Peter van der Kraats verkoopt op de Rikketik de 5 liter cans van Elma.
Hij heeft dus naast Spareparts Watches ook een groothandel, Holland Star Import.
Schoonmaakbaden zoals: Rubisol, F45, F45 Lube S, PF 80, Gelbar, Elma, enz. zijn bij hem daar beschikbaar.
Ik borstel de platine, kloven en veerton voor de schoonmaakmachine altijd schoon in de wasbenzine. Dan zijn alle lagerstenen ook al brandschoon. Alleen oxidatie/verkleuring ed op de delen zal er niet vanaf gaan. Ik doe deze stap vooral om de vloeistoffen (Elma) te sparen. Vintage uurwerken kunnen nogal vies zijn
Als horlogeprutser gebruik ik ook overdadig wasbenzine om de tappen en rubi’s schoon te krijgen.
En pegwood om aangekoekte rommel uit stenen te pennen.
Over het schoonmaken van lagerstenen, wel, daar kan ik wel wat over vertellen voor de ultieme sleutelaars.
Ik lees hier iets wat niet direct handig resp. toepasbaar is, immers sommige lagerstenen hebben een zeer klein loch gat en pegwood krijg je niet altijd zo fijn-puntig gesneden, dat het in het loch past, daarbij komt ook nog eens het volgende, als het afbreekt, kan komt er dus pegwood in het loch gat en hoe krijg je dat er dan weer uit. Wel, ik doe het zelf als volgt;
Ik gebruik hiervoor pivots die in verschillende maten zijn te verkrijgen, tandarts wortelkanaal ruimers en acupunctuur naalden. Zie hiervoor mijn topic “van acupunctuur naald tot oliegever” daar laat ik zien dat je een oliegever zelf simpel kan maken en in het topic eigen onderhoud iets over lagerstenen en hardheid.
Welnu, hoe werkt dat dan wel om een lagersteen loch weer goed schoon te maken.
Ik gebruik hiervoor de pivots die naar een punt gaat van 9/100 en 10/100.
Ook tandarts wortelkanaal ruimers. En natuurlijk de acupunctuur naalden.
Nu zijn de pivots en naalden rond van vorm en zal een loch niet direct goed vrij worden gemaakt van aangekoekte resp. vergomde olieresten en vuil.
Welnu, je legt de pivot op een plankje hout en met een super fijne diamantvijl vijl je voorzichtig vanuit de dikke kant naar de punt toe wat van de pivot weg, ongeveer 3 vijlstreken.
Als je niet wil dat de naald wegrolt, dan maak je een kerf in het hout en leg daarin de basis van de pivot, resp. de acupunctuurnaald. Vervolgens vijl je weer vanuit de dikke kant naar de punt toe iets van het materiaal weg ongeveer 3 vijlstreken.
Draai dan de pivot een kwartslag om en vijl weer wat weg, doe dat 4 keer.
Dan heb je een pivot punt die niet rond is maar vierkant, met een dergelijke punt zal je zeker gemakkelijk de vastgeplakte vuilresten weg kunnen halen.
Wees niet bang om de lagersteen te beschadigen, de hardheid van de steen is vele malen groter dan het materiaal van de pivot.
Kortom, je hebt het loch van een lagersteen weer perfect schoon gemaakt.
Dan nog iets over de te gebruiken schoonmaakmiddelen.
Voor de simpele huis tuin en keuken sleutelaar is Gelbar een prima schoonmaakmiddel, eventueel kan je er ook nog wat extra huis tuin ammoniak van de supermarkt bij doen, dan simpel met wasbenzine schoon spoelen in het tweede bad en dito naspoelen in het derde bad.
Als je niet aan het schoonmaken ben dan sluiten de deksels met een goede kurken pakking prima goed af, dus geen last van schadelijke geuren en/of stoffen. Gelbar is gewoon te koop bij Peter v/d Kraats, via Sparepart-Watches. Peter heeft ook een stand op de rikketik beurs.
