In een ander inmiddels gesloten topic kreeg ik een heel naar antwoord op de volgende vraag: Welke reinigings en spoelvloeistoffen raad je aan voor je Elma en waar zijn die verkrijgbaar in Nederland?
Ik vond dat wel vervelend. Aangezien communicatie zowel de zender als de ontvanger betreft probeer ik het nog een keer, maar nu wat duidelijker. Ik gebruik in de Elma de bekende vloeistoffen WF pro en suprol.
(Ja ik weet hoe het apparaat werkt)
De Elma vloeistoffen zijn erg duur en lastig verkrijgbaar in Nederland en dat wordt steeds moeilijker.
Bij sommige leveranciers staat het al lange tijd op “out of stock” alternatief is bestellen in het buitenland.
Er zijn meer reinigingsvloeistoffen op de markt, daar heb ik geen ervaring mee.
Weet iemand een goed alternatief voor de WF en Suprol?
Wat is je ervaring en waar is het verkrijgbaar in Nederland.
Ook creatieve oplossingen zouden interessant kunnen zijn om een keer uit te proberen.
Je kan ook gebruik maken van vluchtige stoffen om te spoelen, maar dat wil ik niet vanwege brandgevaar.
Vroeger ELMA gebruikt, niet tevreden en over gestapt naar L&R. Goed resultaat echter - ondanks regelmatig verschonen- kreeg ik na verloop van tijd een teer achtingen neerslag in het eerste bad. Nu begrijp ik uit andere posts hier dat dat aan blootstelling zonlicht en temperatuur schommelingen zou kunnen liggen. De reden om om te schakelen naar de huidige ELMA producten is dat ik bij collega’s een veel mooiere glans zag na reinigen met de huidige ELMA producten. Inmiddels gebruik ik deze al een hele tijd en ben zeer tevreden. Neerslag heb ik nog niet gehad.
L&R is zeker een goed alternatief.
In Nederland kun je het ook bij Bijou Modern krijgen.
Heb je een specifieke reden om te willen bestellen in Nederland? Verzenden binnen de EU gaat vrij transparant. Klopt wel dat het een dure grap is, elk €109 voor 10 liter.
Voor wasbenzine heb ik een vergelijkbaar maar zuiverder product. Dat durf ik wel te gebruiken in afgesloten pot.
Maar niet in de Elma, daar komen te veel dampen vrij. En dat in combinatie met oude elektronica vind ik gevaarlijk.
Gelbar ken ik niet, ga ik eens uitzoeken.
Al deze vloeistoffen zijn inderdaad erg duur geworden. Wat ik doe om de levensduur van vloeistoffen te verlengen is zeer vieze uurwerken voor het normale reinigings proces eerst met kwastje en klein beetje vloeistof schoon boenen.
In principe na 20 beurten, maar door de problemen met mogelijke vlekjes die achterblijven ( UV en temp gebonden ) doe ik het sneller… minder gedoe achteraf.
Ik gebruik Gelbar voor het reinigen en Elma voor het spoelen. Gaat vlot. Maar ik heb geen vergelijking met andere systemen.
Nog even over misverstanden: Het topic van Macx(Wolter) is voor de beginners en jouw vraag kwam net tegelijk met een nogal vervelende sneer( ook al rechtgezet overigens)
Vandaar de verwarring…
Ik doe er veel en veel langer mee (Elma baden). Pas als ik echt achteruitgang in resultaat ga zien ververs ik ze. Tientallen malen sowieso. Da’s het mooie van een SE, je bepaalt zelf hoe lang in welk bad. En ik hoef er in mijn atelier niet eens voor op te staan om een volgend bad te kiezen.
Dat was een lange zoektocht. Totdat het oranje zich verder openbaarde (UV en warmte… zoals @BMWX6M aangeeft). Er hangt nu een bbq cover over mijn Elma.