Alternatief voor ETA?

Zelf vind ik kickstarter een geweldig initiatief. Precies waar het bedoeld voor is de mogelijkheid van een echte spin off te geven. Wat betreft je opmerking m.b.t. ze veel in de hobby sfeer zitten kan ik het niet echt mee eens zijn. Marketing en produkt lancering zul je zelf toch bepalen en de juiste toon kunnen zetten. Ik vind de tip van stitch helemaal zo gek nog niet.

Ik ben ook benieuwd. Realiseer je wel dat wanneer je er een Zwitsers uurwerk in stopt en de assemblage in Nederland (zelf) doet je er geen Swiss Made op mag zetten. Dat is echter wel wat de “kenners” erop willen zien. Mij maakt het echter geen Myota uit wat erop staat. :smiley:

Of het een aanbeveling is weet ik niet maar Cookoo en pebble zijn ook ontstaan op kickstarter.

Als ik kijk naar Kickstarter… op zich leuk… maar om je project te beginnen moet je al wel een prototype hebben… en… als ik een prototype kan bouwen, dan kan ik ook in serie gaan werken.

in een Fase als deze heb ik de volgende dingen WEL:

een CNC Freesbank
een conventionele Draaibank
een Basisset Horlogemakers gereedschap
een Werkbank
een airbrush
een Visie

wat ik NIET heb:
een EtsTank
een verguld/rhodineertank
een tampondrukmachine
een Lasergraveermachine
een werkplaats

nou kan ik zonder laser… maar met een laser kan je meer… ik kan dus zeggen… ik begin met een eerste batch zonder laser… en als ik genoeg verdiend heb om er een aan te schaffen… dan komt ie er…
Een Etsbak heb ik ook nog niet meteen nodig. het Etsen kan ik uitbesteden… Lasergraveren kan ik overigens ook buiten de deur laten doen…

het vergulden of rhodineren kan ik uitbesteden… als ik horloges maak met een Aluminium kast, dan kan ik die ook beter buiten de deur laten Anodiseren… Ik heb immers al 2 kasten laten doen, en ik ben zeer te spreken over het resultaat

met de CNC Freesbank kan ik: horlogekasten maken, Wijzerplaatblanks frezen, eventueel zelf rotors maken voor automatische kalibers, en daar vrolijk mijn eigen naam op graveren, Perlage aanbrengen, en mogelijk zelfs Guilloché…

de draaibank gebruik ik voor: het op maat maken van wijzerplaatpootjes (indien de benodigde maat niet verkrijgbaar is, het nadraaien van wijzerplaten, en het Sunburst slijpen van wijzerplaten…
Ook kan ik de draaibank inzetten bij het voorbewerken van kasten… zodat ik minder heb te frezen…

wijzerplaten kan ik lakken met de airbrush, en mogelijk vind ik een bedrijf waar ik het bedrukken kan uitbesteden

Als ik er een zwitsers kaliber instop, dan mag ik er inderdaad geen Swiss Made opzetten… maar Handmade in the Netherlands mag wel… en nederland heeft ook een goede naam als het om precisie gaat… na de zwitserse draaibanken zijn de nederlandse bij de nauwkeurigste met de beste reputatie
bij de info kan ik altijd vermelden Swiss Caliber.

Verder zit ik nog met de verpakking…ik ben geen houtbewerker… maar mijn vader is dat wel… en hij heeft ook de machines om mooie houten kistjes te maken in elke denkbare houtsoort, dat kan ik wel aan hem overlaten…

het enige waar ik nu dus in concreto mee zit is een werkplaats…zodra ik die heb, kan ik wat gaan maken…daar moet ik dus eerst munten voor binnenhalen…
Ik wil op Kickstarter geen fondsen werven voor een werkplaats… daar moet ik sowieso zelf voor zorgen… omdat ik die werkplaats ook voor andere zaken ga gebruiken…

Made in Fryslan? misschien?

dreski Schreef:

