Anti-diefstal sluiting

De clasp op mijn geckota jubilee heeft een soort 2e klepje dat over de sluiting heen zit. Die moet je eerst open wippen in tegengestelde richting voordat je de gesp zelf open kan maken. Maar meer dan dat lijkt me onhandig om redenen hierboven al genoemd. (dat de criminelen meer geweld en agressie gaan toepassen wanneer het niet meteen wil lukken)

1 like

Ik doe m altijd meteen zelf af in verband met eventuele krassen…

6 likes

Ik heb in het verleden aan een oplossing gewerkt. Ik noem hem de VoelRink

https://www.horlogeforum.nl/t/overdreven-of-noodzaak-dries-en-dave-roelvink-durven-horloges-niet-meer-om/195536/52?u=aqualand

5 likes

Cursus krav maga lijkt me beter in zn situatie.

5 likes

Mijn ruim twintig jaar oude Seiko heeft een dubbele sluiting. Eerst moet je hem in de ene vergrendeling klikken, daarna klik je de andere kant erop. Hopelijk maken de foto’s het wat duidelijker. Het is onmogelijk om deze ongemerkt van een pols te krijgen. Waarschijnlijk zou de zakkenroller die het wel lukt het na het zien van het horloge weer teruggeven, maar goed.image|375x500

3 likes

Daar hebben we boeven wat op gevonden.
Ze gaan met zo’n 2e op pad.
De een stelt een vraag en bedankt het slachtoffer door zijn verkeerde hand uit te steken om zijn hand te schudden.
Het slachtoffer strekt zijn arm uit naar voren. Op dat moment trekt de boef even flink aan de hand.
Terwijl de andere zijn machete tevoorschijn haalt:

In een bliksemflits hakt hij de pols door. De andere boef vangt het horloge op. Slachtoffer kijkt wat verdwaasd rond en de daders zijn gevlogen.

En dat allemaal voor een Seiko.

8 likes

Een collega van mij is op deze manier niet zijn hand, maar wel 2 vingers kwijtgeraakt :roll_eyes:

Daarom!
Ik zeg toch

Anti-diefstal bandjes bestaan al. Dat heet een NATO. :slight_smile:

Maar serieus, hoeveel horloge-stelende goochelaars wonen er bij je in de straat? Want er is mij in heel veel landen best veel gebeurd, maar nog nooit heeft iemand door een sleight-of-hand een horloge van m’n pols proberen te jatten. :slight_smile:

Waarom zou Rolex (of welk merk dan ook) engineering tijd gaan steken in een probleem wat statistisch gezien volledig irrelevant is?

Zeker als je bedenkt dat het niet makkelijk afdoen van je horloge bij verwondingen, beklemmingen of het vast komen te zitten aan iets in de omgeving ook nog eens extra gevaar oplevert.

2 likes

In de Paroolapp staat een verslag van een zitting over Rolexrovers in Amsterdam. Ik krijg dat hier niet gepost. Het ging over een lok-Rolex. Het verweer van een van de advocaten was dat de politie buitensporig geweld had gebruikt en dat het uitlokking was. Twee maanden cel voor de heren.
Overigens zijn die rovers zeer ervaren en weten ze hun slachtoffers uit te kiezen. Bij Rico Verhoeven zullen ze het niet proberen denk ik.

2 likes

Okay, ik wist niet dat een nato lastig af te peuteren is. Maar nu je het zegt kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Op basis van de jat statistieken gaat niemand een sluiting ontwikkelen, maar dat hoeft niet altijd het uitgangspunt te zijn. De grootte van schade/ mate van impact kan ook doorslaggevend zijn om het toch te doen. Hoe groot is statistisch de kans dat je verkracht wordt als vrouw? Impact groot, daarom wordt pepperspray verkocht. Hoe groot is de kans dat er wordt ingebroken? Toch worden camerasystemen en deurstrips verkocht. Hoe groot is de kans dat een vliegtuig neerstort? Toch vol safetysystemen. Hoe groot is de kans dat je rolex afgepeuterd wordt? Ding kost toch 8-30k, plus de emotionele waarde, kan reden zijn om een anti diefstalsluiting te ontwikkelen.
Maar mbt veiligheid, dat je hem snel af kunt doen in geval van bijvoorbeeld een verwonding, dat vind ik een goed punt.

3 likes

Ze investeren er niet in want deze boefjes zorgen er voor dat er veel vraag is bij Rolex en zorgt net voor de schaarste. :wink:

Zou me niets verbazen dat Rolex deze boefjes betaald om te stelen. :crazy_face:

Gezellig dat Amsterdam… citytrip iemand? :zipper_mouth_face:

We nemen Snoopy onze Dobberman mee, kan toch nog gezellig worden in Amsterdam.:joy:

M’n MRG heeft een extra ‘slotje’ op de clasp maar ik heb niet de illusie dat het meer dan enkele seconden extra werk betekent voor die rovertjes.

En het is slechts een G shock dus hopelijk geen doelwit :grin:

Gr, HJR

1 like

Horloges met leren banden worden ook gestolen en die gaan de dieven echt niet uitgebreid los staan maken. Gewoon een vinger onder de band en dan een flinke ruk zodat een van de bandpennen breekt.

Zoals al aangehaald helpt een NATO band hier het beste tegen, die wordt niet bij elkaar gehouden door de bandpennen en trek je niet zomaar in tweeën.

Eerlijk gezegd vraag ik me af of ze dat bij stalen banden niet net zo doen. :face_with_raised_eyebrow:
Dan heeft een andere sluiting helemaal geen nut.

1 like

Daar stip je een goed punt aan, er wordt wereldwijd heel, heel erg veel geld gepompt in totale zinloze symptoombestrijding die schijnveiligheid en irritatie oplevert.

Als ze al dat geld om zouden buigen in de richting van armoedebestrijding, wereldwijde arbo-rechten en onderzoek voor medische, ecologische en voedseltoepassingen zou het hier allemaal een stuk fairer aan toegaan.

Maar dit is erg off-topic. :slight_smile:

Ga maar na, je moet de dubbel gevouwen band uit de hardware trekken voordat je de gesp los kunt trekken, terwijl de hele band in verbinding staat met de huid. Ook het loshalen van één spring bar doet niks, dan bungelt ie gewoon.

Ik wens je veel succes bij een NATO. :slight_smile:

Ik kan me voorstellen dat een stalen band met zo’n duik-clipje om 'm vast te zetten ook al genoeg is om het moeilijker te maken. Zo’n band die ik op m’n helaas verkochte Stargate had.

3 likes

Dat gaat je met een nato inderdaad niet lukken, had ik er al onder staan. :wink:

Excuses. Ik ga nog maar eens een bakje koffie pakken. :slight_smile:

1 like

Ik heb geen toegang tot dat topic? Doe ik iets fout? :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Dus we zijn er: alles op NATO (en dan wel nog even voor de zekerheid de pushpins solderen, net als vroeger). :+1:

3 likes

Als Rolex expliciet ter bemoeilijking van diefstal een sluiting zou maken, zou dat negatieve uitwerkingen hebben op de consument; een Rolex dragen is niet zonder risico’s.

7 likes