L&R is al binnen. Spoelvloeistof is mooi helder. De reinigingsvloeistof bruin, klopt dat of is deze niet meer goed?
Nu test uurwerk in bad
L&R is al binnen. Spoelvloeistof is mooi helder. De reinigingsvloeistof bruin, klopt dat of is deze niet meer goed?
Dat is ook de kleur van verse Elma WF Pro. Lijkt me geen probleem, maar ken L&R verder niet. Ik zou trouwens zelf tot aan het streepje aanvullen. Dan komt de korf nooit “droog” in het midden tijdens het spoelen.
Inderdaad de foto van Jenneke zat nog in mijn hoofd, maar dat is veel donkerder meer oranje.
Het korfje staat mooi onder en midden boven is leeg.
Is dat toevallig die van mij?
Klopt, is bruin en mooi doorzichtig.
Als we de moeizame start van deze uiterst interessante vraag even parkeren ben ik ervan overtuigd dat iedere horlogemaker, als dan niet hiermee hobbymatig bezig is, gebaat is bij een ideaal advies.
We zijn er allemaal mee bezig of je nu wel of geen roterende schoonmaak machine van welk merk dan ook gebruikt.
Zelf heb ik het geluk jaren geleden een mooie Elma te mogen overnemen, wil hem ook heel graag gebruiken (af en toe ook gebruikt) maar ondervindt ook een paar belemmeringen. Ben niet heel groot behuisd en heb ook geen optimaal afzuigsysteem in de ruimte. En daar wringt ook een beetje de schoen. Als je de bijsluiter leest van de producten die je nodig hebt wil je daar, zeker niet on-geventileerd naast gaan zitten. Gebruik nu Platina cleaner 1:20 en Platina WF2, besteld bij hobbyklok. Maar door de hierboven beschreven situatie te weinig gebruikt om er een onderbouwde recensie over te kunnen schrijven. Voor nu is dus het alternatief terug naar de basis, alle stenen eerst grondig pennen. Daarna onderdeel voor onderdeel in de wasbenzine reinigen, vervolgens spoelen in de IPO en laten drogen op een snel zuigende tissue. Realiseer absoluut dat ook deze methode verre van ideaal is als het gaat om je gezondheid. Secuur schoonmaken boven een glasbokaal met wasbenzine heb je ook binnen de kortst mogelijke tijd barstende koppijn. Alleen al om die reden zou ik heel graag de Elma weer willen inzetten. Alleen met welke chemicaliën?
Deze discussie heeft ertoe geleidt dat ik gisteren vrijwel de hele dag op het internet aan het zoeken ben geweest naar het beste alternatief en moet zeggen, ben er absoluut nog niet uit. Hoop echt dat we elkaar hiermee zouden kunnen helpen.
Wat is er allemaal op de markt, L&R, Symbol, Elma, Robisol, Gelbar, …… zullen allemaal hun eigenschappen hebben en laat mij graag voorlichten wat het beste is. Maar de beschikbaarheid is ook een dingetje. VandeGevel, Bijou modern, Flume en Bullnheimer leveren in principe niet aan particulieren (van VandeGevel heb ik begrepen dat ze een uitzondering maken als je aan de balie staat, maar om nu voor een flesje chemicaliën 200km te gaan rijden?) Daarnaast hebben we ook nog het probleem dat, op NL en Duitsland na de Cousins e.d. op een chemicaliën bestelling geen postzegel plakken.
En wat is de meest ideale samenstelling van de schoonmaakmiddelen, wel of niet aangelengd met demiwater zoals L&R? Klinkt wel als ideaal maar zoals gezegd voor de hobbymatige horlogemaker lastig te kunnen kopen. Mijn beste optie tot nu toe is de Platina WF1 en 2 bij hobbyklok te bestellen en een oplossing te gaan zoeken voor de afzuigventilatie of Gelbar bij Sparepart-Watches bestellen met hetzelfde dilemma. Resumerend ben ik dus wel heel blij met alle tips en meningen die langskomen. Hopelijk komen we met elkaar al dan niet tot een chemische oplossing waar we allemaal gezond blij van worden en ook nog eens als hobbymatige horlogemaker gewoon kunnen bestellen.
Ook wel interessant Dasty om uurwerken te reinigen. Dasty haalt zelfs olielekkage vlekken uit een betonvloer. Daar wil ik best een eigen uurwerk als proefkonijn voor inzetten.
Welke concentratie en welke spoelvloeistoffen raad je aan?
Ik gebruik Dasty (gifgroene kleur) om in de ultrasoon de uurwerken (uit elkaar en onderdeeltjes goed gesorteerd in kleine mandjes) de eerste beurt te geven.
Daarna gebruik ik in de Elma ElMa 1:9 opgelost in water.
Daarna (weliswaar in de bijkeuken) 2 naspoelingen in wasbenzine.
Ik ga nog overstappen op watervrije spoelmiddelen, maar met wasbenzine gaat het prima.
Ik doe de fragiele damesuurwerkjes liever met de hand, eerst wasbenzine en daarna IPA (alleen het anker en de balans niet ivm schellak). Wordt net zo mooi schoon als met de Suprol en WF van Elma alleen duurt het een stuk langer
Oh en wat @DirkT zegt, de dampen zijn ook niet aangenaam, ondanks dat ik de ruimte wel goed kan ventileren…
Dasty puur of verdund?
In het geval verdunt Hoeveel
Qua verhouding heb ik het niet berekend. Ik heb een ultrasoontje van Lidl ooit gekocht…die vul ik met water dat de twee lagen uit de Elma korf onder water staan.
Dan een flinke scheut Dasty dat je het ruikt en dat het water wat verkleurt.
