Ancre INCABLOC 17 Jewels met datum

Goedenavond, vandaag via marktplaats een oud mechanisch horloge aangeschaft voor slechts 5,-
Zonder kroon.
Thuis een kroon van een ander klokje gehaald en erop geschroeft.
Even gewonden en kijken hoe accuraat hij loopt.

Uurwerk staat niks op en ben beniewd wat voor uurwerk het is, wellicht dat 1 van jullie hier wel antwoord op kan geven.

Ben pasgeleden geinteresseerd geraakt in mechanische horloges en mijn OS 10’s aan de kant geschoven en een seiko5 aangeschaft.

Welkom hier! Aan de rechterkant vd foto, naast de balans staat 5801 (?) en een beeldmerk.

Ik herken het zo ook niet, maar hier kun je het wrs wel vinden:

http://www.mikrolisk.de/

Groet Erik

1 like

Het uurwerk is een FE 5601
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FE_5601

2 likes

Super dat is echt supersnel. Had alwel verwacht het antwoord hier te vinden maar binnen 15 min!
Is dus een oud dun zwitsers h uurwerk, en dat in een 5 euro klokje!
Was dit toen der tijd een lo middel of hi end uurwerk?

Werkpaardje. Heb een Zentra waar er volgens mij eentje in zit. France Ebauches stond FE volgens mij voor.

Is wel een flinke hap messing uit je kast, op foto 1… Is de stift nog heel, of afgebroken? Als-ie nog heel is, kwestie van een passende kroon er op. Of die stift nog heel is, is wellicht lastig te zien zonder sterke vergroting. Even in de kroontube turen wellicht. :slight_smile:

1 like

Stift is heel, heb met bruut geweld de stift en kroon uit een oud horloge gehaald, en de kroon eraf geschroeft, zit nu op de Ancre, heb hem opgewonden en gelijk gezet, loopt wat traag op het moment.

De hap messing was om de kast te openen alleen wellicht een keer met bruut geweld gebeurd.

Pas daar een beetje mee op, wil je? :sweat_smile:

Ik heb ook wel 's de neiging te gaan gooien met een horloge hoor, maar bedenk dan gauw weer dat het een erfstuk van een ander is…

1 like

Haha Was een zelf gekocht leeg cheap quartz kinderhorloge hoor geen zorgen :blush:

ik heb er ook geen verstand van maar ik mis dat haakje dat zorgt dat de 2e tandwiel niet terug kan, zo dat de veer op spanning blijft. Is blijkbaar dus geen universele techniek.

Heb op de site een lijst met onderdelen gevonden. Doorscrollen tot de FE 5601
http://oldswisswatches.com/Spares/FE_Mechanical_Movements.htm

Misschien kan je hier een onderdeel nummer vinden en verder zoeken.

Grt Richard

Goedenmorgen even een update over het horloge.
Gister begin van de avond opgewonden en gelijk gezet.
Horloge weggelegd , en op het moment loopt hij nog steeds! :+1: ondertussen wel een 5 min achter, maar dat is te stellen begreep ik al uit mijn rondsnuffel tochten hier op het forum.

Gisteravond een mooi zwart lederen bandje en pushpins besteld.

Zit alleen wat nare krasjes op het glas, hier heb ik dan ook vragen over, hoe kan je achterhalen wat voor glas er op zit? En wat is de beste manier om hier krasjes uit te “poetsen” ?

Grt Richard

Update van de marktplaats vonst.
Ondertussen voorzien van een poetsbeurtje een nieuw bandje en nieuwe pushpins.

Dagelijks opgewonden om te kijken hoe die loopt.

Viel me alleen op dat er een soort sleufje aan de zijkant zit. En vraag me af wat dit is en waarvoor het is?

Zie onderstaande fotos

Je balansveer staat erg in de - afgesteld,zie eerste foto,hierdoor wordt de slag van de balans langer en loopt hij dus te langzaam.

Op je laatste foto lijkt wel een goudmerk maar dan denk ik een gouden Ancre :thinking:

1 like

Ok opzich duidelijk.
Alleen het bijstellen?

Is 1 op de foto de huidige positie dus echt minder dan min, en met 2 moet ik die dan een klein beetje bijstellen?
Hij heeft ongeveer een afwijking 20min per 24uur.

Grt Richard

Geen idee of het goud is eigenlijk??
Hier een goeie foto van de merktekens.

En heeft iemand een idee waar het voor staat, ??

1 like

10 m staat voor 10 micron denk ik? Laagje goud (goldplated oid) over de kast.

3 likes

Hij moet idd weer terug richting het midden,20min.op 24 uur is heel erg veel(20 seconden/24h zou nog acceptabel zijn voor zo’n oudje)
Ik denk dat deze een servicebeurt nodig heeft gehad maar een hobbyknutselaar alleen aan de veerlengte heeft zitten draaien.
Je kunt het allicht eens zelf proberen,slechter kan het niet worden.
Dat 10M staat misschien voor verguld met 10 micron goudlaag?geen idee maar daar kan iemand je vast mee helpen.

Edit; dins1 dacht hetzelfde :grin:

3 likes

Hoi,

Inderdaad 10 Micron goudlaag.

Als je het horloge leuk genoeg vindt om te behouden, of wilt verkopen, dan zou ik hem via het forum hier een service beurtje laten geven. Er zijn hier genoeg mensen die dat kunnen en willen. Dat kan voor weinig .

Ik zou er niet zelf aan gaan zitten sleutelen, als je er geen verstand van hebt, want je kan wel degelijk schade aanrichten. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel waarde je zelf aan het klokje hecht :relaxed:

Dat gleufje aan de zijkant is om de bezel van het horloge af te kunnen halen, zodat je bij de wijzerplaat kunt komen.

3 likes

Gleufje aan de zijkant is inderdaad om de lunette er af te wippen.

Nr.2 moet je niet aanzitten! daarmee stel je de beat error in en als die teveel afwijkt gaat het uurwerk slecht lopen.
Nr.1 daarmee stel je het voor of achterlopen in, de kompaspen voorzichtig draaien dat je de spiraalveer niet raakt.
Als het uurwerk nu achterloopt moet je die dus naar links naar de plus draaien.

2 likes