Alweer een Omega

Dit is tot nu toe mijn oudste Omega. Ik vermoed dat het horloge uit de jaren 40’ stamt. Het horloge ziet er waanzinnig goed uit, op het barstje na. Volgens mij een Pilot Watch, maar ik kan geen soortgelijk model vinden;-)

Als iemand meer informatie aan het horloge kan toevoegen, graag:)

Ik hoop dat ik ernaast zit hoor, maar ik vind het uurwerk zo verschrikkelijk lijken op een Aziatische Unitas 6497. Dat zou in elk geval kloppen met de uitzonderlijke grootte voor een vintage Omega uit de 40er jaren.

Ik hoop echt dat ik word gecorrigeerd.

Dit is mi. geen bestaand model dus kun je lang zoeken helaas.
Waarschijnlijk afkomstig uit oost Europa.

Om een oordeel over het uurwerkje te kunnen geven zou
een close-up cq. macro plaatje meer uitsluitsel kunnen
geven adhv. het serienr.

Hopelijk heb je 'm voor de “looks” gekocht en er niet al teveel
voor betaald, houd je er ook rekening mee dat het geen shock-proof
uurwerkje is, dus uitkijken met stoten.

mvg

Dit lijkt me allemaal niet erg origineel, maar ik ben niet echt thuis in de door TS genoemde periode.

Ik heb er niet al te veel voor betaald, maar ik twijfelde in het begin ook. Ik zie ook een soortgelijk model alleen dan met zwarte wijzerplaat. Er staat ook in het uurwerk omega en serienummers. Ik zal een betere foto maken van de achterkant.

Het werk is eventueel een 38.5 T1. (Kalibers 160, 161, 162, 163)
Daarvan werden er in verschillende uitvoeringen tussen 1938 en 1966 ongeveer 1’000’000 stuks gemaakt.
Het formaat is 17’" en het is beschreven als antimagnetisch op verzoek en “économique” (goedkoop) en een groot succes (Voyage à travers le temps blz. 781. Afbeeldingen van de werken op blz. 804)
Er zijn uitvoeringen met 15 en met 17 stenen.
Ik vind geen afbeelding van deze kombinatie kast/wijzerplaat, maar dat wil niets zeggen, in het boek staat niet alles wat ooit gemaakt is.
De wijzerplaat lijkt me misschien een beetje mooi voor zijn leeftijd. Maar dat kan aan de foto liggen.

Maurits Schreef:

Het werk is eventueel een 38.5 T1. (Kalibers 160,
161, 162, 163)
Daarvan werden er in verschillende uitvoeringen
tussen 1938 en 1966 ongeveer 1’000’000 stuks
gemaakt.
Het formaat is 17’" en het is beschreven als
antimagnetisch op verzoek en “économique”
(goedkoop) en een groot succes (Voyage à travers
le temps blz. 781. Afbeeldingen van de werken op
blz. 804)
Er zijn uitvoeringen met 15 en met 17 stenen.
Ik vind geen afbeelding van deze kombinatie
kast/wijzerplaat, maar dat wil niets zeggen, in
het boek staat niet alles wat ooit gemaakt is.
De wijzerplaat lijkt me misschien een beetje mooi
voor zijn leeftijd. Maar dat kan aan de foto
liggen.

Mooi, qua uurwerk word ik hier inderdaad gecorrigeerd. :slight_smile: Het zou kunnen dat de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt natuurlijk.

Let wel op het woord eventueel!
Laten we wachten tot er een betere foto komt voordat we de ander tot “winnaar” uitroepen (in deze olympische tijd :wink: )

Wat me wel opvalt, is dat ik geen enkel polshorloge, maar alleen maar zakhorloges met dit werk vind.
Moet misschien nog verder zoeken.
Het modelnummer op de kastbodem helpt in ieder geval. En het serienummer op het werk evenals eventueel het kaliber - voorzover het erop staat - ook.

Korrektie: ik vind er net een in de baai en het is een eigenbouw special.
voor wie hem wil zien: 331122934813
De wijzerplaat is van dezelfde soort. Het werk is 90° gedraaid zodat de kroon bij 12 uur is.

