gewoon een guillocheermachine gebouwd gaan worden… dan nog de nodige studie en apparatuur… zoals afregelsystemen… zodat zodra een Horloge hier het Atelier verlaat ie ook netjes op tijd blijft lopen…

zomaar even een ingeving… mogelijk zet ik nog een Lasergraveermachine neer… zodat ik serienummers kan graveren… ik zie wel…

Ik denk dat je voor prijs/kwaliteit met de miyota 9105 supergoed zit.
Aan de andere kant… misschien wil je doelgroep echt liever zwitsers. In dat geval willen ze vast een paar extra munten voor het uurwerk neertellen.

Petje af en succes om je ideaal te verwezenlijken.
Ben benieuwd, als het zover komt, wat er tevoorschijn komt.

Seiko verkoopt ook uurwerken aan derde, maar dan als SII (Seiko Instruments Inc.)
http://www.timemodule.com/sii/eng/index.php

Windhund Schreef:

Ik denk dat je voor prijs/kwaliteit met de miyota
9105 supergoed zit.
Aan de andere kant… misschien wil je doelgroep
echt liever zwitsers. In dat geval willen ze vast
een paar extra munten voor het uurwerk neertellen.

9105?.. of bedoel je de 9015?.. ik ben momenteel doende met een ontwerpje… eigenlijk zo ongeveer wat ik al had voor de Verdal qua kast… maar dan met Indexen…

Wat Seiko betreft… ik ben van plan om eigenlijk uitsluitend Mechanische kalibers te gaan gebruiken…

Seiko maakt ook uitstekende mechanische uurwerken hoor :wink:

Zo verkopen ze bijvoorbeeld de Seiko 6R15 (seconde hack, handwind) als SII NE15

Beste Arie,

Ik volg je postings nu een tijdje en bewonder je technische skills. Ook gaaf dat je nu nadenkt om zelf richting produktie/ontwerp te gaan.
Aan je technische vaardigheden zal het niet liggen maar ik kan je adviseren om eens eerst goed naar de markt te kijken, wat wil de klant en waar zie jij de ruimte om die klant te bedienen volgens jouw visie. M.a.w. wie is jouw klant! Marktonderzoek dus voor je je definitieve weg kiest. Heb je die weg eenmaal gevonden dan zijn er voor mij 3 zaken die belangrijk zijn om succesvol te worden.

1. Omgeef je door een klein clubje mensen die jouw enthousiasme delen en elkaar blijven besmetten met dit enthousuasme. Je zult zeker een paar keer met je kop tegen de muur aan lopen maar je hebt dit clubje nodig om die muren aan te kunnen.
  2. Focus, focus en focus. Aangezien jij een duizendpoot lijkt te zijn zal dit je grootste chalenge worden. Geen zijstapjes maar focus op het door jouw bepaalde pad/doel. 300%
  3. Executie en gewoon doen. Geen excuses over ontbrekende materialen of tijd. Doen.

Ik wil die Kabaalstra’s wel in de vitrines zien liggen!

Heel veel succes.

Gr.Men

Om jezelf even te citeren een paar dagen terug:

Als je er zo over denkt, dan lijkt mij enkel Sellita een optie. Kwestie van een mailtje/belletje en je weet waar je aan toe bent.

Mocht je toch eens verder willen kijken dan hoor ik vaak van kleine fabrikanten dat Seagull prettig is om mee te werken.

Oeps,

9015 inderdaad. Ik heb er 1 en die loopt strak elke dag +2 en een beetje.

misschien moet het groepje “kenners” zelf maar eens ervaren dat er meer is dan Swiss made en in het bijzonder ETA. Heb nu zelf zoals al eerder vermeld een Miyota 9015 in bezit en dat is imo echt een top uurwerk, voor een schappelijke prijs. Mocht je toch liever Zwitserse uurwerken in willen bouwen, dan zal je zeker een groep kenners aan je kunnen binden. Maar als je dezelfde horloges wat scherper in de markt kunt zetten door een wat goedkoper uurwerk te gebruiken, met uiteraard tevens een goede kwaliteit, kun je wellicht nóg meer mensen enthousiast krijgen. Na loop van tijd kan je dan alsnog een Swiss made model lanceren om de “kenners” te plezieren.
Ik hoop echt dat je jouw project tot een succes mag maken. Ik vind het, in jouw toestand, echt een geweldig initiatief.

Veel succes en hou ons op de hoogte van de vorderingen.

Gr Wouter

BramJ Schreef:

Seiko maakt ook uitstekende mechanische uurwerken
hoor :wink:

Zo verkopen ze bijvoorbeeld de Seiko 6R15 (seconde
hack, handwind) als SII NE15

Ja en een beetje nee. De NE15 is gelijk aan de 6R15, maar wordt verkocht door TMI (een Seiko dochter, maar niet onder de naam Seiko) en heeft een lager afwerkingsniveau dan de 6R15.

