Antiek horloge bandje vervangen

Bedankt voor de link!

Hebben deze bandjes eveneens klemmetjes en/of nietjes? Ik kan dat op de foto’s immers niet zien.

1 like

Ja, dit zijn allemaal bandjes die bedoeld zijn voor horloges met vaste bandpennen.

Vaak zit er dan aan het uiteinde zo’n clipje:

1 like

Mag ik vragen of je dat heel erg zeker weet ?
Dat een gouden/goudkleurig horloge met een band met stalen/zilverkleur gesp werd geleverd, is naar mijn mening niet vaak voorgekomen…

5 likes

Het uurwerk komt uit een erfenis. Er werd gesteld dat het een origineel bandje is. Maar zeker kan ik dat natuurlijk nooit zijn. Het bandje ziet er alleszins erg oud uit.

Dus om zeker te zijn dat ik alles goed begrepen heb (want ik ben niet vertrouwd met de correcte terminologie :grinning:), de bandjes van de vermelde website hebben eveneens volgende nietjes / klemmetjes (rood omcirkeld in onderstaande foto):

Ah, juist. Als je echt exact die constructie wenst: nee.

Maar waarom zou je dat willen? :thinking:

Om het uurwerk te herstellen met respect voor de originele opstelling

Is het een volgouden horloge? Die zie je zoals @flowert aangeeft idd ook nog wel met vrouwelijke bandpennen.

Zo’n fixed lug bandje werkt altijd.

Meestal wordt zon bovenste leertje gestikt en niet geniet. Mss een beetje een goedkope fix?

(Leren) bandje wordt doorgaans niet gezien als onderdeel van horloge. Net zoals banden van een auto.

4 likes

Dit bandje is ook iets te smal, dus de kans dat dit bandje origineel is lijkt me ronduit klein. Ook al omdat de gespkleur afwijkend is.

5 likes

Kan ingedroogd zijn. Heb een heel stel NOS UG bandjes maar die zijn ook allemaal niet 100% 19mm. Wel tussen de 18.8 en 19.2 oid.

3 likes

Dat is een optie ja. Maar dan nog.

1 like

@Stamper, praten over een uurwerk in plaats van een horloge is nogal verwarrend. Een uurwerk zit in een horloge. Ik neem even niet aan dat je zelf het feitelijke uurwerk gaat reviseren…?

Een foto van het horloge zelf is onderhand ook wel interessant!

Volgens mij een volgouden kastje gezien de goudkleurige snap caseback.

Dat zullen idd vrouwelijke springbars zijn.

Dan klopt de stalen gesp inderdaad sowieso niet. Maar kan best zijn dat het bandje pakweg 4 of 5 jaar nieuwer is dan het horloge, dan is het nog steeds stokoud.

In dat geval laat ik er dan een nieuwe band opzetten, met goudkleurige hesp. Bedankt allemaal voor alle info !

3 likes

In eBay is Global Watch Straps (winkel van Albertine in Sassenheim) een grote aanbieder van vintage horlogebanden (o.a.).
De “open end” sluiting met splitpennen, zoals bij jouw bandje, zag ik wel in zwart leer met 18mm lugbreedte, helaas alleen in matzwart glad leer.
Misschien ook een mogelijkheid (tijdconform).

2 likes

Dit kan nooit het originele bandje zijn, want verkeerde kleur sluiting toch? (Gouden horloge, staal sluiting.)

Bedankt voor alle info!

Ik heb even de bandaanzet gemeten van het horloge. Aan de ene kant bedraagt die 19mm, aan de andere kant 20mm. Het bandje dat er momenteel opzit daarentegen is slechts 18mm. Maar zoals de foto’s (eerste bericht) tonen is er toch wel wat (teveel) speling aanwezig…

Welke maat neem ik dan best?

Vermits het idd een gouden horloge betreft: is de 19mm eventueel door een juwelier naar 20mm te brengen (open duwen)? Of is het technisch makkelijker de 20mm naar 19mm terug te brengen (dicht duwen)? Of komen verschillende bandaanzetbreedtes wel vaker voor? En laat ik alles beter zo?

Bedankt!

Bedankt voor de tip !

1 like

18 mm, 19 mm en 20 mm komen allemaal voor.

Dan is er inderdaad een kastpoot verbogen. Als je goed kijkt zou het wel te zien moeten zijn welke dat dan is.

Dit is op zich ook wel te repareren; hieronder bijvoorbeeld een topic waarin @wbcoupe het voordoet:

1 like