Anti-diefstal sluiting

Ik vroeg mij af,

Zou het mogelijk zijn om een soort anti diefstal clasp de maken? Op die manier kun je natuurlijk nog wel beroofd worden onder bedreiging, maar het ontfutselen van je horloge zonder dat je het merkt kan dan bemoeilijkt worden.

Dichtlassen van je clasp lijkt me wat overdreven.
Maar misschien kan een @Ketelaars hier wel iets op bedenken. Sowieso lijkt het me voor Rolex ook slim om een anti-diefstal clasp te ontwikkelen.

Paar keer plakband eronderdoor en eroverheen helpt wrs ook al tegen zo’n vingervlugge boef, maar dat is elke avond ook zo’n gepeuter bij het naar bed gaan. Het moet een beetje een knappe oplossing zijn, liefst (in mijn geval dan) OEM.

Ben benieuwd of jullie ideeen hebben?

3 likes

Heeft helemaal geen nut. Als je hard trekt, trek je de pushpins eruit. Moet er niet aan denken dat ie altijd vast blijft zitten, uiteindelijk niet veilig.

5 likes

Een sluiting met pincode of tweestapsverificatie…

30 likes

Dat heeft dan dus toch nut, want dan wordt je niet ongemerkt beroofd.

1 like

Als het niet snel lukt kan het m.i. twee kanten op gaan: of de boef smeert hem of, als hij hem echt graag wil hebben, hij gaat geweld toepassen.

2 likes

Je trekt veelal aan het kortste eind als ze m echt willen.

3 likes

Dat is absoluut waar… vandaar dat ik ook zei: als iemand echt bereid is om ver te gaan, moet je ‘m open kunnen klikken en af kunnen geven. Maar op een drukke boulevard of uitgaansstraat, of winkelstraat zal je de diefstal voorkomen. Omdat je dus niet langer mbv zo’n voetbaltruc ongemerkt gerold wordt.

1 like

De Casio MR-G G-1000 serie heeft een extra “Lock” schuif op de sluiting van de band. Wel duur om nou alleen daarvoor een horloge te kopen.
Maar goed, zelfs bij duikhorloges zijn de zwaardere pushpins berekend op een maximum van zo’n 200n/20kg belasting, liever dat 2-3 euro aan pushpin kapot is dan mijn pols. Een horloge blijft toch vervangbaar, hoe vervelend een diefstal ook is.

1 like

Ja er is zo’n filmpje van een Rolexroof in Amsterdam dat die jongen helemaal lens geslagen wordt op straat: dan helpt zo’n sluiting niet natuurlijk (op zo’n moment wil je dat rothorloge waarschijnlijk zo snel mogelijk af hebben, dat het geweld stopt)
Maarja de ongemerkte diefstallen kun je wel voorkomen denk ik.

1 zijde aan je Rolex en de andere kant klik je aan je prins Albert. Geloof mij, niemand steelt nog ongemerkt jouw horloge! :sunglasses:

23 likes

Brrrrrrrrrrr :roll_eyes:

De clasp op mijn geckota jubilee heeft een soort 2e klepje dat over de sluiting heen zit. Die moet je eerst open wippen in tegengestelde richting voordat je de gesp zelf open kan maken. Maar meer dan dat lijkt me onhandig om redenen hierboven al genoemd. (dat de criminelen meer geweld en agressie gaan toepassen wanneer het niet meteen wil lukken)

1 like

Ik doe m altijd meteen zelf af in verband met eventuele krassen…

6 likes

Ik heb in het verleden aan een oplossing gewerkt. Ik noem hem de VoelRink

https://www.horlogeforum.nl/t/overdreven-of-noodzaak-dries-en-dave-roelvink-durven-horloges-niet-meer-om/195536/52?u=aqualand

5 likes

Cursus krav maga lijkt me beter in zn situatie.

5 likes

Mijn ruim twintig jaar oude Seiko heeft een dubbele sluiting. Eerst moet je hem in de ene vergrendeling klikken, daarna klik je de andere kant erop. Hopelijk maken de foto’s het wat duidelijker. Het is onmogelijk om deze ongemerkt van een pols te krijgen. Waarschijnlijk zou de zakkenroller die het wel lukt het na het zien van het horloge weer teruggeven, maar goed.image|375x500

3 likes

Daar hebben we boeven wat op gevonden.
Ze gaan met zo’n 2e op pad.
De een stelt een vraag en bedankt het slachtoffer door zijn verkeerde hand uit te steken om zijn hand te schudden.
Het slachtoffer strekt zijn arm uit naar voren. Op dat moment trekt de boef even flink aan de hand.
Terwijl de andere zijn machete tevoorschijn haalt:

In een bliksemflits hakt hij de pols door. De andere boef vangt het horloge op. Slachtoffer kijkt wat verdwaasd rond en de daders zijn gevlogen.

En dat allemaal voor een Seiko.

8 likes

Een collega van mij is op deze manier niet zijn hand, maar wel 2 vingers kwijtgeraakt :roll_eyes:

Daarom!
Ik zeg toch

Anti-diefstal bandjes bestaan al. Dat heet een NATO. :slight_smile:

Maar serieus, hoeveel horloge-stelende goochelaars wonen er bij je in de straat? Want er is mij in heel veel landen best veel gebeurd, maar nog nooit heeft iemand door een sleight-of-hand een horloge van m’n pols proberen te jatten. :slight_smile:

Waarom zou Rolex (of welk merk dan ook) engineering tijd gaan steken in een probleem wat statistisch gezien volledig irrelevant is?

Zeker als je bedenkt dat het niet makkelijk afdoen van je horloge bij verwondingen, beklemmingen of het vast komen te zitten aan iets in de omgeving ook nog eens extra gevaar oplevert.

2 likes