Hoe simpel kan je het maken, wie zij dat ook al weer.
dixi
Mooie aanvulling. Dank hiervoor.
Wil Gelbar zeker gaan proberen. Rikketik in januari is voor mij gelijk een mooie gelegenheid om bij Peter langs te gaan.
Is het met de wasbenzine in de potje 2 en 3 nooit mis gegaan dat je de brandweer nodig had of een retourtje brandwonden centrum Beverwijk?
Ik doe het al meer dan 25 jaar op deze manier. Nooit problemen mee gehad.
Ik doe het 23 jaar minder lang dan @vinwat en ook hier geen problemen met wasbenzine spoeling…
Als je de kurken maar op de deksels hebt en op de motorbehuizing.
Keurig de maatstreepjes aanhouden en dan kletst de boel niet onder.
De verwarming van m’n Elma werkt wel, maar die gebruik ik niet.
De föhn van m’n ega is vele malen sneller dan de Elma. Alle kleine dingetjes zitten goed verpakt in de korfjes.
Daarna begint het leuke weer…
Alles uit de korfjes en klaarleggen in een stofstolpje…
Veer in de veerton…
Etc
Etc…
Ps…wasbenzine uit de supermarkt is ook vele malen goedkoper dan de Elma of LenR vloeistoffen…
De vloeistoffen zijn best kostbaar, toch regelmatig vervangen. 10-15 keer voor het schoonmaakbad is wel de grens als je grote kalibers zoals een 7750 doet. Je ziet echt dat een mooi gerhodineerde uitvoering meer “glimt” met verse reinigings vloeistof.
Vergeet niet je eerste spoelpot, die wordt ook snel verontreinigd met de schoonmaak vloeistof die er niet is afgeslingerd.
Wat ook help, als je de luxe hebt een keer voorspoelen in een andere schoonmaakmachine, Ik heb hier een oude RM90 voor van Elma. Ik gebruik dan de vibratie stand met het nog gemonteerde uurwerk zonder de datumring oid. Daarna uitelkaar, napoetsen en dan de losse onderdelen in de grote schoonmaakmachine.
Ook altijd vooraf de echt vette dingen zoals de onderdelen bij het opwindsysteen, de binnenkant van de veerton etc, reinigen met benzine en een kwastje. Ik gebruik hier 100% benzine voor, die is veel zuiverder en ook minder vet dan die van kluswinkels.
Ik plan zakhorloges altijd in aan het einde van de levensduur van mijn schoonmaakvloestof. Die zijn zo grof dat het niet zo spanned is als de vloeistof niet 100% is.
Dat is ook wel een goed idee. Nu verwijder ik dikke vetvlekken van tevoren op losse onderdelen met een kwastje wasbenzine. Hele uurwerk in ultrasoon is makkelijker eens kijken wat het resultaat is.
Ik ben wat aan het experimenteren met schoonmaakvloeistoffen.
L&R in de Elma doet het zoals te verwachten goed.
Iemand heeft in dit draadje Dasty gesuggereerd, dat leek mij ook een uiterst effectief middel. Maar voor de zekerheid heb ik eerst wat research gedaan, wat blijkt in Dasty zit Ethanol en daarnaast ook nog meerdere andere alcoholen. Dat vond ik wel iets om eerst uit te testen, alcohol kan namelijk de schellak van anker en balansjuweel oplossen.
Voor het in de Elma te doen eerst eerst maar een kleine test: Overnacht heb ik twee oude afgekeurde ankertjes in 10% groene Dasty gelegd. De volgende morgen opgevist. De robijntjes zaten nog op hun plaats, maar de schellak was zacht geworden en ze kwamen zonder kracht te gebruiken los.
Dus WAARSCHUWING gebruik geen DASTY voor je uurwerken.
Mogelijk voor de kasten en banden wel een mooie oplossing, maar dat moet ik nog testen.
