Alternatieve Elma vloeistoffen

De vloeistoffen zijn best kostbaar, toch regelmatig vervangen. 10-15 keer voor het schoonmaakbad is wel de grens als je grote kalibers zoals een 7750 doet. Je ziet echt dat een mooi gerhodineerde uitvoering meer “glimt” met verse reinigings vloeistof.
Vergeet niet je eerste spoelpot, die wordt ook snel verontreinigd met de schoonmaak vloeistof die er niet is afgeslingerd.

Wat ook help, als je de luxe hebt een keer voorspoelen in een andere schoonmaakmachine, Ik heb hier een oude RM90 voor van Elma. Ik gebruik dan de vibratie stand met het nog gemonteerde uurwerk zonder de datumring oid. Daarna uitelkaar, napoetsen en dan de losse onderdelen in de grote schoonmaakmachine.

Ook altijd vooraf de echt vette dingen zoals de onderdelen bij het opwindsysteen, de binnenkant van de veerton etc, reinigen met benzine en een kwastje. Ik gebruik hier 100% benzine voor, die is veel zuiverder en ook minder vet dan die van kluswinkels.
Ik plan zakhorloges altijd in aan het einde van de levensduur van mijn schoonmaakvloestof. Die zijn zo grof dat het niet zo spanned is als de vloeistof niet 100% is.

2 likes

Dat is ook wel een goed idee. Nu verwijder ik dikke vetvlekken van tevoren op losse onderdelen met een kwastje wasbenzine. Hele uurwerk in ultrasoon is makkelijker eens kijken wat het resultaat is.

Ik ben wat aan het experimenteren met schoonmaakvloeistoffen.
L&R in de Elma doet het zoals te verwachten goed.

Iemand heeft in dit draadje Dasty gesuggereerd, dat leek mij ook een uiterst effectief middel. Maar voor de zekerheid heb ik eerst wat research gedaan, wat blijkt in Dasty zit Ethanol en daarnaast ook nog meerdere andere alcoholen. Dat vond ik wel iets om eerst uit te testen, alcohol kan namelijk de schellak van anker en balansjuweel oplossen.

Voor het in de Elma te doen eerst eerst maar een kleine test: Overnacht heb ik twee oude afgekeurde ankertjes in 10% groene Dasty gelegd. De volgende morgen opgevist. De robijntjes zaten nog op hun plaats, maar de schellak was zacht geworden en ze kwamen zonder kracht te gebruiken los.

Dus WAARSCHUWING gebruik geen DASTY voor je uurwerken.
Mogelijk voor de kasten en banden wel een mooie oplossing, maar dat moet ik nog testen.

11 likes

Goede test :+1: Wat ik mij afvraag: de schellak hardt toch weer uit? :thinking: Los van of je dit moet doen: niet aan de robijntjes komen en de schellak weer uit laten harden. Hoe lang duurt dat eigenlijk…

2 likes

Door schoonmaken, ultrasoon of Elma lijkt mij de kans vrij groot dat de robijnen scheef komen te zitten als de schelak zacht wordt.

Maar misschien maak ik mij druk om niets en blijft de schellak bij 10 minuten reinigen gewoon hard?

3 likes

Dasty noemt bij ons Dreft denk ik?

Is perfect voor banden, kasten, bezels en glaasjes met coating.

Ik gebruik voor de ultrasoon wel meestal Elma 95, maar voor gevoelige zaken zoals glazen met coating, of alu bezels dus Dreft.

Als de schellak wak wordt kan het product dus niet gebruikt worden in de Elma machine of ultrasoon daar deze de verplaatsing van de stenen kan veroorzaken.

Gebruik maar gewoon de L&R of Elma. :sunglasses:

Ik denk dat het wel degelijk over Dasty gaat.
https://www.wibra.nl/assortiment/dasty-ontvetter-navul/

Autocorrectie… Dasty bedoelde ik…

En Dreft zal wel dezelfde eigenschappen hebben? Maar Dreft doe je bij water en dat wil je dan weer niet op horlogeonderdelen van het binnenwerk.

Met Dreft Original handafwasmiddel verwijdert u vuil en vlekken op efficiënte wijze van uw vaat. Een kleine dosering is voldoende voor de gehele afwas, waardoor de 1200 ml fles extreem lang meegaat. Het vaatwasmiddel verspreidt een subtiele, frisse geur.

Ingredients: 5-15% Anionogene oppervlakteactieve stoffen; <5% Niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen; Benzisothiazolinone, Methylisothiazolinone, Phenoxyethanol, Parfums, Citral, Limonene.

1 like

Dasty is veel agressiever dan Dreft.
In verschillende sterkten te verkrijgen waarbij groen de standaard uitvoering is.
Het is een enorm sterke ontvetter alleen te koop bij de Wibra.
Ingeredienten:o.a.

• Tetrapotassium Pyrophosphate
  • C9-11 pareth
  • Ethanolamine
  • Coco Alkyamine Etoxylate
  • PPG-5-laureth-5
  • Citric Acid
  • Parfum
  • CI 47005
  • CI 45350
  • Fragrance Ingredients

Zelfs geschikt als velgenreiniger en het haalt olievlekken uit beton.
Het kan verf uitbijten en autolak beschadigen.
Draag handschoenen

6 likes

Ik wil het nog eens herhalen;

IK KEN EEN HORLOGEMAKER WIENS AANGEZICHT IS VERBRAND , AFSCHUWELIJK OM ZIEN, IS JAREN GELEDEN, DOOR BENZINE TE GEBRUIKEN IN EEN ELMA MACHIEN, ONTPLOFFING DOOR DE GASSEN EN DE
VONKJES AAN DE ROTOR VAN DE MOTOR. OOK MET EEN HAARDROGER ZIJN ER ONTPLOFFINGEN MOGELIJK.

8 likes

Kan niet vaak genoeg voor worden gewaarschuwd als je met ontvlambare stoffen werkt :+1:

1 like

Ik gebruik zelf de elma suprol en wf pro en merk dat als we het hebben over gassen/geur en dat dit alleen echt aanwezig is bij het vernieuwen van m’n potten. Eigenlijk lucht het vrij snel en doe ik dat in de berging nu maar wil de machine eigenlijk in de werkkamer hebben, wat zeggen jullie kan dat? De kamer kan gewoon gelucht worden als het moet.

2 likes

Doe ik hier ook, staat hier naast me. Na de droogcyclus gaat alles onder de stolp en twee dakramen open. 5 minuutjes wind en klaar. Dat gezegd zijnde, tijdens het schoonmaken ruik je het wel dus dan gaat in de toekomst ook het dak op een kier. Eens het geen -15° meer is buiten. :grin:

1 like

Hierbij wil ik wel aantekenen dat er een enorm verschil zit tussen benzine (dus wat je in de auto gooit) en wasbenzine. Benzine is vele malen vluchtiger en explosiever dan wasbenzine. Wasbenzine is uiteraard ook brandbaar maar mist de meest vluchtige componenten waardoor het veel minder gevaarlijk is.

Dus iets schoonmaken met benzine: Niet doen, dat is erg gevaarlijk. Wasbenzine is daarentegen gemaakt om dingen in schoon te maken en zal niet zo gauw ontploffen.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik wasbenzine ga aanraden om in je Elma te doen. Volgens mij is het wel net ietsje vluchtiger dan de officiële Elma vloeistoffen :thinking:

1 like