Ik ben ook benieuwd. Realiseer je wel dat wanneer
je er een Zwitsers uurwerk in stopt en de
assemblage in Nederland (zelf) doet je er geen
Swiss Made op mag zetten. Dat is echter wel wat de
"kenners" erop willen zien. Mij maakt het echter
geen Myota uit wat erop staat. :smiley:

Dan zou het de "bermuda-driehoek in friesland compleet maken, met van der Klaauw in Heerenveen, van der Gang in Dokkum en mijn bedrijfje in Balk… :slight_smile:

dan moet er straks nog een Fries vlagje op de wijzerplaat?.. (:smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:

dan moet er straks nog een Fries vlagje op de
wijzerplaat?.. (:smiley:

Hai mun beurs al kloar veur unne prej-ordur te ploatse, mar meej zunne vlag meej rooie hartjes… dan hoak ik af :stuck_out_tongue:
As nou zo inne woar…

(:smiley:

Nee…diene vlag kump’r nie op… ge moogt hier ook nie zegge da’t hartjes benne…

ik moet nog helemaal integreren hier… gelukkig loop ik al regelmatig op klompen…

Ik ben vandaag nog wat aan het ontwerpen geweest… met name de Indexen… eigenlijk…

die Indexring kan apart gemaakt worden… zodat ik meerdere layouts kan maken, en monteren…

zo heb ik meteen meerdere uitvoeringen…

Arie Kabaalstra Schreef:

Nee…diene vlag kump’r nie op… ge moogt hier ook
nie zegge da’t hartjes benne…

ik moet nog helemaal integreren hier… gelukkig
loop ik al regelmatig op klompen…

Ik ben vandaag nog wat aan het ontwerpen geweest…
met name de Indexen… eigenlijk…

https://lh4.googleusercontent.com/-FLLIlkG6t14/Ujc
lcCMSLRI/AAAAAAAACHk/pDE2JTM60ws/w930-h809-no/JHB+
Instrument+1-4.jpg

die Indexring kan apart gemaakt worden… zodat ik
meerdere layouts kan maken, en monteren…

zo heb ik meteen meerdere uitvoeringen…

Recyclen is tegenwoordig in!
Ik zou de kasten daarom maken uit (uitgewerkt) hout van Friese doorlopers.
Deel wat promo-exemplaren uit aan het elftal van FC Heereveen of een schaatsploeg en het halve legioen staat in de rij voor een (betaald) exemplaar;)

Bij gebleken succes, dien ik graag per PM een nota in, voor de ideeën!:wink:

Hout van Friese doorlopers… ja ja…ik heb zelf vroeger op friese doorlopers geschaatst… en… daar zit eigenlijk weinig hout aan… ik denk dat de Firma Nooitgedacht uit Ylst, hier niet te ver vandaan meer hout verwerkt in de handvatten van de beitels die ze maken… 't is wel topkwaliteit… dat wel

ik heb op Kickstarter ook even gekeken naar OG, Original Grain… wel een mooi en origineel idee…maar… Maple?.. voor een horlogekast?.. Maple wordt ook gebruikt voor skateboards, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het wel sterk is, gezien de klappers die ik gemaakt heb met mijn Skateboard, maar het is ook vrij zacht hout…
zou ik ooit houten horlogekasten maken, dan uitsluitend uit Bruyère… dat hout is zo dicht van structuur dat het niet eens wil branden… ook dat kan ik uit eigen ervaring beamen omdat ik regelmatig de brand jaag in een pluk tabak gestopt in mijn bruyère pijp…

Hout werkt te veel voor een goede horlogekast… of iemand moet nog een batch antilliaans hardhout hebben…(:D…

zoals even hierboven al te lezen was… veel dingen heb ik al… machines, computer, de juiste software… ik zou met een werkplaats al kunnen starten…'t eerste wat ik moet doen is dan wat opspanmallen maken zodat ik echt seriematig kan werken… misschien een lintzaagje kopen om plakjes titanium te zagen… of ik ga 't maken uit platte strippen… dat scheelt aanzienlijk met zagen, en dientengevolge ook met de slijtage van het zaaglint…

Promo-exemplaren uitdelen?.. ik ben toch het leger des heils niet?..B)-
de mensen die een horloge willen van mijn hand, dat zijn de “celebreties” zij willen zich onderscheiden… daar heb ik geen “helden” voor nodig…

Ben je al spullen aan het inkopen??