Sellita is in mijn optiek ook één van de betere opties als het gaat om het aankopen van Kalibers… Soprod is van’t zelfde laken een pak… ook zwitsers…

veel “liefhebbers” willen nu eenmaal “Swiss” op hun horloge kunnen lezen…
Ik heb datzelfde Fenomeen ook in de fotografie meegemaakt… Leica moesten ze hebben… die “japanse zooi” was niks…

nou heb ik zelf eens met een Leica R4 Mot in mijn handen gestaan… heb er helaas niet mee kunnen werken… maar 't is indrukwekkend als je zoiets in je handen hebt… maar… dat is een Nikon F4 voor mij net zo goed… waarom?.. kwaliteit… ik kijk persoonlijk niet waar het vandaan komt… maar hoe het inelkaar steekt…
Zou ik een wereldreis per auto moeten maken?.. dan ging ik op zoek naar een LADA… een Niva om precies te zijn… als die dingen in Siberië heel blijven, en in de Gobi woestijn… dan blijven ze overal heel…

Miyota schakel ik ook zeker nog niet uit… in tegendeel zelfs… die 9015 is gewoon een mooi kaliber… vergelijkbaar met mijn ETA 2763, ook qua dikte…

En… ik heb nog wel wat ideetjes om een horloge platter te krijgen… zonder geweld… dat zit em in de dekselconstructie… wat ik heb verzonnen verklap ik nog niet… maar ik heb het eigenlijk nog nooit gezien… en mogelijk doe ik iets heel nieuws… we zien wel…

't voornamelijkste is dat ik de komende tijd eerst eens wat munten ga genereren zodat ik wat kan investeren in de dingen die ik direct nodig heb… waaronder RUIMTE… ik heb nu niet meer dan een kantoor en een kast… Geen ruimte voor de Freesbank… amper ruimte voor de draaibank…

menkepie Schreef:

Beste Arie,

Ik volg je postings nu een tijdje en bewonder je
technische skills. Ook gaaf dat je nu nadenkt om
zelf richting produktie/ontwerp te gaan.
Aan je technische vaardigheden zal het niet liggen
maar ik kan je adviseren om eens eerst goed naar
de markt te kijken, wat wil de klant en waar zie
jij de ruimte om die klant te bedienen volgens
jouw visie. M.a.w. wie is jouw klant!
Marktonderzoek dus voor je je definitieve weg
kiest. Heb je die weg eenmaal gevonden dan zijn er
voor mij 3 zaken die belangrijk zijn om succesvol
te worden.

1. Omgeef je door een klein clubje mensen die jouw
    enthousiasme delen en elkaar blijven besmetten met
    dit enthousuasme. Je zult zeker een paar keer met
    je kop tegen de muur aan lopen maar je hebt dit
    clubje nodig om die muren aan te kunnen.
  2. Focus, focus en focus. Aangezien jij een
    duizendpoot lijkt te zijn zal dit je grootste
    chalenge worden. Geen zijstapjes maar focus op het
    door jouw bepaalde pad/doel. 300%
  3. Executie en gewoon doen. Geen excuses over
    ontbrekende materialen of tijd. Doen.

Ik wil die Kabaalstra’s wel in de vitrines zien
liggen!

Heel veel succes.

Gr.Men

Men, dat kleine clubje enthousiastelingen…die zijn er al…een aantal leden hier, met iets meer kennis van het horlogewereldje… ik heb achter de schermen al wat hulp gekregen van die mensen… zij weten dus ook wie ik bedoel…

2… focus… ja… daar heb je een punt… ik heb wel eens moeite om me op 1 ding te … Heee kijk!!.. een meeuw!.. :)o
Daarom ben ik vandaag min of meer dwangmatig aan het surfen… dingen uitzoeken… daarom heb ik eerst eens gevraagd hier naar boeken die in mijn bibliotheek niet mogen ontbreken, nu zijn de kalibers aan de beurt… mogelijk volgen er nog vragen over de diverse toeleveranciers… bandjes… moet ik ook nog hebben… leveranciers… eventueel fabrikanten… er is hier ook een lid… “Ko” die mooie dingen kan met Leder… moet ik ook maar eens een PB aan spenderen als het zo ver is…

3: executie gaat alleen goed na gedegen planning… als ik er nu volop induik en maar zie wat er op me afkomt… dan gaat het niet goedkomen… dat heb ik in het bedrijfsleven al genoeg gezien… daardoor ben ik nu werkloos… gebrek aan lange termijn visie…

wat de 9015 betreft… nog even… een teasertje… bestaat alleen nog maar Virtueel… maar…

geconstrueerd rond de Miyota 9015… qua design bijna identiek aan de Verdal-hommage die ik onlangs gebouwd heb… maar dan lichtelijk aangepast…
met wat ik vandaag tussen het zoeken op internet door getekend heb kan ik al 70% van het horloge maken… alleen het deksel, en de zitting voor het deksel ontbreken nog… en de lugholes moeten nog worden ingetekend…

't plan is nu: eerst werk zien te vinden om een ruimte te kunnen huren… dan mijn machines verhuizen en het atelier inrichten… dan kan ik in de vrije uurtjes een beginnetje maken… als ik een leverancier voor kalibers heb… dan laat ik er gewoon een aantal komen… dan kan ik een eerste serie gaan bouwen…

Leuke posts en ik bewonder je ambitie! Voor een serieze start met serieuze aantallen heb je echter wel flink startkapitaal nodig voor alle materialen en apparatuur. Heb je wel eens aan crowdfunding gedacht? Zoals bijvoorbeeld via Kickstarter.com

Ik ben zelf backer van the Bradley watch die hier al eerder voorbij is gekomen.
Er komen op Kickstarter wel vaker horlogeprojecten langs, zou erg leuk zijn als er een project op Kickstarter komt van een forumlid van Horlogeforum.nl !!

Dit Original Grain horloge project deed het dit jaar daar ook erg goed. Zie hier: http://kck.st/10sHoKk en een die nu loopt: http://kck.st/15hfJdl

Dus misschien wel ook wel iets voor jou, iedereen kan op Kickstarter een project beginnen.

Kickstarter… ik ben er nog niet van overtuigd… 't heeft voor mij nog te veel het imago van “goedbedoelende hobbyisten”… de Bradley is een positieve uitzondering. dat wel…

Eerst maar eens alles uitpluizen, en zien wat ik ECHT nodig heb… ik kan al veel doen in eigen beheer… dat scheelt…