Ik kwam recent in het bezit van een prachtig oud uurwerk uit de jaren '50. Alles is nog origineel, inclusief het bandje. Het uurwerk is wel gedragen geweest. En dus vertoont het bandje toch wel wat slijtage. Ik zou dit versleten bandje graag vervangen door eenzelfde (identiek) ongedragen bandje, eveneens uit de jaren '50, in een poging het uurwerk te restaureren.
Weten jullie of dit type band nog makkelijk te vinden is? Zijn er handelaars of websites die dergelijke oude banden aanbieden? Of wordt dit zoeken naar een naald in een hooiberg?
Het bandje heeft klemmetjes / nietjes. Wordt dat vandaag nog gemaakt, zulke dingen? Ik heb al even zitten googlen, maar zonder restultaat. Dus kijk ik momenteel meer in de richting van oude stocks, of handelaars die dergelijke oude dingen nog verkopen. Alle tips zijn welkom!
Die zijn nog wel te vinden. Zoek even op fixed lugs strap. Maar het lijkt er op de foto op dat er gewoon bandpennen inzitten. Zouden ook vrouwelijke pennetjes kunnen zijn, ik kan het niet goed zien, maar ook die passen op een normale band.
Langs de ene kant: 11cm lang, 1,8 cm breed (gemeten aan de horlogekant)
Langs de andere kant: 8,5 cm met hesp (7,5 cm zonder hesp) en 1,8 cm breed (gemeten aan de horlogekant)
Mag ik vragen of je dat heel erg zeker weet ?
Dat een gouden/goudkleurig horloge met een band met stalen/zilverkleur gesp werd geleverd, is naar mijn mening niet vaak voorgekomen…
Het uurwerk komt uit een erfenis. Er werd gesteld dat het een origineel bandje is. Maar zeker kan ik dat natuurlijk nooit zijn. Het bandje ziet er alleszins erg oud uit.
Dus om zeker te zijn dat ik alles goed begrepen heb (want ik ben niet vertrouwd met de correcte terminologie ), de bandjes van de vermelde website hebben eveneens volgende nietjes / klemmetjes (rood omcirkeld in onderstaande foto):
@Stamper, praten over een uurwerk in plaats van een horloge is nogal verwarrend. Een uurwerk zit in een horloge. Ik neem even niet aan dat je zelf het feitelijke uurwerk gaat reviseren…?
Een foto van het horloge zelf is onderhand ook wel interessant!