Andre Kuipers belt met Horlogeontwerper R.O.1 SPACE

Gisteravond heeft de Nederlandse ruimtevaarder André Kuipers Roland Oostwegel vanuit het ISS gebeld om hem te informeren over de werking van de twee horloges (R.O.1 SPACE) die André mee heeft genomen op zijn missie. Naast wat algemene informatie over de belevenissen van André tijdens de missie (hij is vooral erg onder de indruk van de prachtige uitzichten, maar heeft daar door zijn drukke werkzaamheden te weinig tijd voor), hebben ze het gehad over de werking van de twee horloges. Volgens André hebben ze de start, waarbij de astronauten ongeveer 6G te verwerken krijgen, probleemloos doorstaan.

Als gevolg van het feit dat de astronauten tijdens de missie op bepaalde momenten een horloge van ‘een sponsor’ (Omega) moeten dragen heeft André de R.O.1 SPACE horloges niet voortdurend om. Dit levert wat problemen op omdat de horloges zijn uitgerust met een automatisch opwindmechanisme. Hierdoor wordt niet voldoende gangreserve opgebouwd en windt André de horloges dus regelmatig handmatig bij.

Verder gaf André aan dat zelfs wanneer hij het horloge draagt, hij eigenlijk in gewichtsloze toestand te weinig ‘beweegt’. Hij zweeft voornamelijk door de ISS en is weinig ‘beweeglijk’. Maar verder is hij zeer te spreken over de precisie van het uurwerk en toont de ‘mission time counter’ hem direct hoe lang hij inmiddels in de ruimte is. Over twee weken zal hij weer terug op aarde zijn en een bezoek aan Roland Oostwegel zal er zeker van komen. Reken maar dat ik André het garantiecertificaat van mijn R.O.1 SPACE zal laten ondertekenen!

André heeft met zijn telefoon enkele fraaie beelden gemaakt van de beide horloges en zal die binnenkort naar Roland sturen. Uiteraard zal ik die daarna op dit forum publiceren!

Hans

Gaaf(tu)

Erg leuk om te lezen, bedankt voor het delen…

Grt. René

Super Hans, bedankt voor het delen.

Mag gezegd zijnde, een beetje een primeur voor het HF, het snelle nieuws dan, bedoel ik.

r.obelink Schreef:

Erg leuk om te lezen, bedankt voor het delen…

Grt. René

+1

Leuk te horen, moet bijzonder zijn zo’n persoonlijk contact met onze eigen astronaut…zo zie je maar weer dat testen in de ruimte zinvol is…de R.O.1 had dus beter een superquartz uurwerk kunnen hebben;)

Lowlander Schreef:

Leuk te horen, moet bijzonder zijn zo’n
persoonlijk contact met onze eigen astronaut…zo
zie je maar weer dat testen in de ruimte zinvol
is…de R.O.1 had dus beter een superquartz
uurwerk kunnen hebben;)

Of gewoon de good old handopwinder :wink:

Als Andre 1 horloge voortdurend zou dragen zou dit “probleem” zich waarschijnlijk niet voor hebben gedaan. Maar door het onregelmatig dragen in combinatie met te weinig beweging agv van het ‘zweven’ beweegt de rotor iets te weinig.

Was al benieuwd hoe een automaat het in de ruimte zou doen. Ik had al verwacht dat er te weinig beweging zou zijn gedurende de dag om te horloge lopende te houden, maar goed, zoveel moeite is het handopwinden niet. Sterker nog, ik vind het altijd leuk (tu)

Ik zou zeker zijn handtekening laten zetten, Hans!

hcptdg Schreef:

Als Andre 1 horloge voortdurend zou dragen zou dit
"probleem" zich waarschijnlijk niet voor hebben
gedaan. Maar door het onregelmatig dragen in
combinatie met te weinig beweging agv van het
’zweven’ beweegt de rotor iets te weinig.

Daar heb je denk ik helemaal gelijk in. De eerste automaat in de ruimte (de Sinn 140S van Reinhard Furrer in 1985 met de Spacelab-Mission D1) werkte naar behoren.

Die droeg het horloge wel de gehele tijd. Daar was overigens niets gesponsord, niet door Sinn, niet door Omega ;), maar was het een persoonlijke keus.

Maar in deze tijd van sponsoring, waarbij je van tijd tot tijd verplicht een bepaald horloge MOET dragen, is een automaat dus niet de optimale keus als tweede horloge. Een handopwinder (of inderdaad een quartz) is dan wellicht meer van toepassing.

De Omega die ze dragen is dus idd een quartz.

Geweldige actie van Andre !
Wonderbaarlijk dat hier mogelijkheden voor aanwezig zijn, zowel technisch als in vorm van tijd ivm draaiboeken.

Roland zal trots als een pauw zijn.

Overigens klopt het verhaal van de eerste automatische chronograaf in de ruimte niet helemaal…
Dit was een Seiko 6139…ondertussen bekend als de Seiko 6139 colonel Pogue.

Top! Ik ben benieuwd naar de R.O.1 Space in space foto’s (tu)

Lucien Schreef:

Overigens klopt het verhaal van de eerste
automatische chronograaf in de ruimte niet
helemaal…
Dit was een Seiko 6139…ondertussen bekend als de
Seiko 6139 colonel Pogue.

Bedankt voor deze info, zo leer je altijd weer iets nieuws (tu)

De conclusie is, dat het al sinds 1973 bekend is, dat automaten in de ruimte functioneren.

Leuk verslag heb je er van gemaakt (tu)
Dank je wel voor het delen!

mvg

Lucien Schreef:

Geweldige actie van Andre !
Wonderbaarlijk dat hier mogelijkheden voor
aanwezig zijn, zowel technisch als in vorm van
tijd ivm draaiboeken.

Roland zal trots als een pauw zijn.

Overigens klopt het verhaal van de eerste
automatische chronograaf in de ruimte niet
helemaal…
Dit was een Seiko 6139…ondertussen bekend als de
Seiko 6139 colonel Pogue.

Ging naar aanleiding van deze reactie op zoek naar zo’n horloge en kwam dit tegen http://sinn142.fateback.com/pogue.html vond het wel een interessant verhaal.

On topic :
Leuk verhaal en foto’s, ik zal dit blijven volgen (tu)

Leuk om te lezen. Goed dat je ons altijd op de hoogte houd hierover :slight_smile:
Graag zien we de foto’s tegemoet en uiteraard ook de handtekening…

Uiteraard met aandacht de landing gevolgd. Leuk om te zien hoe de medische jongens na de landing moeite hadden om de R.O.1 SPACE van Andre zijn rechterpols te halen om zijn hartslag te controleren. Tja, dat krijg je met zo’n band die niet los mocht kunnen gaan :wink:

Nu wachten op de foto’s die AK beloofd heeft aan Roland!

Adembenemend om te volgen! Maar toen ik die capsule neer zag smakken dacht ik: kan dat nou niet anders ::o

ticothijs82 Schreef:

Adembenemend om te volgen! Maar toen ik die
capsule neer zag smakken dacht ik: kan dat nou
niet anders ::o

Ik schrok ook, maar dat waren de kleine landingsraketten die de laatste schok opvingen.

Ow, gelukkig!