Goede test Wat ik mij afvraag: de schellak hardt toch weer uit?
Los van of je dit moet doen: niet aan de robijntjes komen en de schellak weer uit laten harden. Hoe lang duurt dat eigenlijk…
Door schoonmaken, ultrasoon of Elma lijkt mij de kans vrij groot dat de robijnen scheef komen te zitten als de schelak zacht wordt.
Maar misschien maak ik mij druk om niets en blijft de schellak bij 10 minuten reinigen gewoon hard?
Dasty noemt bij ons Dreft denk ik?
Is perfect voor banden, kasten, bezels en glaasjes met coating.
Ik gebruik voor de ultrasoon wel meestal Elma 95, maar voor gevoelige zaken zoals glazen met coating, of alu bezels dus Dreft.
Als de schellak wak wordt kan het product dus niet gebruikt worden in de Elma machine of ultrasoon daar deze de verplaatsing van de stenen kan veroorzaken.
Gebruik maar gewoon de L&R of Elma.
Ik denk dat het wel degelijk over Dasty gaat.
https://www.wibra.nl/assortiment/dasty-ontvetter-navul/
Autocorrectie… Dasty bedoelde ik…
En Dreft zal wel dezelfde eigenschappen hebben? Maar Dreft doe je bij water en dat wil je dan weer niet op horlogeonderdelen van het binnenwerk.
Met Dreft Original handafwasmiddel verwijdert u vuil en vlekken op efficiënte wijze van uw vaat. Een kleine dosering is voldoende voor de gehele afwas, waardoor de 1200 ml fles extreem lang meegaat. Het vaatwasmiddel verspreidt een subtiele, frisse geur.
Ingredients: 5-15% Anionogene oppervlakteactieve stoffen; <5% Niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen; Benzisothiazolinone, Methylisothiazolinone, Phenoxyethanol, Parfums, Citral, Limonene.
Dasty is veel agressiever dan Dreft.
In verschillende sterkten te verkrijgen waarbij groen de standaard uitvoering is.
Het is een enorm sterke ontvetter alleen te koop bij de Wibra.
Ingeredienten:o.a.
- Tetrapotassium Pyrophosphate
- C9-11 pareth
- Ethanolamine
- Coco Alkyamine Etoxylate
- PPG-5-laureth-5
- Citric Acid
- Parfum
- CI 47005
- CI 45350
- Fragrance Ingredients
Zelfs geschikt als velgenreiniger en het haalt olievlekken uit beton.
Het kan verf uitbijten en autolak beschadigen.
Draag handschoenen
Ik wil het nog eens herhalen;
IK KEN EEN HORLOGEMAKER WIENS AANGEZICHT IS VERBRAND , AFSCHUWELIJK OM ZIEN, IS JAREN GELEDEN, DOOR BENZINE TE GEBRUIKEN IN EEN ELMA MACHIEN, ONTPLOFFING DOOR DE GASSEN EN DE
VONKJES AAN DE ROTOR VAN DE MOTOR. OOK MET EEN HAARDROGER ZIJN ER ONTPLOFFINGEN MOGELIJK.
Kan niet vaak genoeg voor worden gewaarschuwd als je met ontvlambare stoffen werkt
Ik gebruik zelf de elma suprol en wf pro en merk dat als we het hebben over gassen/geur en dat dit alleen echt aanwezig is bij het vernieuwen van m’n potten. Eigenlijk lucht het vrij snel en doe ik dat in de berging nu maar wil de machine eigenlijk in de werkkamer hebben, wat zeggen jullie kan dat? De kamer kan gewoon gelucht worden als het moet.
Doe ik hier ook, staat hier naast me. Na de droogcyclus gaat alles onder de stolp en twee dakramen open. 5 minuutjes wind en klaar. Dat gezegd zijnde, tijdens het schoonmaken ruik je het wel dus dan gaat in de toekomst ook het dak op een kier. Eens het geen -15° meer is buiten.