Maurits Schreef:

Wat me wel opvalt, is dat ik geen enkel
polshorloge, maar alleen maar zakhorloges met dit
werk vind.
Moet misschien nog verder zoeken.
Het modelnummer op de kastbodem helpt in ieder
geval. En het serienummer op het werk evenals
eventueel het kaliber - voorzover het erop staat -
ook.

De eerste polshorloges werden vaak van uurwerken van zakhorloges gemaakt. Marriage watches heten deze horloges volgens mij. Ik dacht alleen dat dit in de twintiger jaren speelde, toen na wo1 de polshorloges populair werden.

Ja, die heb ik wel vaker gezien, maar ik hoopte voor M035, dat het geen ombouw of marriage was.
Marriage is voor mij een “samenraapsel” van verschillende delen tot een nieuw geheel.
Wat je vroeger wel zag, was dat ze aan een zakhorloge beugels soldeerden om er een polshorloge van te maken. Dat noem ik een ombouw.
De verkoper op Ebay (zie m’n gekorrigeerde post hierboven) spreekt ook van een marriage. Maar bij hem heb ik de indruk, dat het idd een kompleet andere kast is met een oud werk.

Ik bekijk de foto’s nu beter en krijg de indruk, dat er een bodem met glas/plexi op zit.
Als dat idd zo is, vrees ik dat het een marriage is.

Maurits Schreef:

Wat me wel opvalt, is dat ik geen enkel
polshorloge, maar alleen maar zakhorloges met dit
werk vind.
Moet misschien nog verder zoeken.
Het modelnummer op de kastbodem helpt in ieder
geval. En het serienummer op het werk evenals
eventueel het kaliber - voorzover het erop staat -
ook.

Korrektie: ik vind er net een in de baai en het is
een eigenbouw special.
voor wie hem wil zien: 331122934813
De wijzerplaat is van dezelfde soort. Het werk is
90° gedraaid zodat de kroon bij 12 uur is.

Geef mij maar een door Patina gehavende vintage Omega. Echt is altijd beter dan namaak.


Het is een 15 jewels en ik zie ook in het uurwerk 38.5L.T1(al is het laatste slecht te zien, doordat de balans ervoor zit). Serienummer= 8215485

@marijn, ik kan het geen namaak noemen, dan zou het uurwerk vals zijn. En dan zou er toch niet zo veel gevraagd worden voor die ene marriage?

@Maurits, het is inderdaad plexi.

Waar, het is niet helemaal namaak, het uurwerk lijkt zo wel echt. Het horloge is echter wel samengesteld uit niet bij elkaar horende onderdelen.

Niet erg als jij dat niet erg vindt.

De vraagprijs op ebay slaat nergens op, je mag ook een prijsvoorstel doen, wat de verkoper dan kan accepteren. Doe ik ook heel vaak op Ebay. Mijn buy now prijs is altijd heel wat hoger dan het voorstel dat ik zal accepteren. Hoe hoger de buy now, hoe hoger vaak de biedingen.

Uurwerk is oké en dateert van ca. 1935
Voor de rest is alles gemaakt om van een zakhorloge een
polshorloge te maken.

Alleen het uurwerkje is dus origineel en erg kwetsbaar op de pols
want daar is het niet voor gemaakt.

mvg

In Oekraïne worden vaak zakhorloge uurwerken gebruikt om in nieuwe kasten een tweede leven te krijgen als polshorloge.
Op de Rikketik lagen er ook een heleboel.

Tuurlijk had ik liever een originele kast erbij gehad.
Zelf zal ik horloge niet dragen, vanwege de risico’s(zoals Frans53 ook zegt) en opvallende kleur/grootte. Ik draag zelf liever mijn jaren 70’ dynamic, zoals jij liever een patina omega hebt.

Al met al vind ik het niet erg om het in bezit te hebben, vind het ook wel wat hebben.

Ik vind’m ook wel leuk.

Bedankt!