Ik heb ook begrepen dat Seagull de afmetingen van haar kalibers afstemt op ETA’s van vergelijkbaar… ehh “kaliber”
Ik ga eerst de zwitsers maar eens contacten… Soprod en Sellita… wat zij in huis hebben bevalt me wel… vooral Soprod… een Kaliber van 11½’’’ en slechts 3.6 mm dik… voor een automaat… lekkerrrr
eerst maar eens zien wat ze kosten… en of ik ze rechtstreeks kan inkopen…
ik heb dat artikeltje gelezen…'t is toch niet zo denderend met de afwerking van die chinese spullen… als ik dat soort zaken zie… dan word ik daar niet vrolijk van… helemaal niet…
als je bedenkt dat ik in het verleden aan snijstempels heb gewerkt die schoner waren dan een chinees kaliber…
Ik moet zelf ook nog de nodige voorzorgen gaan nemen om schoon te werken… maar da’s met latex vingertoppen wel op te lossen…dat zijn ook de kosten niet…
Na 1 servicebeurt zijn de uurwerken vrijwel gelijk volgens bovenstaand artikel. Het gaat volgens hem inderdaad over de assemblage en quality control. Let wel Dit is slechts 1 artikel. Ik heb verder wel vaker gelezen dat Sea-gull dit inmiddels prima op orde heeft. Ik weet ook niet of die 2130’s allemaal uit dezelfde fabriek komen.
Ik begin na wat spit en zoekwerk eigenlijk steeds meer te neigen naar Soprod… waarom?.. op hun site staan niet alleen maar mooie plaatjes van hun kalibers, maar ook de specificaties in een nette PDF, en in een andere PDF vind je de hoofdafmetingen voor het inkasten, alsmede een “manual” voor onderhoud… de smeerpunten, en de te gebruiken smeermiddelen… Kijk… die lui hebben verstand van het vak, en ze dragen het over aan de klant… ze willen op die manier zorgdragen voor goed onderhoud… door een beknopte servicemanual gewoon gratis beschikbaar te stellen op hun site… Dat zijn zaken waar ik blij van wordt…
de wijzerplaatpootjes worden bij Soprod met “suikerbroodjes” vastgezet, schroefjes met een scherpe rand om het kopje, met een inkeping… indraaien, terugdraaien tot de keep voor het gat zit… wijzerplaat erop, en dan het schroefje iets lossen…max ¾ slag… zo “trek” je de wijzerplaat altijd strap op het kaliber… 't schijnt een heel oud systeem te zijn… maar ik vind het een mooi systeem…
de “grendeltjes” van ETA snijden ook wel iets in de pootjes, maar die “trekken” niet… dus als je je wijzerplaat bij het monteren niet goed aandrukt, dan ligt je kaliber scheef in de kast, en duw je de boel naar de gallemiezen bij het inkasten, omdat de Uurwerking het zooitje toch wel aandrukt… gevolg?.. een Kaliber dat onder spanning in je kast ligt… en da’hoort nie!
Ik zou wel een horloge kopen met een soprod
uurwerk. Lijkt me prima!
Kijk!.. Daarom dus… :)… Nee… maar zonder gekheid… als ik nu een horloge atelier zou willen opzetten… en ik zou die site vinden… dan zou ik zeker cont… wacht even… Ik BEN eigenlijk al wat aan het opzetten… X(
niet dat een Miyota of Seagull niet zo zuiver zou lopen… maar de afwerking en de documentatie staan bij de zwitsers gewoon op een hoger plan…
Ik keur liever een onderdeel af, dan dat ik het Opknap…'t is me wel eens gebeurd dat ik een onderdeel één honderste te klein had… jammer dan… afvalbak… nieuwe maken… klaar…
Zoals ik in andere topics al aangaf… ik wil louter kwaliteit… “high end watches from the low-lands” zeg maar…
Een investering vragen voor een goede werkplaats
en gereedschappen komt juist regelmatig daar voor.
Dit is een mooi en ook heel sympathiek voorbeeld.
Meedoen kan nog! http://kck.st/1a6VFQ1
Als ik er een zwitsers kaliber instop, dan mag ik
er inderdaad geen Swiss Made opzetten… maar
Handmade in the Netherlands mag wel… en nederland
heeft ook een goede naam als het om precisie
gaat… na de zwitserse draaibanken zijn de
nederlandse bij de nauwkeurigste met de beste
reputatie
bij de info kan ik altijd vermelden Swiss
Caliber.
Dat wordt dacht ik vaker/eerder Swiss Mov/Movt/Mvt/… genoemd.
Verder zit ik nog met de verpakking…ik ben geen
houtbewerker… maar mijn vader is dat wel… en hij
heeft ook de machines om mooie houten kistjes te
maken in elke denkbare houtsoort, dat kan ik wel
aan hem overlaten…
Ja… Swiss Movement… dat zal het dan moeten worden… ik houd niet zo van afkortingen… 'k had al moeite genoeg met Lupa’s die je in je Libroza kon vervoeren… en dat die verstrekt werden door de Cadi… degenen die dat begrijpen hebben waarschijnlijk hun dienstplicht nog vervuld…
een houten kistje is toch wel het minste wat ik kan verzinnen… Als ik kwalitatieve horloges wil gaan maken, dan moet ik toch ook met een bijpassende verpakking komen… een plastic doosje vind ik niet passen…
't is alleen even de vraag welk hout… een inheemse ( dus van oorsprong hier in nederland voorkomende ) soort is wel passend… Eiken… dat zou wel mooi zijn, of beuken…in elk geval niet dat “waaibomenhout” van sigarenkistjes… je horloge hoeft tenslotte niet naar Ceder te geuren…
Ook dat soort zaken wil ik goed geregeld hebben…
Bandjes… daar moet ik ook nog goed over nadenken… doe ik er gewoon een bandje aan, of doe ik er nog een bij?..moet ik er ook nog een band-tooltje bij doen…of laat ik de keuze voor de band aan de klant over… ?
Een horloge ‘head-only’ leveren lijkt me een mooie optie. Als je de lugs doorboort of schroefjes er aan zet kan iedereen makkelijk een bandje van zijn/haar keuze er aan zetten.
Je zou ook een paar banden als optie kunnen doen. De koper kan dan zelf uitzoeken met welke band het horloge geleverd wil hebben. Alleen dat is logistiek meer een uitdaging.
Geen metalen band? Een mooie solide stalen band die exact past tussen de lugs, zoals bij Rolex. Dat vindt ik bij after market banden en zelfs bij veel originele (Orient, Seiko, Rado), die zitten te los aan de kast en rammelen te veel.