"Aluminium gaat naar horlogemaker

Delen van de Dakota zullen gebruikt worden voor design meubels. Verder gaat een deel van het aluminium naar een horlogemaker zodat er horloges van gemaakt kunnen worden."

Arie Kabaalstra Schreef:

ge moogt hier ook nie zegge da’t hartjes benne…
(:smiley: Vooruit, pompeblêden dan…

Ik ben vandaag nog wat aan het ontwerpen geweest…
met name de Indexen… eigenlijk…

Als ik wat ik wat tips mag geven (ja dat mag ik :D)

• Kastvorm is mooi retro, maar ik zou de lugs wat smaller maken door de afstand tussen de lugs te vergroten. De bandbreedte oogt wat iel ten opzichte van de breedte van de lugs
  • De wijzers vindt ik wat te veel race uitstraling hebben voor deze vorm van de kast
  • Indexring is origineel maar wat druk
    Al met al zie ik zeker de potentie voor een mooi originele klok (tu)

Ik ben het niet… Ik zou het niet willen… ALu uit een oude C47?.. ik kan niet op voorhand zeggen welke kwaliteit het is… en gezien de vooruitgang in fabricage is de kwaliteit van dat alu ook twijfelachtig… in mijn ogen een beetje alsof je de Titanic gaat lichten om het staal te gebruiken voor horlogekasten… zie ik netzomin zitten.

Ik heb de kast zoals ie nu getoond is “effe snel inmekaar geschetst”… hij is inderdaad wat lomp…mogelijk pak ik het ontwerp van de Verdal, en pas ik de Cavity aan… een Miyota 9015 is maar 11.5’’’, dus dat past wel… en hij is met 4.2 mm ex wijzers nagenoeg even dik… can do…
de Indexring is wel wat drukker dan wat jullie van me gewend zijn… de rondjes op de uur indices zijn eigenlijk gedaan met de gedachtengang om er Luminova in aan te brengen.

titanic staal voor een horloge? is al gedaan.:smiley:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://s2.hubimg.com/u/298801_f496.jpg&imgrefurl=http://cgull8m.hubpages.com/hub/Romain-Jerome-Watch-That-Doesnt-Tell-Time&h=545&w=496&sz=40&tbnid=b6fc3QNxT7D-uM:&tbnh=90&tbnw=82&zoom=1&usg=__T6q51CpK0UemHUsvArSySa8WtKw=&docid=N3mx3E4TRuOPVM&sa=X&ei=ZUc3UqXxKNHMtAaAqoCoCw&ved=0CF4Q9QEwBQ&dur=352

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik ben het niet… Ik zou het niet willen… ALu
uit een oude C47?.. ik kan niet op voorhand zeggen
welke kwaliteit het is… en gezien de vooruitgang
in fabricage is de kwaliteit van dat alu ook
twijfelachtig… in mijn ogen een beetje alsof je
de Titanic gaat lichten om het staal te gebruiken
voor horlogekasten… zie ik netzomin zitten.

Ik heb de kast zoals ie nu getoond is “effe snel
inmekaar geschetst”… hij is inderdaad wat
lomp…mogelijk pak ik het ontwerp van de Verdal,
en pas ik de Cavity aan… een Miyota 9015 is maar
11.5’’’, dus dat past wel… en hij is met 4.2 mm
ex wijzers nagenoeg even dik… can do…
de Indexring is wel wat drukker dan wat jullie van
me gewend zijn… de rondjes op de uur indices zijn
eigenlijk gedaan met de gedachtengang om er
Luminova in aan te brengen.

