Hoewel ik voor het oog het achterdeksel van mijn FOIS esthetisch erg mooi vind voegt het wel erg veel aan de dikte (hoogte) van het horloge toe. Bij een vintage automaat chronograaf zou ik dat begrijpen, want deze complicaties hebben natuurlijk ruimte nodig, met name de slinger. Maar de FOIS is een handopwinder met van binnen een modern uurwerk. Ik vermoed dat er dus gewoon een mm (of zelfs meer?) lucht achter het deksel zit. Alleen de diepte van het “gegraveerde” zeepaard op de achterkant is denk ik al meer dan een halve mm. Dit relief gaat ook vol zitten met viezigheid van huid en dit is machtig irritant schoonmaken, aangezien er een leren bandje op zit (en blijft) en het horloge maar 50m waterdicht is en ik het om die beide redenen niet onder stromend water met wat afwasmiddel kan (wil) wassen om het eruit te krijgen.
Mijn vermoeden is dat dit horloge van 14,5mm met een ‘no nonsense’ achterdeksel naar 12mm teruggebracht kan worden. Dit zou de dagelijkse draagbaarheid voor mij SIGNIFICANT verhogen. Ik ga mijn horloge niet open schroeven uit nieuwsgierigheid, maar misschien kan iemand op dit forum zijn of haar ervaring delen?
Kan ik er een ander, platter, glad dekseltje op laten zetten? Zijn deze te koop, of beschikbaar bij een AD, of kan iemand zoiets draaien?
Dan maak ik het originele achterdeksel een keer helemaal lekker schoon met gewoon water en zeep onder de kraan en kan die terug in de doos. En ik zou mijn FOIS met NOG meer plezier dragen!
Zit er niet een anti-magnetische deksel achter de buitendeksel? Dan lijkt het me niet kunnen…of je moet die er ook uit halen, maar dat zou ik niet doen.
Ik weet niet of het inderdaad zo gemakkelijk is als jij beschrijft, maar als je dit zou willen doen moet je denk ik als eerste eens (laten) opmeten of er inderdaad nog ruimte is tussen het uurwerk en het deksel. Dan weet je ook wat het kan gaan opleveren.
Eerlijk gezegd niet zoveel ruimte denk ik.
Daarnaast lijkt het me makkelijker om een extra deksel te kopen en daar al het reliëf af te polijsten. Daar kun je bijna een millimeter mee winnen denk ik.
Dat gezegd hebbende lijkt het me sowieso niet zo’n heel goed idee. Maar jouw horloge, jouw feestje.
Dank voor je antwoord!
Dat anti-magnetische deksel heb ik ook wel eens over gehoord, nu je het zegt. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in. Ik houd altijd rekening met mijn horloge in de buurt van magneten, luidsprekers etc. Al mijn andere horloges hebben geen speciaal ani magnetisch dekseltje en doen het prima. Daarnaast: mocht het een keer gemagnetiseerd raken en rottig gaan lopen dan kan dat in een paar seconden ongedaan gemaakt worden. Tenzij iemand meer info heeft daarover waarom dat echt onverstandig zou zijn zou dit me niet tegenhouden.
Thanks Flowert!
Voor “bijna een mm” ga ik geen geld en tijd investeren om een nieuw deksel te regelen en dat bewerken en (laten) plaatsen. Wel een praktisch idee!
Ik zat/zit te hopen dat er hier iemand al eens zoiets gedaan heeft.
Ik herinner me gelezen te hebben dat er mensen zijn die de FOIS hebben voorzien van een sapphire caseback.
Maar het is zeker mogelijk om het achterdeksel te wijzigen, zie:
https://omegaforums.net/threads/my-first-omega-and-its-heavily-modded-fois-based.97973/
Het uurwerk wordt op zijn plek gefixeerd door middel van het antimagnetische kapje dat er op zit. Dat raakt net het deksel aan de binnenkant, als het dichtgeschroefd zit. Zonder het kapje is het uurwerk alleen in de kast gefixeerd d.m.v. de opwindas. De ruimte tussen binnenkant deksel en uurwerk is dus onwrikbaar - dat kapje is essentieel!
Voor mij was het uiterlijk van het achterdeksel van de FOIS juist een van de dealbrakers…
Wees niet te bang voor water. Ik hoor ook van mensen die jarenlang in zee zwemmen met een Speedmaster. Dat zou ik dan weer NIET aanraden.
