Ancre INCABLOC 17 Jewels met datum

Nou qua waarde heeft het mij eigenlijk niks gekost.
Aanschaf 5,- en een paar euro voor het bandje.

Vind dat hij er best netjes uitziet qua glas, wijzerplaat etc voor zijn leeftijd. Jaren 70/80 wat ik zo online zag.

En vind het eigenlijk wel cool dat er een zwitsers “werkpaard” uurwerkje inzit.

Voelt toch als een stukje kwaliteit.
Wat zou een beurt ongeveer kosten, en is hij het waard?
Wat zou de waarde zijn van dit horloge na een beurtje?
Niet dat ik hem weg wil doen, maar ben toch wel erg nieuwsgierig naar de waarde van mijn 5,- marktplaats vonst :blush:

Grt Richard

Thnx :+1:
Ga er 1 dezer dagen eens even voor zitten met een loepje, kan het op zijn minst voorzichtig proberen.

Het afstellen is begonnen, gister eind van de dag heel voorzichtig met een afgezaagde cocktailprikker iets bijgesteld. Tot nu toe loopt hij net een minuutje achter, eens kijken wat hij doet tot vanavond! Nog bedankt voor de “instructie” :+1:

1 like

Gezocht…

Ik ben opzoek naar een goede passende kroon voor de Ancre, heb er nu 1tje van een defect quartz kinder horloge opgzet aangezien ik niks anders voor handen had.
Alleen deze is veeel te klein en zilverkleurig… :confused:

Ben dus opzoek naar een goudkleurige passende kroon voor een Ancre Incablok 17 jewels met een FE5601 uurwerkje.

Steekt een stukje schoefdraad uit de kast waarop ik de “platte” vast kon schroeven.
Op de kast zit een soort van uitsparing bij de kroon de afstand hiertussen is 4mm.

Heeft iemand een goed adres voor onderdelen, of misschien wel zelf wat liggen, laat het even weten :+1:

Onderstaand een fototje!

2 likes

Je moet dus een kroon hebben van 4mm.
Andere belangrijke afmetingen zijn de dikte van de stift, vaak is dit 0,9mm
En de buitendiameter van de kast tube waar de kroon overheen schuift.

3 likes

Het ronde logo boven “ancre” op de wijzerplaat doet mij heel sterk denken aan de HEMA. Die verkochten in de jaren '70 ancre’s met dat logo. (ik weet het niet 100% zeker, maar sterk vermoeden).

1 like

Heb Hema al vaker voorbij zien komen op internet inderdaad, net ff gegoogled op Hema Automaat horloge en kom allemaal ancre horloges met dit logo tegen inderdaad haha.
Toch een Hema klokje, en dat met een zwitsers uurwerk haha

Zou ik eens met een schuifmaatje moeten kijken.
Eerst maar 1 aanschaffen haha. Maten kom ik op terug. Toch niet zo simpel als ik gehoopt had.

Of eens naar een horlogemaker, zal ook vast wel wat ervoor hebben.

Iemand een goede horlogemaker omg Deventer??

Ik moet je teleurstellen. Het is een Frans uurwerk. FE staat voor France Ebauches.
Je herkent ze altijd meteen aan het decor op de bruggen.


Maar dat maakt het horloge niet minder leuk.
Als je op zoek gaat naar een opwindstift kun je het nummer dat op de site van Ranfft staat (W3246) gebruiken.
Verder zijn ze op Ebay te vinden en bij CousinsUK ook.
Suc6

1 like

France Ebauches - daar kwam ik 17 dagen terug al mee hoor. :wink: Edit - Floris155 was me zelfs nog net voor.

Verder goede tips; ik gebruik zelf Ranfft heel vaak, en bestel veel bij Cousins. Windingstem.com (zitten in Delft!) is ook een goede tip, die ik even doorgeef - vond die suggestie hier zelf een paar maanden terug. Hebben erg veel opwindassen.

1 like

Inderdaad en balancestaffs.com is ook van hem en erg handig om dingen op te zoeken en alle info is er te vinden zoals afmetingen.

Ik denk dat @Maurits het topic niet goed heeft doorgelezen :grinning: want Richard was niet op zoek naar een stift.

1 like

Weer even een korte update.

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het afstellen van het horloge.
Dit ging beetje bij beetje steeds beter. eerst nog een beetje achter, later een beetje voor. toen liep hij netjes op tijd… :grin:

En plots, Stil?!

Hij is volledig opgewonden en loopt niet.

Een subtiel “tikje” op tafel nog steeds helemaal niks.
Toen de deksel verwijderd, en gekeken of hij door een tikje tegen de balans weer zou gaan lopen.
Maar helaas…

Iemand nog een tip / suggestie om hem weer aan het lopen te krijgen.

Anders bied ik hem hier wel te koop aan op het forum, wellicht voor een liefhebber / voor onderdelen.

Er kan best een vuiltje tussen een paar tandwieltjes gekomen zijn.

2 likes

Yup. Bij uitvergroting zie ik al het een en ander aan dingetjes en stofjes. Trok laatst een halve sweater uit een oude Seiko. :slight_smile: Rood was-ie. :smile:

2 likes

Mooi klokje. Niet lopen? Begin eens met dit struikgewas er heel voorzichtig uit te peuteren. Grote kans dat dit de boosdoener is.

Succes.
Men

1 like

Zojuist met de macro lens op de telefoon het uurwerk even bekeken op struikgewas en andere elende.
Een paar keer goed geblazen en met een tandenstokertje het voorzichtig de tandwieltjes gedraaid, en de “pols” is weer terug. :+1:
Zo blij als een kind :+1::+1::+1::blush:
Weer gelijk gezet en nu kijken wat hij doet,
Laat het leeglopen en dan maar voorzichtig met een busje perslucht doorblazen.

Iedereen bedankt voor de tips :+1::sunglasses:

4 likes

Goed bezig! Verkopen kan iedereen, er weer leven in blazen is een ander verhaal.

Veel draag plezier!

Gr
Men

1 like

Met perslucht blazen …
Zoek alvast een nieuwe balans kompleet met spiraalveer

1 like

Tja, 't is een beetje een blogje aan het worden zo - met goede intenties, maar potentieel dramatische resultaten. :sweat_smile:

2 likes

Ancre Incablog :innocent:

Gezien de reacties is een busje perslucht dus geen goed idee haha.

Denk dat ik maar even af ga wachten hoe het horloge presteert de komende periode.

En anders zal het toch een beurtje worden denk ik.

1 like