Denk vooral na wat je speciaal wilt laten zijn in dit horloge. Mis namelijk nog wel een karakteristieke look en feel.

Kickstarter is een gok. het heeft wel als voordeel dat je naast een startkapitaal en orders ook gelijk heel veel internationale aandacht krijgt. En een doelgroep die voor een goed project heel snel de credit card trekt. Doe je het goed dan sta je direct vol in de spotlights van de internationale pers en heb je een schare fans. Kickstarter geeft zoals de naam al aangeeft een starter een enorme boost in de goede richting. En trekt het meteen uit de hobby en garage sfeer. Want je kunt nog zulke mooie producten bedenken, als bijna geen hond het koopt ben jij de klos. Al mislukken wel de meeste projecten door onderschatting, een slechte voorbereiding of teveel focussen op bijzaken.

Een investering vragen voor een goede werkplaats en gereedschappen komt juist regelmatig daar voor. Dit is een mooi en ook heel sympathiek voorbeeld. Meedoen kan nog! http://kck.st/1a6VFQ1

tja… look and feel… dat is dat “klik” verhaal… sommigen worden warm van een oude Omega… anderen lopen warm voor en Rolex submariner…

de manier waarop het gemaakt wordt is vooralsnog 't geen wat deze horloges bijzonder maakt… eenvoudige vormgeving, die middels een wiskundig foefje bewerkt wordt…om een lange neus te trekken naar al die “nieuwlichters” die voor elk rechttoe-rechtan blokje een Cam pakket nodig hebben…
Ik kan de “instrument 1” aan de machine programmeren… dus zonder CAMsoftware… ik heb wel wat CAM gebruikt… maar niet voor zaken die ik niet net zo goed met de hand had kunnen proggen…

ik wil iets nieuws doen met de hele constructie…met het uiterlijk, en met de materialen… ok… er zijn er meer die Titanium gebruiken… maar Aluminium?..of Brons… ok… dat zijn er ook wel een paar… maar Brons heeft zo zijn schare liefhebbers…

Eerst maar eens alles op een rij zetten voor ik mijn project laat kickstarten…

Lijkt me toch dat er veel meer liefhebbers zijn voor RVS(eventueel titanium)
Er zijn volgens mij niet echt veel liefhebbers die met een gevlekt(brons,aluminium brons) willen rondlopen.Ook aluminium lijkt me niet echt een hardloper worden
Neem aan dat je er uiteindelijk je brood mee wilt verdienen en dat zie ik niet gebeuren met bronzen,aluminium bronzen en aluminium kasten.

't is ook niet dat ik alleen maar Brons en Alu ga gebruiken…

Qua bewerken heb ik een bloedhekel aan RVS… je gereedschappen slijten als een Dolle…
Qua eigenschappen is Titanium voor mij te verkiezen… mijn machine lust het rauw… dit in tegenstelling tot RVS… Titanium is bovendien lichter… iets wat ik belangrijk vind… bovendien vind ik de tint mooier dan die van RVS… wat donkerder… en mooi te polijsten…

Kemmner gebruikte in een goedkopere versie van zijn seahorse (- 70 euro) een ch824, zou een chinese kopie van de 2824 zijn, en veel goedkoper. Ik heb een forumpost gevonden waarin Eddie van tz-uk suggereerde dat de ch824 uit dezelfde chinese fabriek komt als de 2824, alleen gaat deze laatste nog even naar zwitserland om ‘een vijsje of 2 vast te draaien’ (mijn interpretatie) om dan de stempel ‘made in switserland’ te krijgen.
Misschien zijn die movements wel een optie ?

ok, maar veel liefhebbers vinden het juist een nadeel dat titanium zo licht is. Voelen graag iets aan de pols. Voor zover ik weet is RVS toch wel behoorlijk te verspanen, mits de juiste plaatjes gebruikt worden ?