Antiek horloge bandje vervangen

Volgens mij een volgouden kastje gezien de goudkleurige snap caseback.

Dat zullen idd vrouwelijke springbars zijn.

Dan klopt de stalen gesp inderdaad sowieso niet. Maar kan best zijn dat het bandje pakweg 4 of 5 jaar nieuwer is dan het horloge, dan is het nog steeds stokoud.

In dat geval laat ik er dan een nieuwe band opzetten, met goudkleurige hesp. Bedankt allemaal voor alle info !

3 likes

In eBay is Global Watch Straps (winkel van Albertine in Sassenheim) een grote aanbieder van vintage horlogebanden (o.a.).
De “open end” sluiting met splitpennen, zoals bij jouw bandje, zag ik wel in zwart leer met 18mm lugbreedte, helaas alleen in matzwart glad leer.
Misschien ook een mogelijkheid (tijdconform).

2 likes

Dit kan nooit het originele bandje zijn, want verkeerde kleur sluiting toch? (Gouden horloge, staal sluiting.)

Bedankt voor alle info!

Ik heb even de bandaanzet gemeten van het horloge. Aan de ene kant bedraagt die 19mm, aan de andere kant 20mm. Het bandje dat er momenteel opzit daarentegen is slechts 18mm. Maar zoals de foto’s (eerste bericht) tonen is er toch wel wat (teveel) speling aanwezig

Welke maat neem ik dan best?

Vermits het idd een gouden horloge betreft: is de 19mm eventueel door een juwelier naar 20mm te brengen (open duwen)? Of is het technisch makkelijker de 20mm naar 19mm terug te brengen (dicht duwen)? Of komen verschillende bandaanzetbreedtes wel vaker voor? En laat ik alles beter zo?

Bedankt!

Bedankt voor de tip !

1 like

18 mm, 19 mm en 20 mm komen allemaal voor.

Dan is er inderdaad een kastpoot verbogen. Als je goed kijkt zou het wel te zien moeten zijn welke dat dan is.

Dit is op zich ook wel te repareren; hieronder bijvoorbeeld een topic waarin @wbcoupe het voordoet:

1 like