Onder een heel zwak straaltje water kun je het horlogedeksel, zeker als je de pushers van het horloge “onder” houdt, sowieso probleemloos met een zachte nagelborstel schoonmaken. Wil je zekerheid, laat je horloge elk jaar even wd-checken.
Beste Peter, Hartelijk dank voor dit inzicht!
Als dat kapje het uurwerk op z’n plek kan “drukken” dan kan een ander passend (Pas gemaakt) achterdeksel dat toch ook?
Dan is dus de vraag: waar drukt het kapje op het uurwerk? Langs de rand of ergens in het midden? Langs de rand lijkt me logischer. Dit effect moet natuurlijk redelijk eenvoudig na te maken zijn met een ander dekseltje.
Dat zou met een ring/spacer kunnen maar dan win je toch geen ruimte?
Wil je zeggen dat het uurwerk niet vast zit met kast plaatsjes aan de kast,? Kan 't me haast niet voorstellen… Bijzondere constructie dan. Heb je foto’s,?
Het lijkt mij namelijk dat het uurwerk door een uurwerk ring word gefixeerd die met schroeven aan het uurwerk vast zit, waarbij de achterdeksel bij het vastdraaien tegen de uurwerk ring aan komt. Correct me if wrong
Ik weet niet hoeveel (gebakken) lucht er onder het geheel zit. Het zou sowieso de dikte van de antimagnetische kap schelen als je het nieuwe achterdeksel zo draait/freest dat het meteen de klemmende functie van de antimagnetische kap overneemt, het relief (en dus opstaand randje van het originele achterdeksel EN dan eventuele loze ruimte (lucht) die er nu zit.
Klopt. Het komt er zo uit als je de stift los hebt en de kap er af. De enige kastplaatjes zijn die van de uurwerk-spacer, maar die zit met uurwerk en al dus los in de kast.
Paar pics van tijdens mijn recente urenteller-herplaatsing. Onderste foto in een speciale werkhouder. Op die foto zie je linksboven de spacer en de twee schroeven daarvan.
Op deze foto’s dus even geen pic van het ronde kapje.
In het midden!
Zo werkt het bij de glazen achterdeksels.
Prachtig om te zien! Nou is deze kast niet van een FOIS natuurlijk, maar het uurwerk oogt wel hetzelfde. Ik zie op het perspectief vanuit de foto’s het uurwerk niet (noemenswaardig) onder de kast uit steken. Of erboven uit steken, omdat hij op z’n glaasje ligt. Zeg dat ik een achterkantje zou laten maken van 1mm dik ter plaatse van het afdek deel, uiteraard moet er schroefdraad aan etc, dus het geheel zal dikker zijn, dit is lastig om allemaal in woorden te omschrijven… Dit moet het het uurwerk kunnen klemmen op dezelfde plek als waar nu die antimagnetische kap het uurwerk klemt. Dan kun je toch een paar mm van de totale dikte van het horloge af schaven?
De standaard achterdeksel van mijn FOIS bolt echt 3mm onder de kast uit. Wat zie ik verkeerd? De truuk is nog om iemand te vinden die zoiets maken kan!
Ik denk Omega heeft er zeker over nagedacht, hoe ze het deksel maken… en ik denk niet dat ze onnodig “lucht” laten… Mijn mening: gewoon lekker laten zoals het is… in de zomer er eventuell lekker een mooie rubberband eraan doen! Dan kun je het horloge ook onder de kraan schoonmaken!
Ik zou het zo laten!
Heb je een mooi afgewerkt horloge mét schitterende achterdeksel; dan ga je dat toch niet vervangen door een aftermarket deksel?
Ts gaf aan dat hij hem ook mooi vindt, maar het vies wordt en hij hem te hoog vindt en dunner comfortabeler inschat. Die negatieve eigenschappen kunnen voor TS toch zwaarder wegen…
Mooie discussie ! Wat ook nog een handige en realistische optie is: het reliëf on de deksel vullen met kunststofander sterk goedje. Wordt ie niet dunner van, niet dikker, maar wel comfortabeler en hygiënischer van !
Succes F. Laat svp weten als je een actie hebt uitgevoerd . gr. sx
Zou je de achterkant niet gewoon glad kunnen schuren?
Er worden nu onderhand wel hele lelijke dingen geopperd hier.
Ik zou er überhaupt niet over denken om het ding aan te passen, ik hou wel van origineel. (Ik laat zelfs skin-divers servicen met originele onderdelen voor meer dan ze waarschijnlijk waard zijn ) Maar het zou wel in de richting zijn van wat de TS wil