Misschien ook wel 1:9 aanhouden zoals Elma vloeistof?
Daarna 3x 10 minuten in de Elma. 1x reinigen en 2x naspoelen.
In mijn geval heb ik het puur op een wattenstaafje gedaan om alle oranje plakkerige spetters weg te kunnen poetsen. Als spoelmiddel voor een uurwerk heb ik nooit geprobeerd. Klinkt wel als een goede pre-rinse. Overigens is dasty niet een heel gezond goedje als je de ingrediënten bekijkt.
Peter van der Kraats verkoopt op de Rikketik de 5 liter cans van Elma.
Hij heeft dus naast Spareparts Watches ook een groothandel, Holland Star Import.
Schoonmaakbaden zoals: Rubisol, F45, F45 Lube S, PF 80, Gelbar, Elma, enz. zijn bij hem daar beschikbaar.
Ik borstel de platine, kloven en veerton voor de schoonmaakmachine altijd schoon in de wasbenzine. Dan zijn alle lagerstenen ook al brandschoon. Alleen oxidatie/verkleuring ed op de delen zal er niet vanaf gaan. Ik doe deze stap vooral om de vloeistoffen (Elma) te sparen. Vintage uurwerken kunnen nogal vies zijn
Als horlogeprutser gebruik ik ook overdadig wasbenzine om de tappen en rubi’s schoon te krijgen.
En pegwood om aangekoekte rommel uit stenen te pennen.
Over het schoonmaken van lagerstenen, wel, daar kan ik wel wat over vertellen voor de ultieme sleutelaars.
Ik lees hier iets wat niet direct handig resp. toepasbaar is, immers sommige lagerstenen hebben een zeer klein loch gat en pegwood krijg je niet altijd zo fijn-puntig gesneden, dat het in het loch past, daarbij komt ook nog eens het volgende, als het afbreekt, kan komt er dus pegwood in het loch gat en hoe krijg je dat er dan weer uit. Wel, ik doe het zelf als volgt;
Ik gebruik hiervoor pivots die in verschillende maten zijn te verkrijgen, tandarts wortelkanaal ruimers en acupunctuur naalden. Zie hiervoor mijn topic “van acupunctuur naald tot oliegever” daar laat ik zien dat je een oliegever zelf simpel kan maken en in het topic eigen onderhoud iets over lagerstenen en hardheid.
Welnu, hoe werkt dat dan wel om een lagersteen loch weer goed schoon te maken.
Ik gebruik hiervoor de pivots die naar een punt gaat van 9/100 en 10/100.
Ook tandarts wortelkanaal ruimers. En natuurlijk de acupunctuur naalden.
Nu zijn de pivots en naalden rond van vorm en zal een loch niet direct goed vrij worden gemaakt van aangekoekte resp. vergomde olieresten en vuil.
Welnu, je legt de pivot op een plankje hout en met een super fijne diamantvijl vijl je voorzichtig vanuit de dikke kant naar de punt toe wat van de pivot weg, ongeveer 3 vijlstreken.
Als je niet wil dat de naald wegrolt, dan maak je een kerf in het hout en leg daarin de basis van de pivot, resp. de acupunctuurnaald. Vervolgens vijl je weer vanuit de dikke kant naar de punt toe iets van het materiaal weg ongeveer 3 vijlstreken.
Draai dan de pivot een kwartslag om en vijl weer wat weg, doe dat 4 keer.
Dan heb je een pivot punt die niet rond is maar vierkant, met een dergelijke punt zal je zeker gemakkelijk de vastgeplakte vuilresten weg kunnen halen.
Wees niet bang om de lagersteen te beschadigen, de hardheid van de steen is vele malen groter dan het materiaal van de pivot.
Kortom, je hebt het loch van een lagersteen weer perfect schoon gemaakt.
Dan nog iets over de te gebruiken schoonmaakmiddelen.
Voor de simpele huis tuin en keuken sleutelaar is Gelbar een prima schoonmaakmiddel, eventueel kan je er ook nog wat extra huis tuin ammoniak van de supermarkt bij doen, dan simpel met wasbenzine schoon spoelen in het tweede bad en dito naspoelen in het derde bad.
Als je niet aan het schoonmaken ben dan sluiten de deksels met een goede kurken pakking prima goed af, dus geen last van schadelijke geuren en/of stoffen. Gelbar is gewoon te koop bij Peter v/d Kraats, via Sparepart-Watches. Peter heeft ook een stand op de rikketik beurs.
Hoe simpel kan je het maken, wie zij dat ook al weer.
dixi
Mooie aanvulling. Dank hiervoor.
Wil Gelbar zeker gaan proberen. Rikketik in januari is voor mij gelijk een mooie gelegenheid om bij Peter langs te gaan.
Is het met de wasbenzine in de potje 2 en 3 nooit mis gegaan dat je de brandweer nodig had of een retourtje brandwonden centrum Beverwijk?
Ik doe het al meer dan 25 jaar op deze manier. Nooit problemen mee gehad.
Ik doe het 23 jaar minder lang dan @vinwat en ook hier geen problemen met wasbenzine spoeling…
Als je de kurken maar op de deksels hebt en op de motorbehuizing.
Keurig de maatstreepjes aanhouden en dan kletst de boel niet onder.
De verwarming van m’n Elma werkt wel, maar die gebruik ik niet.
De föhn van m’n ega is vele malen sneller dan de Elma. Alle kleine dingetjes zitten goed verpakt in de korfjes.
Daarna begint het leuke weer…
Alles uit de korfjes en klaarleggen in een stofstolpje…
Veer in de veerton…
Etc
Etc…
Ps…wasbenzine uit de supermarkt is ook vele malen goedkoper dan de Elma of LenR vloeistoffen…