Als ik zo vrij mag zijn… ik stop die veertjes niet in de Elma, maar hou deze apart.
Los in de wasbenzine heeft hetzelfde effect.
+1
Veertjes en schroefjes doe ik ook nooit in de schoonmaakmachine.
Verminderd de kans op kwijtraken van die veertjes en ze zijn in wasbenzine zo schoon.
Schroefjes doe ik ook niet, omdat ik wil weten welk schroefje waar in welke kloof /brug hoort.
Lengtes kunnen soms iets afwijken en op deze manier hoef ik niet te meten /controleren bij het assembleren.
Ja…… les geleerd
Ben er zuur van. Ga hem wel in elkaar zetten. Die automaat brug pak je er redelijk makkelijk af.
Veertje was enkel een U veertje. Volgens mij niet eens gebogen punten. Recht toe recht aan.
Ik ga eerst van de week eens een magneet strip halen waarmee ik over de vloer kan vegen. Daar kan hij eigenlijk niet liggen maar wellicht bij het uitpakken van het mandje naar de tafel toe er toch uitgevallen?
Ik kwam bij het zoeken naar het veertje wel het missende onderdeel tegen van de Seiko.
Zoom ff in. Zowel het asje als het magnetisch gewicht op mijn vinger. Asje had ik al terug gevonden en per toeval nu de rotor. Lag +/- 1,75m verderop onder de administratie kast
Niet alleen “Time flies when your having fun” ook veertjes uit je caliber.
Je kan een stukje remkabel van een fiets.of brommer uitrafelen en daarvan weer veertjes plooien.
Stukjes gitaarsnaar werken blijkbaar ook…
Na opnieuw zoeken ben ik er achter dat het om een Prim 96 0 uurwerk gaat. Een eerdere post van @Lexaf zette mij op het juiste spoor.
Daardoor belandde ik uiteindelijk hier en komt zover ik het kan zien overeen :
https://www.watchuseek.com/threads/prim-caliber-96-automatic-in-details.3794778/
Zal straks meer foto’s plaatsen van mijn eigen uurwerk.
Onderdeeltjes kwijtraken “comes with the territory”, vrees ik.
Je kan erg voorzichtig zijn, maar er kan altijd iets uit je pincet springen, oid.
Zelf ben ik eens een chaton kwijtgeraakt toen ik het Elma mandje leeg maakte.
Volledig onvindbaar. Een week of 3 later kwam ik m tegen, vastgedrukt in de onderkant van het werkmatje…
@TKH die twee mandjes/korfjes met brede rand in het deksel heb ik ook en daar zijn er dus toch twee uit ontsnapt. Ik heb mijn les geleerd en doe dat dus niet meer. Trek ze wel met de hand door de schoonmaak als ik dat nodig vind.
Veertjes gaan bij mij (als ze meedraaien) in het bergeon korfje, die hebben fijner gaas.
Nog drie foto’s van het www gejat waar de vermiste veer op te zien is qua positie waar hij moet zitten.
Heb je al eens met je magneet door je waspotten gegaan?
Ik heb heldere transparante vloeistoffen en met een lamp erbij en een wit papier eronder kan ik alles zien. Drie keer die potten gecontroleerd en alle mandjes … foetsie.
Moet toch ergens zijn?
Soms hangt het in een mandje vast in het net alsof het gewoon bij het mandje hoort.
Of je hebt het per ongeluk mee opgegeten bij lunch?
AHA! Dus wat er op de platine stond …
… was dus toch het caliber nummer. Ik heb gekeken in de (oude) Ranfft gegevens via de Way Back Machine, maar in het rijtje dat Ranfft heeft gedocumenteerd komen zulke hoge nummers niet voor.
Wel op deze site. Weliswaar in het Tsjechisch, maar je moet er wat voor over hebben.
Google vertaalt het trouwens niet feilloos, maar wel bruikbaar voor je.
Leuke site! Kende jij dit al, @LVA?
Nee, kende ik niet. Webwinkel van een lokale “antiek” winkel blijkbaar Primky bij de vleet hier op alle lokale platformen maar ze zijn nogal overpriced naar mijn aanvoelen… Soms vragen ze 100, 200, 500 euro en meer voor wat uiteindelijk een chromé handwinder is van een lokaal ex-Oostblok merk. Patriottisme misschien?
Vanavond deze maar eens opgehaald:
Een magneetstrip waarvan je eerst een beugel op de muur monteert en dan de magneet daar weer op.
Als ik die beugel nu eens met een scharnier op een bezemsteel knoop …… dan krijg je een soort van magnetische swiffer. Zal eens door de kamer gaan vegen (fingers crossed).
Ha, ik had eea gemist hierboven. Veertje, hmm. Klote is dat ik een pak veertjes liggen heb, maar als je de afmetingen niet kent omdat het origineel kwijt is…
Ik kijk eens of ik tussen mijn Primky iets vind dat er compatibel uit ziet. Een 96 heb ik denk ik niet liggen, maar zou mij verbazen moesten die zo hard kaliber-specifiek zijn.
Zal eens een poging wagen om eea op te meten. Heb voorbeeld foto’s en de brug. Kwestie van een rekensommetje beeld/eggie maken om de lengte te bepalen.